اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 22 تير 1392 / کد مطلب: 6334 / نظرات: 0


مهمترین بخش هر شهر از نظر حفظ و رعایت نمای شهری ،بافت تاریخی است


مهمترین بخش هر شهر از نظر حفظ و رعایت نمای شهری بافت تاریخی است  کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی شهرداری سبزوار گفت: مهمترین بخش هر شهر از نظر حفظ و رعایت نمای شهری ،بافت تاریخی است.

به گزارش سبزوارپیام ، سمیه سادات شجیعی امروز در نخستین دوره آموزشی نماسازی بافت تاریخی شهرها که در سالن جلسات شهرداری سبزوار برگزار شد، افزود: ساختمان ها در بخش تاریخی به بخش های قدیمی، با ارزش و سالم، مرمتی، تخریبی و مخروبه و نوساز تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه تمامی عوامل انسان ساخت و طبیعی موجود در شهر و حتی خود انسان ها درگیر تغییر و تحولاتی پیوسته و آرام می باشند، اظهارداشت: رهایی از این تغییرات امکانپذیر نیست.

وی افزود: تغییرات در فضای شهری باعث فرسایش و فرسودگی فضاها و فعالیت های شهری می گردد که هم کالبد و هم فعالیت ها را تحت تأثیر قرار می دهند.

شجیعی فرسایش و فرسودگی را یکی از مهمترین مسائل مربوط به فضای شهری بیان کرد و گفت: این مهم باعث بی سازمانی، عدم تعادل، عدم تناسب و بی قوارگی آن می شود.

وی به بحث مرمت شهری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مرمت کاری آئینی و مستمر است که نمی توان آن را در یک زمان و به صورت مقطعی انجام داد، در واقع مرمت شهری دخالت آگاهانه در فضای شهری برای جلوگیری از فرسایش و معاصرسازی می باشد.

شجیعی بهسازی، نوسازی و بازسازی را از اجزای مرمت شهری بیان کرد و افزود: در هر سه نوع اقدام در مرمت شهری فضای گذشته در زمان حال تعریف شده و قابلیت حضور در آینده را می یابد.

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی شهرداری سبزوار با اظهار اینکه یکی از عناصر مهم در شالوده و کالبد شهر سیما و چهره شهر است، گفت : بافت های تاریخی به عنوان هسته مرکزی و هویت شهر در شهرها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه جداره ها و سیمای این بافت ها با تغییر در اثر گذر زمان فرسوده شده اند و نیازمند بهسازی و نوسازی هستند، گفت: در خصوص تعیین محدوده و نحوه مداخله در بافت های تاریخی در ایران در طرح های فرا دست شهری براساس منشورها و مصوبات جهانی مرمت ضوابط لازم الاجرایی تهیه شده است.

شجیعی افزود: یکی از عناصر تاثیرگذار بر چهره شهر نمای ساختمان هاست، نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند، نمای ساختمان باید به کمک تناسبی خوب میان پنجره ها، باز شوهای در، سایبان و محدوده سقف ها سازه هایی عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزئینی و غیره به دنبال خلق کلیتی هماهنگ باشد.

وی با اشاره به اینکه نمای شهری از مجموعه نماهای مشرف به فضای عمومی به دست می آید، ادامه داد: نمای شهری در واقع ترکیبی از اجزای متفاوتی است که براساس اتفاقاتی که در خیابان ها و معابر می افتد شکل می گیرد.

وی افزود: در واقع نمای هر ساختمان پراهمیت ترین قسمت آن است اما به دلیل ضعف قوانین موظف کننده برای طراح و سازنده در این ارتباط نمای ساختمان در کمترین میزان اهمیت قرار گرفته است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.