اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 14 بهمن 1391 / کد مطلب: 5197 / نظرات: 0


رييس انتقال خون سبزوار: نسبت به آمار جهاني دو برابر اهداي خون داريم


رييس انتقال خون سبزوار گفت: ميزان خونگيري از 123 هزار واحد در سال در ابتداي انقلاب به بيش از دو ميليون واحد در سال افزايش يافته است.

 به گزارش سبزوارپیام ، پرستو جميلي در گفت و گو با ايسنا، افزود: با وجود اينکه از ابتداي انقلاب تاکنون جمعيت کشور دو برابر شده اما اهداي خون به ميزان 15 برابر و فرآورده‌هاي خوني 30 برابر شده است.

وي با بيان اينکه جمعيت کشور ما يک درصد جمعيت جهاني است، تصريح کرد: اين در حالي است که اهداي خون کشور ما بالاي دو درصد است و به عبارتي دو برابر ميزان جهاني، اهداي خون داريم.

رييس انتقال خون سبزوار با اشاره به شاخص اهداي خون، گفت: اين شاخص به صورت تعداد نفر اهدا کننده به ازاي هر 1000 نفر ارزيابي مي‌شود که اگر ين شاخص بالاي 20 نفر باشد وضعيت مطلوب است.


وي با بيان اينکه اين شاخص در کشور در ابتداي انقلاب، حدود سه و نيم نفر در هزار نفر بود، اضافه کرد: اين شاخص هم اکنون به 30 نفر به ازاي هر 1000 نفر جمعيت رسيده است.

وي خاطرنشان کرد: اين سبب افتخار است که در منطقه آسيا جزو چند کشور محدودي هستيم که به 100 درصد اهداي خون داوطلبانه رسيده‌ايم.

رييس انتقال خون سبزوار با بيان اينکه اين شهرستان بعد از انقلاب مراحل رشد خود را در زمينه اهداي خون طي کرده است، گفت: اهداي خون در اين پايگاه به طور متوسط به بيش از 11 هزار واحد در سال رسيده است.

وي ادامه داد: پايگاه انتقال خون اين شهرستان در سال گذشته موفق به کسب گواهي ISO 9001: 2008 شده است.

جميلي خاطرنشان کرد: بيش از 50 درصد خون‌هاي اهدايي توسط اهداکنندگان مستمر اهدا شده است.

وي همچنين از اهداي 9157 واحد خون در دهه ماهه امسال در اين شهرستان خبر داد.

رييس انتقال خون سبزوار با اشاره به توسعه بخش‌هاي مختلف اين پايگاه، ابراز داشت: اين پايگاه وظيفه تامين خون و فرآورده‌هاي خوني شامل پلاسماي تازه منجمد، کرايو، خون فيلتر شده، پلاکت، گلبول قرمز خون فشرده شده جهت بيمارستان‌هاي واسعي، امداد، شهيدان مبيني، وليعصر بردسکن، وليعصر جغتاي و قمر بني‌هاشم نقاب را بر عهده دارد.

جميلي خاطرنشان کرد: 45 درصد اين افراد ايثارگر، اهداکننده مستمر بوده يعني در يک دوره 12 ماهه حداقل دو بار موفق به اهداي خون شده‌اند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.