اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 اسفند 1391 / کد مطلب: 5560 / نظرات: 0


چهارشنبه‌ای که دیگر مثل قدیم نیست


آخرین چهارشنبه سال 91 در راه است و دوباره صحبت‌هایی در مورد باید و نبایدهای آن دوباره به گوش می‌رسد.

به نظر می‌رسد متولیان امر خصوصا مسوولین فرهنگی، خواب زمستانی را به شناساندن آیین‌های این روز ترجیح داده و شاید فراموش کرده‌اند که حفظ میراث فرهنگی وظیفه است و کوتاهی در انجام آن نتیجه‌اش این می‌شود که از چهارشنبه سوری فقط برافروخته شدن آتش می‌ماند و صدای ترقه، سیگارت، نارنجک.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایسنا ، سنت‌ها و آیین‌هایی همانند سال نو- کوزه نو، پختن حلوا، آجیل چهارشنبه سوری، قاشق‌زنی و شال انداختن تنها برخی از آیین‌های این روز است که با گذشت زمان به خاطره‌ها پیوسته و این در حالی است که پخش تصاویر دلخراش از رسانه ملی و مطالبی که زینت بخش صدر اخبار حوادث در روزنامه‌ها هستند نتوانسته نقش بازدارندگی خود را به خوبی ایفا کند.

محمدرضا شگرف نخعی، متخصص روان شناسی و رییس مرکز بهداشت شهرستان سبزوار در گفت و گو با ایسنا، پیرامون باید و نبایدهای چهارشنبه سوری و ابعاد آن گفت: با توجه به این‌که عمده کسانی که در این جشن حاضرند، جوانان و نوجوانان هستند و بیشترین احتمال آسیب دیدگی نیز متوجه این گروه سنی است.

جوان باید هیجاناتش را تخلیه کند

وی ادامه داد: باید زمینه تخلیه هیجانات سالم فراهم شود زیرا با اجازه دادن به جوان در تخلیه احساساتش کمک زیادی در رشد وبالنده شدن این گروه سنی کرده‌ایم.

شگرف نخعی در خصوص روان شناسی این گروه سنی گفت:هیجان‌طلبی و کنجکاوی از مهمترین ویژگی‌های این گروه سنی در مواجهه با جشن‌هایی از این قبیل است که با شناخت این ویژگی‌ها و قوانین رفتاری یک جوان می‌توان موثرترین راه را برای کاهش خطرات احتمالی انتخاب کرد و در صورت عدم آشنایی با قوانین حاکم بر رفتارهای این گروه سنی مداخله‌ای که صورت گیرد به صورت ناقص خواهد بود.

مرگ همیشه برای همسایه نیست

رییس مرکز بهداشت شهرستان سبزوار ادامه داد: دید جوان این است که آسیب دیدگی و خطرات احتمالی چهارشنبه سوری متوجه دیگران است و خودش را از این خطرات مصون و در امان می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در این مواقع و در مواجهه با این گروه سنی با متعادل کردن ترازوی تربیتی خود که متشکل از دو کفه کنترل و ابراز محبت است و همچنین فراهم کردن زمینه ابراز هیجانات سالم، نقش بسزایی در کاهش خطرات این جشن دارند.

جامعه شناسان به دنبال حذف پدیده‌های اجتماعی نیستند

چهارشنبه سوری به عنوان یک پدیده اجتماعی از پنجره جامعه شناسان نیز قابل بررسی است. در همین خصوص مهران صولتی، جامعه شناس و کارشناس مسایل اجتماعی در این خصوص در گفت و گو با ایسنا مطرح کرد: جامعه شناسان به دنبال حذف پدیده‌های اجتماعی نیستند بلکه به دنبال توصیف، تحلیل و کشف کارکردهای مثبت پدیده‌های اجتماعی و تبیین کارکردهای منفی این پدیده‌ها هستند.

وی ادامه داد: افزایش همبستگی اجتماعی، افزایش فرصت‌های نشاط آور، مواجهه شهروندان با یکدیگر فارغ از منفعت‌طلبی و افزایش سرمایه اجتماعی از نکات مثبت این جشن است.

هدف جشن‌های ملی مشارکت مردم است

صولتی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جشن‌هایی فرصتی مناسب برای تشکیل تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی با هدف مشارکت مردمی و افزایش کارکردهای اجتماعی است و با وجود چنین تشکل‌هایی می‌توان اداره جشن‌هایی مثل چهارشنبه سوری را به این تشکل‌های مردمی واگذار کرد و با چنین عملی همبستگی و انسجام سرمایه‌های اجتماعی بیشتر خواهد شد در نتیجه کمک زیادی در کاهش اثرات سوء این جشن خواهد داشت.

محمد حسین باقر زاده، رییس اورژانس سبزوار نیز در خصوص برگزاری این جشن به دور از آسیب دیدگی در گفت و گو با ایسنا افزود: بروشورهایی در معابر عمومی نصب شده و به جهت این‌که دانش‌آموزان جوان و نوجوان بیشترین قشر شرکت کننده در این جشن هستند، لوح‌های فشرده‌ای به همراه برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح مدارس توزیع شده است.

بررسی جشن چهارشنبه سوری از دو دیدگاه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به صورت مختصری عنوان شد و هر دو گروه موافق برگزاری این جشن البته با حفظ شرایط بودند.

امید است که با تلاش متولیان امر آخرین جشن سال 1391 به دور از خطر وآسیب باشد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.