اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 27 اسفند 1391 / کد مطلب: 5581 / نظرات: 0


استاد شاهنامه خوانی سبزوار: شاهنامه کتاب عبرت آموز برای زندگی است


استاد شاهنامه خوانی سبزوار گفت: شاهنامه کتاب عبرت آموزی و زندگی است و کسی که آن را می‌خواند به اسرار زیادی پی‎ می‎برد.

 به گزارش سبزوارپیام ، استاد مجید مسکنی در گفت‎وگو با  فارس گفت: شاهنامه دارای اسرار زیادی است و فردوسی پرده‎ای از حجاب را در آن قرارداده تا هرکسی به اسرار آن پی‎نبرد.

وی افزود: شما در این کتاب می‎توانید علوم تجربی، انسانی و حتی فلسفه را جست‎وجو کنید.داستان‎های شاهنامه بهم پیوسته‎اند و شما از بیت ابتدایی آن که یاد خداست درمی‏‎یابید که این کتاب راه زندگی را درس می‎دهد.

مسکنی افزود: داستانهای این کتاب افسانه نیست و خواندن آن باعث ایجاد یک رستاخیز در وجود آدمی می‎شود.

این استاد موسیقی سبزوار با اشاره به هجمه فرهنگی دشمن خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همیشه هجمه فرهنگی دشمن را تذکر می‎دهند و از جوانان می‎خواهند که با بصیرت با آن برخورد کنند.ایجاد بصیرت در جوانان و نوجوان با توجه به رهنمودهای رهبری انقلاب، وظیفه هر هنرمندی است.

وی با اشاره به انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به جوانان تصریح کرد: شاهنامه می‎تواند در انتقال این فرهنگ بسیار مفید و ارزشمند باشد.

مسکنی با بیان اینکه در کل ایران 6 استاد نقالی وجود دارند یادآور شد: قبل از ورود وسایلی مانند تلویزیون و رادیو این نقال‎های شاهنامه بودند که مردم را با هنر و فرهنگ ایرانی آشنا می‎کردند و حال امروز هنرمندان این عرصه به فراموشی سپرده شده‎اند.

وی با اشاره به سبک اجرای نمایش شاهنامه خوانی در سبزوار اظهار داشت: تلفیق موسیقی به‎وسیله سازهای کوبه‎ای و آواز در کنار نقالی و پرده خوانی این کتاب ارزشمند، باعث شده تا ارتباط خوبی بین نسل جوان و موسیقی سنتی و شاهنامه خوانی برقرار شود.

مسکنی با بیان اینکه هنرمندان واقعی بدون چشم داشت به مادیات فعالیت می‎کنند یاد آورشد: هنرمند واقعی کسی است که با هنر خود دغدغه اصلاح جامعه، ترویج اخلاقیات و گفتن حرف دل مردم به مسئولان را داشته باشد.

وی افزود: در تاریخ هنرمندان زیادی هستند که سهم به‌سزایی در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی دارند.

وی با اشاره به حمایت مسئولان از هنر شاهنامه خوانی اضافه کرد: مسئولان رابطه خوبی با هنرمندان دارند اما برخی مسائل مادی مانند نبود اعتبارات خاص برای این چنین هنرهایی باعث شده که این سبک هنری محجور واقع شود.

وی با اشاره به استقبال مردمی از این هنر گفت: هرجا که گروه هنری ما برای اجرا می‎رود مردم با شوق و علاقه از ما استقبال می‎کنند و حتی برخی مسئولان هم استقبال خوبی از ما داشته‎اند.

وی به نقش پرنده ایرانی سیمرغ در این کتاب اشاره کرد و ادامه داد: این پرنده در جای جای این کتاب نقش یک پشتیبان را دارد و به ما می‎آموزد که در زندگی پشتیبان هم باشیم.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.