اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 8 اسفند 1391 / کد مطلب: 5425 / نظرات: 0


در چند سال اخیر شاهد تحول و پیشرفت در کشتی سبزوار هستیم


در چند سال اخیر شاهد تحول و پیشرفت در کشتی سبزوار هستیم  رئیس هیئت کشتی سبزوار گفت: کشتی از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است و از سال 1386 تاکنون کشتی سبزوار متحول شده و ما شاهد پیشرفت این ورزش در دهه اخیر هستیم.

اسحاق الهی‌فر در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تاریخ شکل‌گیری هیئت کشتی در شهرستان سبزوار افزود: شهرستان سبزوار بعد از انقلاب اسلامی ایران دارای هیئت کشتی است که متاسفانه در آن دوران به این ورزش به عنوان یک رشته نرمشی نگاه می‌شد ،اما با تغییر وضعیت در کادر مدیریت هیئت کشتی و حرکت به سمت کشتی حرفه‌ای، باعث شد که ما امروز شاهد موفقیت‌هایی در این عرصه از ورزش سبزوار باشیم.

وی با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم در این ورزش خاطرنشان کرد: بیشترین قشری که به سمت ورزش کشتی می‌آیند اقشار کم‌ درآمد و زحمتکش جامعه هستند و به جرات می‌توان گفت کشتی‌گیران از افراد بی‌بضاعت جامعه هستند که روحیه پهلوانی را حفظ می‌کنند.

عضو کمیته داوران استان خراسان رضوی با بیان این که ورزش کشتی را باید از پایه شروع کرد، اظهار داشت: زمانی آینده کشتی برای ما روشن است که این ورزش را به صورت جدی از پایه شروع کنیم و تمام برنامه‌ریزی‌‌ها را روی سنین نونهال و نوجوان بگذاریم تا بتوانیم حداقل برای 10 سال آینده کشتی را در رده جوانان و بزرگسالان تضمین کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه مناسب برای فرزندانمان و ایجاد روحیه پهلوانی در کنار قهرمانان المپیک که در غالب تیم‌های کشتی به سبزوار می‌آیند و تمرین در کنار آنان، مهمترین عاملی است که سبب می‌شود فرزندان ما برای ادامه کار در این رشته علاقه نشان دهند.

الهی‌فر با اشاره به تجهیز سالن شهدای هویزه و شهید مختاری (تنها سالن‌هایی که در شهرستان دارای تشک مخصوص کشتی هستند) سبزوار یادآور شد: تجهیز این سالن‌ها مبلغ بالایی را می‌طلبید که حضور موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج به عنوان اسپانسر در این عرصه کمک شایانی به مجموعه کشتی سبزوار بود.

رئیس انجمن کشتی آموزش و پرورش سبزوار با اشاره به آزاد کردن شهریه در باشگاه‌های کشتی شهر گفت: اینکار سبب می‌شود تا اقشار کم درآمد با دغدغه خاطر کمتری رو به این ورزش بیاورند و ما هم با خاطری آسوده اقدام به آموزش فراگیران و هنرآموزان این رشته می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 600 تن در هفت شیفت در دو سالن کشتی شهر در حال فعالیت هستند که از هفت شیفت چهار شیفت به نونهالان و نوجوانان و سه شیفت را به جوانان و بزرگسالان اختصاص داده‌ایم.

این پیشکسوت ورزش کشتی با اشاره پتانسیل بالای شهرستان در برگزاری مسابقات کشتی و آموزش این رشته مهم ورزشی افزود: متاسفانه تعداد سالن‌های کشتی در سبزوار بسیار کم است و ما نیاز به حداقل سه سالن دیگر در نقاط مختلف شهر داریم.

وی ادامه داد: تمام صاحب‌نظران این رشته ورزشی معتقدند که سبزوار در میزبانی مسابقات کشتی بهتر از فدراسیون عمل کرده و فدراسیونی که به جای دادن چلنچ،(شی مکعبی شکل از جنس ابر یا اسفنج که به مربی داده می‌شود تا اعتراض خود را به رای رییس تشک با انداختن به داخل تشک اعلام کند) از راکت دسته‌دار پینگ پنگ جهت اعتراض مربیان به رییس تشک استفاده می‌کند، را باید نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح این فدراسیون در برگزاری مسابقات دانست.

داور ممتاز ملی کشتی با اشاره به برگزاری کلاس‌های مختلف در سبزوار افزود: کلاس داوری استاچ در سال‌های 1386 و 1390 که در سال 90 آقای اکبر طهماسبی رییس اسبق کمیته داوران کشتی و دارنده سوت طلایی جهان حضور داشتند و یک کارگاه ماساژ برای مربیان این رشته ورزشی برگزار شده است، اما بزرگترین مشکل ما به روز نبودن اطلاعات مربیان ما است.

وی ادامه داد: متاسفانه از 10 مربی کشتی در سبزوار فقط دو مربی دارای کارت مربیگری و مجوز هستند.

رئیس هیئت کشتی سبزوار بزرگترین آفت ورزش را نفاق و اختلاف بین ورزشکاران دانست و خاطرنشان کرد: به یاری خداوند در سبزوار تعامل بسیار خوبی در رشته کشتی بین اداره ورزش و جوانان و تربیت بدنی آموزشگاه‌ها است که این همدلی سبب شده که امکانات و دستاوردهای هردو برای هم باشد و همه از امکانات موجود بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به عدم همکاری هیئت کشتی استان در دادن منابع مالی به این هیئت گفت: هیچ هزینه‌ای به حساب هیئت کشتی سبزوار واریز نشده و این مشکل به خاطر این است که سالن‌های ورزش را که منبع درآمد اداره ورزش و جوانان است را به بخش خصوصی سپرده‌اند که اگر این مشکل حل شود هیئت‌های ورزشی هم می‌توانند از منابع مالی بهره‌مند شوند.

الهی‌فر با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف در سبزوار گفت: در طول سال 30 مسابقه مختلف در این شهرستان برگزار می‌شود که می‌توان به برگزاری مسابقات کشتی چوخه در خوشاب، برغمد، جوین و جغتای، جام پهلوانک‌ها در 18 بهمن ماه برای نخستین بار همزمان با دهه مبارک فجر، مسابقات استانی کشتی در تاریخ 25 تا 27 بهمن ماه در سبزوار اشاره کرد.

وی ادامه داد: برگزاری تور دوچرخه‌سواری از حرم امام رضا(ع) تا حرم امام حسین(ع) تحت عنوان از حرم تا حرم در خردادماه سال آینده با همکاری اداره ورزش و جوانان و موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج از برنامه‌های فرهنگی ورزشی هیات کشتی شهرستان سبزوار برای ورزشکاران این رشته است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.