اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 8 فروردين 1392 / کد مطلب: 5647 / نظرات: 0

شماري از مسافران و گردشگران /


بسیاری از بناهای تاریخی داورزن و سبزوار ناشناخته است


بسیاری از بناهای تاریخی داورزن و سبزوار ناشناخته است شماری از مسافران و گردشگران نوروزی در سبزوار گفتند: بسیاری از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان های داورزن و سبزوار برای مسافران و گردشگران شناخته شده نیست .
   
به گزارش سبزوارپیام،آنها در گفت و گو با ایرنا،اظهار كردند:مسوولان به وی‍ژه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری بایستی برای رفع این نقیصه اقدام كنند.

این عده افزودند: آنها با معرفی جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی و فرهنگی این دیار می توانند زمینه توقف و جذب مسافر و گردشگر در این شهرستان ها را مهیا كنند.

یك مسافر در شهر داورزن گفت :تمایل داشتم از روستای مزینان زادگاه دكتر علی شریعتی دیدن كنم ولی به خاطر كمبود تابلو و نبود راهنما از دیدن این روستای تاریخی محروم شدم.

حسن محمودی اظهار كرد:مسوولان میراث فرهنگی و شهرداری باید برای راهنمایی مسافران به تعداد لازم تابلو راهنما در مسیرهای این شهر نصب كنند.

وی افزود:تنها توزیع تعدادی بروشور برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی كافی نیست بلكه مسوولان باید برای جذب گردشگر فراتر برنامه ریزی كنند.

یك فرهنگی در روستای كاهك شهرستان داورزن هم گفت : این روستا ورودی استان خراسان رضوی است و مسوولان باید برای معرفی نقاط دیدنی و جاذبه های طبیعی شهرستان های داورزن و سبزوار تدابیری اتخاذ كنند.

وی افزود:تمایل دارم از از روستاهای تاریخی باشتین و مزینان دیدن كنم ولی به خاطر نداشتن امكانات رفاهی و خدماتی از رفتن به مكان های تاریخی منصرف شدم.

یك گردشگر در روستای ریوند داورزن هم گفت :شنیده ام كه آتشكده برزین مهر در شهرستان داورزن قرار دارد ولی نبود تابلو راهنما و نبود متولی میراث فرهنگی در این شهرستان باعث شد از دیدن این بنای باستانی محروم شوم.

یك مسافر شیرازی كه در حال بازدید از كاروانسرای بین راهی روستای مهر داورزن بود، گفت : مسوولان میراث فرهنگی باید برای استفاده بهینه از این اماكن با ارزش برنامه ریزی كنند.

علی متولی اظهار كرد:سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از كنار این بنای تاریخی تردد می كنند و مسوولان می توانند با تغییر كاربری این بنا ، برای جوانان جویای كار،فرصت شغلی ایجاد نمایند.

وی با اشاره به كاروانسراهای بین راهی روستاهای ریوند و مزینان این شهرستان هم گفت : این بناها قابلیت تبدیل به مراكز فرهنگی و رفاهی و خدماتی را دارند.

وی به كویری بودن بخشی از منطقه داورزن و سبزوار اشاره كرد و ادامه داد: مسوولان میراث فرهنگی با همكاری بخش خصوصی می توانند تورهای كویر نوردی را در این مناطق راه اندازی كنند.

یك زائر هم در سبزوار گفت : جاذبه های گردشگری این شهرستان برای مسافران ناشناخته و از چشم آنها پنهان است.

حسن الهامی اضافه كرد :باید برای معرفی آثار تاریخی و فرهنگی ، مناطق تفرجگاهی ،كویر ، تنوع جانوری و غیره این شهرستان به مسافران و هدایت آنها به سمت این جاذبه ها اقداماتی بویژه زیرساختی انجام شود.

وی افزود : به دلیل نداشتن شناخت كافی از جابه های گردشگری این شهرستان در بازدید از آنها دچار مشكل و سرگردانی شده ایم.

یك مسافر كه كتاب های آثار تاریخی سبزوار را مطالعه كرده و وی را علاقمند به این شهرستان كرده، معتقد است : معمولا گردشگر به سمت جاذبه نمی آید بلكه این جاذبه های یك شهر است كه گردشگر را جذب خود می كند.

این معلم گفت : سبزوار دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی است و بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهرستان كهن برای مسافران ناشناخته است.

وی افزود : باید در زمینه شناساندن و جذب مسافران به سمت این آثار و جاذبه ها كار شود و شرایط به گونه ای باشد مسافری كه برای اقامت چند ساعته وارد سبزوار شده چند روزی در این شهر ماندگار شود.

وی گفت: فراهم كردن اقامت موقت و ارزان قیمت در كنار جاذبه های گردشگری سبزوار می تواند اقدامی در این راستا باشد.

یك راننده هم گفت : شهرستان داورزن در ورودی خود دارای جذابیت های فراوانی همچون رباط های بین راهی مهر ، مزینان و ریوند ، روستای تاریخی مزینان زادگاه دكتر علی شریعتی ،روستای باشتین خاستگاه قیام سربداران ، تعداد زیادی بقعه متبركه و ... می باشد كه باید به مسافران معرفی شوند.

یكی دیگر از گردشگران در سبزوار واقع شدن ششتمد با جاذبه های تاریخی و تفرجگاهی و پناهگاه حیات وحش شیراحمد در كنار محور سبزوار – مشهد و نیز جاذبه های متنوعی همچون كویر و مناطق كوهستانی و ییلاقی را در این شهرستان از قابلیت های گردشگری در این منطقه دانست.

وی با بیان اینكه سالانه چندین میلیون مسافر بارگاه رضوی در مسیر ورودی استان از كنار این جاذبه ها عبور می كنند، ادامه داد: بسیاری از قابلیت های گردشگری سبزوار از دید مسافران مغفول مانده است.

وی با اشاره به توزیع بروشورهای راهنمای گردشگری و استقرار راهنمایان در برخی نقاط ورودی شهرستان ،این اقدام را برای معرفی قابلیت های گردشگری سبزوار ناكافی دانست.

وی گفت: می توان با اقدامات زیرساختی همچون راه اندازی واحدهای پذیرایی ، مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی ، برپایی نمایشگاه ها و بازارچه ها و غیره در محل بناهای تاریخی، زمینه جذب مسافر و گردشگر به سمت این جاذبه ها را فراهم كرد.

یك مسافر شمالی هم با بیان اینكه مناطق كویری سبزوار مورد علاقه مسافرانی است كه از مناطق سرسبز و پر باران شمال به این شهرستان سفر می كنند ناشناخته بودن این مناطق برای بسیاری از این مسافران را مورد اشاره قرار داد.

احمد مهری ، راهنمایانی برای هدایت و راهنمایی علاقمندان به این سمت و برگزاری تورهای گردشگری را پیشنهاد داد.

یك سبزواری مقیم تهران هم گفت: مسافران در شهری همچون سبزوار به دنبال آشنایی با صنایع دستی ،لباس های سنتی ، غذاهای محلی و خریدآن هستند در حالی كه در بازار این شهر و رستوران های آن همان كالا و غذایی عرضه می شود كه در سایر شهرها هم هست.

یكی از مسافران نیز كه برای بازدید از موزه مردمشناسی سبزوار آمده، راه اندازی محلی برای عرضه صنایع دستی سبزوار در غرفه های كاروانسرای فرامرزخان و نیز عرضه سوغات و صنایع دستی سبزوار در ورودی و خروجی این شهرستان را ضروری دانست .

وی مغازه های واقع در كنار محله گلستان سبزوار را محلی جالب توجه دانست و گفت: چنین مكانی برای افرادی كه از زندگی شهری پر زرق و برق به سبزوار می آیند، جذابیت دارد.

یك مسافر در مقابل آرامگاه اسرار سبزوار هم گفت :سبزوار شهر بزرگی است و كمبود راهنمایان گردشگری و تابلوهای راهنما به سمت مكان های گردشگری و زیارتی در داخل شهر موجب سرگردانی برخی مسافران می شود.

یك كارمند هم در مورد داورزن گفت: شهرستان داورزن و سبزوار با توجه به قرار گرفتن در مسیر تردد زائران بارگاه رضوی جای هزینه بیشتری برای فراهم كردن امكات رفاهی را دارد و باید به این شهرها كه در دروازه ورودی پایتخت معنوی ایران قرار گرفته نگاه ملی شود.

یك مسافر عازم مشهد كه علاقمند بازدید از مكان های تاریخی و تفرجگاهی این شهرستان است، گفت: اطلاعاتی در مورد اینگونه مكان ها ندارم .

وی برپایی نمایشگاه هایی از معرفی جاذبه های گردشگری داورزن و سبزوار را در محل های اسكان مسافران اعم از داخل شهر و حاشیه كمربندی ، كنار رستوران ها و مجتمع های بین راهی و نیز استقرار راهنمایان گردشگری در این محل ها را پیشنهاد داد.

یكی دیگر از مسافران تمایل به بازدید از زادگاه دكتر علی شریعتی ، روستای باشتین محل قیام سربداران و آتشكده آذر برزین مهر سبزوار ابراز علاقه كرد و گفت :به خاطر نبود امكانات و تورهای گردشگری از بازدید این مكان ها صرف نظر كردم .

یك شهروند سبزواری هم تغییر كاربری و احیای كاروانسراهای بین راهی این شهرستان ها را پیشنهاد داد و افزود: می توان با احیای كاروانسراهای بین راهی این محور كه در گذشته استراحتگاه كاروانیان بوده فرصتی دوباره برای توقف و استراحت مسافران فراهم كرد.

وی گفت: چندین روستا در حاشیه محور های داورزن و سبزوار وجود دارند كه هر یك صنایع دستی ،غذاها های محلی و بازی های بومی دارد و می توان با برگزاری جشتواره های هنری در بعضی از روستاهای شاخص ، سبزوار را در این بخش ها معرفی و مسافران را جذب آنها كرد.

بیش از 1000 اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان های داورزن و سبزوار وجود دارد. 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.