اخبار سبزوار پيام : عمراني


اخبار » عمراني / تاریخ خبر: 27 فروردين 1392 / کد مطلب: 5749 / نظرات: 0


قنات فیض آباد و بفره را احیا کنیم


وبلاگ روستای فیض آباد نوشت:

می خواستم با کمک شما یک کار اساسی انجام دهیم و برای فیض آباد و احیای یکی دو مورد اساسی همه دست به دست هم بدیم و این مهم را با راه انداختن یک کمپین انجام دهیم.

میدونید که همه دنیا برای حفظ میراث فرهنگی و سنت های قدیمی و کهن خود تلاش می کنند و در همین کشور خودمان هم برخی نقاط بخوبی از این داشته های خود استفاده می کنند.

حتما دوستان تایید می کنند که قنات یا کاریز یادگار کهن مردمان بزرگ دیار ایران زمین است و سیستم نوین آبیاری و آب شرب از طریق حفر قنات را ایرانیان در حدود ۷ هزار سال پیش کشف کرده اند که در دنیا هنوز هم بی نظیر است.

بدون شک از قنات فیض آباد هم حتما بسیاری از شما یادتون هست که در سال ۱۳۸۲ و پس از اینکه آن سیل ویرانگر آمد قنات هم بسته شد و براحتی مردم چشم براین نعمت بزرگ و خدادادی بستند.

اگرچه دولت با حفر یک حلقه چاه آب سعی کرد به نوعی جبران مافات کند اما این در حالی است قنات یا کاریز فیض آباد هم با هزینه ای اندک دوباره احیا می شود و می تواند آبادی فیض آباد را دوچندان کند.

می دانید که آب بوده که آبادی می آورده و این قنات را نباید همینجوری به حال خود رها کنیم به صرف اینکه اداره آب سبزوار چون یک حلقه چاه حفر کرده و این آب بمراتب کمتر از آبی است که از قنات بیرون می آمد و همچنین بمراتب بی برکت تر از آن، آیا باید چشم بر قناتی که سالیان سال ممر زندگی و درآمد نیاکان ما بوده ببندیم؟

قنات یک میراث فرهنگی است و این میراث کهن را براحتی به فراموشی نباید بسپاریم.

البته  حال و روز آب بفره که از رودخانه بفره سرچشمه می گیرد بهتر از قنات نیست و این درحالی است که تا همین چند سال پیش وقتی به سمت باغ های بفره می رفتی علاوه بر باغ هایی که اکنون مخروبه شده چپ و راست جاده مزارع جو و گندم و زیره بود و خرمن های گندمی که تا ۵۰ خروار هم بعضا می رسید چشم نوازی می کرد.

بیایید ما با همفکری هم این نعمات را قدر بدانیم و کاری کنیم که دوباره اب بفره و قنات فیض آباد احیا شود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.