اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 6 بهمن 1391 / کد مطلب: 5114 / نظرات: 0

شهر یعنی جایی که حقوق شهروند محترم شمرده ‌شود/


سیاست‌های شهرسازی سبزوار از کاستی‌ها رنج می‌برد


سیاست‌های شهرسازی سبزوار از کاستی‌ها رنج می‌برد
تعریف معنوی شهر قرین با هویت و آرامش و معنویت و فرهنگ و خاطرات و اخلاقیات و علایق شهروندان است؛ جایی که حقوق شهروند محترم شمرده می‌شود و کرامت او تشخص دارد؛ متاسفانه سیمای امروزی شهر ما متفاوت با این توصیف است چرا که با آهنگی شتابان، رویه‌ای لجام گسیخته و اتفاقی در حال رشد نامتوازن است و در این صورت شهروند به ناگزیر مجبور به تقسیم این حقوق با میهمانان ناخوانده و بدوش کشیدن مشکلات ناشی از تراکم جمعیتی و تحمل ناراستی‌های حاصل از آن است.
محمد رضا اردیبهشتی در گفت و گو با ایسنا از اینکه به تراکم ساختمانی به عنوان یک هدف و موضوع صرفا اقتصادی به آن نگریسته شده است، انتقاد کرد و افزود: سیاست‌های شهرسازی و توسعه شهری سبزوار از کاستی‌های فراوان رنج می‌برد.
وی با بیان اینکه تراکم ساختمانی یکی از ابزارهای شهرسازی برای مشارکت در خلق محیط مطلوب شهری است و باید در راستای اصول و معیارهای مشخص به آن پرداخته شود، ابراز داشت: باید تمام عوامل موثر بر آن همراه با پیش بینی تبعات حاصل از تصمیمات در مقیاس ملی و محلی مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت، هر یک از سایر مسایل شهری نیز می‌تواند در آینده بحران، تنش و چالش تراکم را تجربه كنند.

سوداگری زمین و مسکن نتیجه برهم زدن نظام تراکم جمعیتی

معاون مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرستان سبزوار تراکم ساختمانی به عنوان یک هدف و موضوع صرفا اقتصادی نگریسته شده و برخورد انتزاعی به این ابزار، تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، زیست محیطی و حتی سیاسی- مدیریتی را به همراه داشته است.
اردیبهشتی با تاکید بر اینکه این امر پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، برهم زدن نظام تراکم جمعیتی شهر، برهم زدن سازمان فضایی و استخوان بندی شهر، کمبود فضاهای سبز به عنوان منابع تنفسی در نتیجه بورس بازی و سوداگری زمین و مسکن و نیز تشدید مسایل اجتماعی و فرهنگی ساکنین محلات و واحدهای همسایگی را از این پیامدها برشمرد.
معاون مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه به تعریف فیزیکی شهر پرداخت و گفت: شهر از نظر فیزیکی آبادی بزرگی است که در آن خیابان، کوچه، خانه، دکان و نفوس بسیار باشد.

سوداگرانی که فقط پول می‌شناسند

معاون مدیر نظارت بر ارزیابی دانشگاه حکیم سبزواری از اینکه بافت محلات توسط سوداگرانی که فقط پول را می‌شناسند، قطع می‌شود، انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه در این راستا محلات هویت خود را از دست می‌دهند.
وی به ساخت و ساز بی رویه مغایربا اصول شهرسازی ،تفکیک های غیر مجاز، تغییر کاربری نامتوازن تنفسگاه‌ها و بدتر از همه فروش تراکم (یا به عبارتی بالا رفتن از دیوار حقوق مردم) بدون لحاظ نسبت خدمات و آمایش جمعیتی محلات و میزان سرانه فضای سبز و آموزشی و عبادتی و ورزشی و ترددی و ... اشاره کرد.
اردیبهشتی، شهری ناآرام با شهروندانی آسیب پذیر، بهداشت متزلزل و آلوده، امنیت مخدوش و اخلاقیات صدمه دیده را نتیجه موارد بالا ذکر کرد.
وی سپس به تعریف تراکم پرداخت و خاطرنشان کرد: "تراکم" نسبت تعداد جمعیت به واحد سطح است و مقیاس آن در مطالعات شهری، نفر در هکتار است اما تراکم در ساختمان عبارت از نسبت مساحت زیربنای ساختمان در مجموع طبقات به کل مساحت زمین مسکونی می باشد.

تراکم مازاد، تنگ كردن سفره برخورداری دیگران

معاون مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه "سرانه" مقدار زمینی است که از کاربری‌های شهری سهم هر یک از شهروندان می‌شود، از این مطلب که خدمات شهری به تناسب تراکم و سرانه توزیع نمی‌شود، اظهار تاسف کرد.
معاون مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه حکیم سبزواری ضمن اشاره به رابطه موارد بالا همچون شبکه، ابراز داشت: وقتی تراکم مازاد بر گنجایش شهر و نامنطبق با خدمات قابل ارائه، اعطا شود یعنی سفره برخورداری دیگران را تنگ کردن.
وی گفت: مثل این می‌ماند در کلاسی که جای 20 صندلی برای دانش آموزان تعبیه شده، 200 دانش آموز بگنجانند.
اردیبهشتی با بیان اینکه تراکم همچون امانتی است که در اختیار امینان شهر قرارداده شده است، از مسوولان شهرستان خواست با لحاظ حقوق شهروندان و مسایل امنیتی، انتظامی، اخلاقی، فرهنگی، خدماتی و غیره از ادامه این رویه ناپسند جلوگیری كنند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.