اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..





اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 3 دي 1391 / کد مطلب: 4741 / نظرات: 1

معاون پژوهشی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری :


ایمان و تزكیه در كنار علم آموزی ضامن توسعه پایدار كشور است


 معاون پژوهشی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت : توجه به ایمان و تزكیه در كنار آموختن علم و دانش وجه تمایز نظام اسلامی ایران از دیگر نظام های جهان و ضامن توسعه پایدار كشور است. 
  
به گزارش ایرنا ، دكتر محمد مهدی نژاد نوری روز شنبه در سبزوار در جمع پژوهشگران ،اساتید و دانشگاهیان سبزوار با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علمی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی ، افزود : بار اصلی توسعه كشور بر دوش دانشگاه هاست.

وی بیان كرد: البته این بدان معنی نیست كه بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی نمی توان خلاقیت داشت و دست به ابتكارات علمی زد اما این یك قاعده كلی است كه علم عامل اصلی قدرت است و هركس بهره بیشتری از علم و دانش برده باشد ، می تواند بر دیگران سروری كند.

مهدی نژاد نوری در ادامه به مقایسه مختصری از وضعیت علمی كشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت : پیش از انقلاب جمعیت دانشجویی كشور در حدود 175 هزار نفر بود اما اكنون حدود چهارمیلیون و 400 هزارنفر دانشجو در كشور وجود دارد كه این رقم نسبت به دوران قبل از انقلاب چندین برابر شده است .

وی همچنین گفت : در دوران پیش از انقلاب دانشگاه تهران كه اصلی ترین نماد دانشگاه های كشور بود ، به لحاظ فرآیندهای علمی و آموزشی كه در آن اتفاق می افتاد كاملاً به كشورهای خارجی وابستگی داشت .

وی افزود : در دوران پس از انقلاب تلاش شد كه در داخل خود كشور تولیدعلم داشته باشیم تا دانشگاه های ما به توان علمی متخصصان داخلی متكی شوند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت : زیرساخت های دانشگاهی خوبی در كشور پایه ریزی شده است كه هریك به نوعی در جهت افزایش كمی و كیفی جمعیت دانشجویی و حركت های علمی ایران اسلامی یاری می رسانند.

وی طرح ریزی و ایجاد دانشگاه های متعدد نظیر دانشگاه پیام نور ، آزاد اسلامی ، غیرانتفاعی ، جامع علمی كاربردی و غیره به عنوان تعدادی از زیرنظام های آموزش عالی در ایران اشاره كرد كه هریك به نوبه خود بخش هایی از هدف های علمی كشور را دنبال می كنند.

این مسوول در ادامه به رشد سریع علمی ایران در دهه های اخیر اشاره كرد و گفت : اینكه امروز به رتبه 16 تولید علم در جهان دست یافته ایم نشان دهنده عزم راسخ جوانان برومند كشور در زمینه پیشرفت های علمی است كه قطعاً این حركت با عزت ایران اسلامی به پشتوانه بركت خون شهدا و پیروی از خط امام و رهبری حاصل شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری همچنین اظهار داشت : سرعت تغییرات در جهان امروز زیاد شده است و ما باید متناسب با این تغییرات ، پیشرفت های علمی خود را گسترش دهیم و جهت دهی مناسب را برای حركت های خود انتخاب كنیم.

وی گفت : با اتكا به ارزش های غنی دینی و تلاش جوانان كشورمان به راحتی می توانیم جایگاه ایران را به لحاظ علمی در جهان بیش از پیش ارتقا دهیم.

مهدی نژاد نوری افزود : البته ما معتقدیم علم به تنهایی ضامن پیشرفت نیست بلكه ایمان به خدا و قدرت لایتناهی او عامل مهمی است كه می تواند حركت های علمی كشور را به مسیر درست هدایت كند.

وی بیان كرد : توجه به خدا و ارزش های دینی عاملی است كه كشورهای غربی نسبت به آن غفلت كرده اند و ایران اسلامی امروز می تواند با تمسك به ارزش های دینی در كنار انجام حركت های علمی به سرعت در دهه های آینده در ردیف قدرت های اول جهان قرار گیرد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه به موفقیت های دانشگاه حكیم سبزواری اشاره كرد و گفت : آنچه من از پیشرفت های این دانشگاه مشاهده كردم ، فراتر از حد انتظار بوده است .

وی افزود : شاید تا چند سال قبل نام این دانشگاه چندان در كشور مطرح نبود اما امروز دانشگاه حكیم سبزواری به یك دانشگاه با تراز ملی و با رشته های متفاوت و اساتید و دانشجویان توانمند تبدیل شده است.

مهدی نژاد نوری ادامه داد : یكی از دلایل موفقیت دانشگاه حكیم سبزواری این است كه تعدادی از اساتید جوان این دانشگاه كه بعضی از آنها بسیار جوان هستند ، توانسته اند به درجه استاد تمامی نائل شوند و این یك افتخار بزرگ است.

وی بیان كرد : در بسیاری از شهرها اساتید دانشگاه ها دائماً برای پیمودن مسیر پیشرفت تقاضا دارند كه از شهرستان ها به تهران منتقل شوند ، اما اینكه شماری از اساتید دانشگاه حكیم سبزواری در همین جا به درجه استاد تمامی رسیده اند جای تبریك و تقدیر دارد.

وی همچنین اظهار داشت : با توجه به اینكه این منطقه از توانمندی های طبیعی و انسانی بالایی برخوردار است ، در آینده نزدیك شاهد شكوفایی بیش از پیش دانشگاه حكیم سبزواری خواهیم بود.

دكتر مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزیر علوم امروز شنبه برای افتتاح كتابخانه مركزی دانشگاه حكیم سبزواری و نیز برای شركت در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه به سبزوار سفر كرده بود و در ادامه حضور خود در این شهر ،عصر امروز از بخش های مختلف دانشگاه حكیم سبزواری بازدید كرد.
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.