اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی





اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 13 مرداد 1392 / کد مطلب: 6534 / نظرات: 0


همه دولتمردان پيشنهادي روحاني به مجلس


همه دولتمردان پيشنهادي روحاني به مجلس
 ۱۸ وزير پيشنهادي دكتر روحاني از طيف هاي مختلف سياسي كشور هستند كه پيش از اين نيز در سمت ها و پست هاي مختلف مسووليت هايي را برعهده داشته اند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي راي اعتماد به وزيران پيشنهادي دولت يازدهم را از دوشنبه هفته آينده (۲۱ مرداد) آغاز مي كند.
زندگينامه وزيران پيشنهادي دولت يازدهم به شرح زير است:

** ظريف وزير پيشنهادي امور خارجه
«محمدجواد ظريف» در ۱۷ دي ماه ۱۳۳۸ در يك خانواده مذهبي سنتي در تهران متولد شد. وي در مقاطع ابتدايي و متوسطه در دبستان و دبيرستان علوي تحصيل كرد، ولي پيش از پايان تحصيلات دبيرستان و به دليل شرايط سياسي و امنيتي براي ادامه تحصيل به آمريكا عزيمت كرد. در دوران دانشجويي از فعالان و مسوولان انجمن اسلامي دانشجويان در آمريكا و كانادا بود.
ظريف از سال ۱۳۵۶ تحصيلات تكميلي خود را در دانشگاه ايالتي سانفرانسيكو در رشته روابط بين‌الملل آغاز كرد و تا سال ۱۳۶۷ با اخذ دكتري مطالعات بين‌المللي (روابط و حقوق بين‌الملل) از دانشگاه دنور آمريكا ادامه داد.
ظريف داراي سوابق اجرايي طولاني در سمت هاي حساس وزارت امور خارجه است كه از جمله به مدت ۱۰ سال مسووليت معاونت حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه را به عهده داشت و پنج سال نيز سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك بود.
وي در طول خدمت چندين بار به عنوان مدير نمونه ملي و دستگاهي شناخته شد.
وزير پيشنهادي امور خارجه، مسووليت‌هاي گوناگون و مهم بين‌المللي نيز احراز كرده است كه مهم ترين آنها رييس كميته حقوقي مجمع عمومي سازمان ملل متحد، رييس كميسيون فرهنگي يونسكو، عضوگروه حقوقدان برجسته اصلاح منشور سازمان كنفرانس اسلامي، معاون مجمع عمومي ملل متحد، رييس كميسيون خلع سلاح ملل متحد و رييس كميته سياسي دوازدهمين اجلاس سران عدم تعهد در دوربان است.

** رحماني فضلي وزير پيشنهادي كشور
«عبدالرضا رحماني فضلي» ۵۶ ساله از سال ۸۷ تاكنون رياست كل ديوان محاسبات كشور را بر عهده داشته است.
معاون آموزش و پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد، نمايندگي دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه شيروان، قائم‌مقام سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران، معاون برنامه‌ريزي، امور مجلس و استان‌ها و معاون سياسي سازمان صدا و سيما، رييس دوره نهم ستاد انتخابات رياست جمهوري سازمان صدا و سيما از جمله سوابق كاري وي است.
وي همچنين عضو كميته شوراي اطلاع رساني دولت به‌مدت ۶ سال، معاون امور بين‌الملل و توسعه اقتصادي استان‌ها و رياست شوراي اطلاع رساني وزارت كشور و قائم‌مقام و معاون فرهنگي رسانه‌اي و اجتماعي شوراي عالي امنيت ملي بوده است.

** حجت‌الاسلام علوي وزير پيشنهادي اطلاعات
«سيد محمود علوي» چهارم ارديبهشت ماه ۱۳۳۳ در خانواده روحاني در لامرد فارس به دنيا آمده است.
وي، عضو فعلي مجلس خبرگان رهبري و نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره‌هاي اول، دوم، چهارم و پنجم است.
وي، داراي مدرك دكتراي فقه و حقوق اسلامي و عضو هيات علمي دانشگاه صدا و سيما است.
علوي همچنين معاونت نظارت و بازرسي و معاونت روابط عمومي و تبليغات سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و رييس سازمان عقيدتي، سياسي ارتش را بر عهده داشته است.
وي در زمان تبليغات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به‌عنوان يكي از اعضاي ارشد ستاد انتخابات حجت الاسلام و المسلمين روحاني فعاليت ‌كرد و چندي پيش به‌عنوان نماينده روحاني به ديدار مراجع عظام و علماي قم رفت.
علوي پس از انتخابات ۲۴ خرداد به عنوان يكي از اعضاي تيم مشاوران، روحاني را همراهي مي كرد.

** نامدار زنگنه وزير پيشنهادي نفت
«بيژن نامدار زنگنه» از سال ۱۳۵۶ عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي شد و به تدريس در اين دانشگاه پرداخت و هم‌اكنون از اعضاي هيات علمي اين دانشگاه است.
وي در سال هاي ۵۹ تا ۶۱ به عنوان معاون فرهنگي وزير ارشاد وارد دولت شد و سپس به عنوان وزير جهاد، نيرو و نفت در دولت ‌هاي ميرحسين موسوي، اكبر هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي همكاري خود را با دولت ادامه داد.
زنگنه ۶۱ ساله تا ۲۴ اسفند ۹۰ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بود.

** طيب‌نيا وزير پيشنهاي امور اقتصادي و دارايي
«علي طيب نيا» ۵۳ ساله، از سال ۱۳۷۶ به‌مدت سه سال دبير كميسيون اقتصاد هيات دولت نهاد رياست جمهوري در كميسيون اقتصاد بود و از سال ۱۳۸۴ به‌مدت يك سال و نيم نيز همين سمت را بر ‌عهده داشت.
وي در سال ۱۳۸۰ به‌مدت چهار سال معاون طرح و بررسي نهاد رياست جمهوري و در سال ۱۳۸۵ نيز به‌مدت يك سال معاون اقتصادي و هماهنگي امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بود.
طيب نيا عضويت در شوراي پژوهشي سازمان بررسي و نظارت، عضويت در شوراي پول و اعتبار و كارشناس متخصص در مسايل پولي و بانكي اين شورا درمورد بانك مركزي، عضويت در شوراي پژوهشي نهاد رياست جمهوري، كارشناس ارشد سازمان بهره‌وري آسيايي جهت تهيه برنامه ملي ارتقاي بهره‌وري در ايران سازمان بهره‌وري آسيايي را در كارنامه خود دارد.

** نعمت‌زاده وزير پيشنهادي صنعت، معدن، تجارت
«محمد رضا نعمت زاده» ۶۸ ساله كه رييس‌ ستاد حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود، پس از انتخابات ۲۴ خرداد به عنوان عضو تيم مشاوران در بخش اقتصادي روحاني را همراهي مي كرد.
وي سال ۱۳۵۸ وزير كار و در دولت‌هاي شهيد محمدعلي رجايي و هاشمي رفسنجاني وزير صنايع بود.
نعمت زاده همچنين معاون وزارت نفت در امور پتروشيمي در دولت خاتمي و معاون وزارت نفت در امور پخش و پالايش در دولت «محمود احمدي نژاد» را بر عهده داشت.
اين وزير پيشنهادي در سال ۱۳۲۴ در تبريز به دنيا آمد و نخستين مدرك دانشگاهي خود را در رشته محيط زيست از دانشگاه بركلي گرفت.

** علي جنتي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي
«علي جنتي» متولد ????، سياست‌مدار و ديپلمات ايراني و پسر آيت الله «احمد جنتي« دبير شوراي نگهبان است.
وي كه از دانش‌آموختگان مدرسه حقاني قم است، پيش از انقلاب اسلامي در مبارزه مسلحانه عليه رژيم پهلوي فعال بود و ناچار به ترك ايران شد و تا هنگام پيروزي انقلاب در كويت زندگي مي كرد.
وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال ???? رييس صدا و سيماي استان خوزستان و در سال ???? استاندار خوزستان شد.
جنتي در سال ?? رياست دفتر آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني رييس وقت مجلس شوراي اسلامي را برعهده گرفت و در دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني از سال ???? تا ???? عهده دار مسووليت استانداري خراسان بود. از سال ???? تا ???? به عنوان معاون بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايفاي مسووليت پرداخت.
وي سپس به عنوان سفير ايران در كويت برگزيده شد و تا پايان دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي در اين مسووليت باقي ماند.
وي در سال ???? از كويت فراخوانده و به عنوان معاون سياسي مصطفي پورمحمدي وزير كشور منصوب شد. جنتي در اين سمت نيز تا آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان رهبري در سال ????عهده دار مسووليت بود.
وي بار ديگر به عنوان سفير به كويت فرستاده شد كه تا سال ???? سفير جمهوري اسلامي ايران در اين كشور بود. پس از آن نيز به عنوان پژوهشگر سياست خارجي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام مشغول به فعاليت بود.

** حسين دهقان وزير پيشنهادي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
«حسين دهقان» متولد ۱۳۳۶ داراي مدرك دكتراي مديريت از دانشگاه تهران است كه مسووليت‌هايي همچون معاونت رييس ‌جمهوري و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران در دولت‌هاي هشتم و نهم، جانشيني وزارت دفاع در دولت‌هاي هفتم و هشتم و فرماندهي رده‌هاي مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس را در كارنامه كاري خود دارد.

*** قاضي‌زاده هاشمي وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
«سيد حسن قاضي زاده هاشمي» وزير پيشنهادي روحاني براي تصدي وزارت بهداشت كه ۵۴ سال دارد، متخصص چشم‌پزشكي و فوق‌تخصص جراحي قرنيه، ركورددار عمل جراحي ليزيك چشم در كشور است.
وي، عضويت در شوراي آموزش پزشكي و تخصصي كشور، ‌مشاور وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي از سال ۷۶ تا ۸۰ و رياست دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران را در كارنامه خود دارد.

** ميلي منفرد وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري
«جعفر ميلي منفرد» وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري۶۰ ساله است. او پس از اينكه مدرك كارشناسي خود در رشته مهندسي برق-قدرت را از دانشگاه صنعتي اميركبير دريافت كرد، به پاريس رفت و تحصيل خود را تا مدرك دكتري در دانشگاه پاريس ادامه داد.
ميلي منفرد در زماني كه مصطفي معين از تصدي وزارت علوم استعفا داد، به مدت يك ماه سرپرست اين وزارتخانه بود و بعد از رأي اعتماد گرفتن جعفر توفيقي به‌عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوري به سمت قائم‌مقام وي و معاون طرح و توسعه در اين وزارت‌خانه مشغول به كار شد.
معاون فناوري وزارت علوم، رييس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران، معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم، معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اميركبير، سرپرست پرديس تفرش دانشگاه صنعتي اميركبير، سرپرست دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير، معاون آموزشي دانشگاه صنعتي اميركبير، رييس دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميركبير، معاون امور جنگ دانشگاه صنعتي اميركبير و معاون دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميركبير از ديگر سوابق وي است.

** نجفي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش
«محمدعلي نجفي» وزير پيشنهادي آموزش و پرورش ۶۲ ساله است و تحصيلات آكادميك خود را در دانشگاه صنعتي شريف و در رشته رياضي آغاز و مدرك كارشناسي ارشد خود را نيز از دانشگاه ام آي تي آمريكا دريافت كرده است.
وي، عضو دوره سوم شوراي شهر تهران بود كه در دوره چهارم نامزد نشد. نجفي از سال ۶۰ تا ۶۴ وزير فرهنگ و آموزش عالي، در دولت هاشمي رفسنجاني وزير آموزش و پرورش و در دولت اول خاتمي رييس سازمان برنامه و بودجه بود.
وي پس از گذراندن تحصيلات خود در رشته رياضي در دانشگاه شريف، براي ادامه تحصيل به آمريكا رفت اما به جهت فعاليت‌هاي حمايتي از حركت انقلاب اسلامي دكتري خود را ناتمام گذاشت و به ايران بازگشت.

** ربيعي وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي
«علي ربيعي» در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، معاون سياسي ستاد انتخاباتي روحاني بود و پس از انتخابات ۲۴ خرداد نيز به عنوان عضو تيم مشاوران، روحاني را همراهي مي كرد.
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي داراي دكتراي جامعه‌شناسي و عضو هيات علمي دانشگاه پيام‌نور است.
ربيعي در دوره دبيري شوراي عالي امنيت ملي حسن روحاني، مسوول اجرايي دبيرخانه اين شورا و مشاور اجتماعي رييس جمهوري در دوره رياست جمهوري خاتمي بود.
وي در دوره‌اي ديگر رياست كميته سياست‌گذاري تبليغات شوراي عالي امنيت ملي را بر‌عهده‌ داشت.

** چيت‌چيان وزير پيشنهادي نيرو
«حميد چيت چيان» ۵۶ ساله نخست فرمانده بخش اطلاعاتي سپاه پاسداران در تبريز بود و سپس به شهرهاي ديگر آذربايجان رفته و در آن شهرها نيز بخش‌هاي اطلاعاتي سپاه پاسداران را راه‌اندازي كرد. پس از برپايي وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۲ در بخش هاي گوناگون اين وزار‌تخانه فعاليت كرد.
وي در انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي به مجلس راه يافت و در دولت احمدي‌نژاد نيز قائم مقام و مشاور عالي وزارت نيرو بود.
اين وزير پيشنهادي همچنين معاون پيشين برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو و عضو سابق هيات‌مديره شركت توانير و سازمان برق بوده است.

** آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي
«عباس آخوندي» متولد سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف است؛ وي مدرك كارشناسي ارشد مهندسي راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دريافت كرد و سپس براي تحصيل در مقطع دكترا به انگلستان رفت.
وي سال ۱۳۶۱ معاون سياسي وزير كشور شد و در دولت دوم هاشمي رفسنجاني نيز به عنوان وزير مسكن و شهرسازي فعاليت كرد. آخوندي از سوي شهيد دكتر بهشتي در اولين شوراي مركزي جهاد سازندگي به عنوان عضو شورا انتخاب شد.
از ديگر مسووليت‌هاي وي مي‌توان به قائم‌مقام مديرعامل سازمان صدا و سيما، دبيري شوراي امنيت كشور، رييس شوراي تأمين ويژه غرب كشور، رييس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رييس بنياد مسكن و تدريس در گروه بريتانيا دانشكده مطالعات جهان اشاره كرد.

**واعظي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات
«محمود واعظي» داراي مدرك دكتراي روابط بين‌الملل و همچنين كارشناسي ارشد مهندسي الكترونيك است. نخستين سمت رسمي وي مديرعامل شركت مخابرات ايران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ بود.
واعظي هم‌اكنون معاون پژوهش‌هاي سياست خارجي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام است. مشاور وزيرامور خارجه، رييس ستاد روابط اقتصادي، معاون سياسي اروپا و آمريكا و معاون اقتصادي در وزارت امور خارجه از جمله سوابق كاري است.

**مسعود سلطاني‌فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان
«مسعود سلطاني‌فر» متولد ۱۳۳۸ و داراي مدرك كارشناسي ارشد علوم سياسي است. از سوابق كاري وي مي‌توان به چهار سال عضويت در شوراي عالي اداري كشور، چهار سال عضويت در شوراي عالي اطلاع‌رساني كشور، ۱۲ سال سابقه استانداري در سه استان گيلان، زنجان و مركزي، هشت سال معاون سياسي در استانداري‌هاي فارس، همدان و هرمزگان و معاون اسبق سازمان تربيت بدني اشاره كرد.

**حجت‌الاسلام پورمحمدي وزير پيشنهادي دادگستري
«مصطفي‌ پورمحمدي» در زمستان‌ ۱۳۳۸ در شهر مقدس قم متولد شد؛ وي مقدمات و سطح عالي (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران تحصيل و به پايان رساند.
پورمحمدي در سال ۱۳۸۰ سطح چهار فقه و حقوق اسلامي (معادل دكترا) را نيز در حوزه? علميه قم به پايان رساند و مدرك رسمي دريافت كرد. وي در فاصله سال‌هاي ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ دادستان انقلاب در استان‌هاي خوزستان، هرمزگان و خراسان بود.
وي، پس از آن نيز در سال ۱۳۶۶ معاون وزير اطلاعات و سه سال بعد با ارتقاء، جانشين وزير اطلاعات وقت شد.
حجت الاسلام پورمحمدي در سال ۱۳۷۰ معاون برون مرزي وزارت اطلاعات شد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان رييس گروه سياسي اجتماعي دفتر رهبر انقلاب منصوب شد.
پورمحمدي در تاريخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوي احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري وقت براي تصدي وزارت كشور به مجلس معرفي و از مجلس راي اعتماد گرفت اما در ارديبهشت ۱۳۸۷ از اين مقام بركنار شد.
بعد از عزل پورمحمدي از وزارت كشور، آيت‌الله هاشمي شاهرودي وي را در حكمي به عنوان رييس سازمان بازرسي كل كشور منصوب كرد. بعد از اتمام دوران رياست آيت‌الله هاشمي شاهرودي و انتصاب آيت‌الله «صادق آملي لاريجاني»، پورمحمدي در اين سمت ابقا شد و تاكنون در اين سمت مشغول فعاليت است.

** محمود حجتي وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي
«محمود حجتي» در سال ۱۳۳۴ در نجف‌آباد متولد شد و از دانشگاه صنعتي اصفهان در رشته مهندسي عمران مدرك كارشناسي گرفت. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي وارد جهاد سازندگي شد و پس از آن به‌عنوان استاندار سيستان و بلوچستان خدمت كرد و با شروع عمليات اجرايي عظيم سد كرخه به‌عنوان مدير اجرايي اين پروژه تا زمان بهره‌برداري در اين حوزه خدمت كرد.
حجتي در دوره اول رياست جمهوري خاتمي وزير راه و ترابري و دوره دوم وي وزير جهاد كشاورزي بود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.