اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 22 آبان 1391 / کد مطلب: 4281 / نظرات: 1


طرح باغ ایرانی سبزوار ایده ای از پلان باغ های دوره هخامنشی و ساسانی است


طرح باغ ایرانی سبزوار ایده ای از پلان باغ های دوره هخامنشی و ساسانی است
طراح باغ ایرانی فدک سبزوار گفت: باغ ایرانی شهر سبزوار با ایده از پلان و طرح باغ های دوره هخامنشی و ساسانی و اصول طراحی باغ ایرانی در 2 فاز طراحی شده است.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از روابط عمومی شهرداری سبزوار، سمیه سادات شجیعی با بیان اینکه هنر باغ سازی یکی از کهن ترین هنرهای ایرانیان است که دارای سنتی ارزشمند و قدرتی معنوی است، گفت: باغ ایرانی از مهمترین گونه های باغ سازی در جهان به شمار می رود که به خصوص در شرایط فیزیکی، محیطی و جغرافیایی ما در ایران، نقش اساسی در بهبود اقلیم و فضاهای مورد نیاز انسان ها در طول تاریخ داشته است.

وی افزود: با روی آوردن ایرانیان به دین اسلام، جهان بینی اسلامی باعث ترویج باغ سازی ایرانی در تمام نقاط ایران شد، لذا ایرانیان بهشتی را در این عالم طراحی کردند.

شجیعی ادامه داد: در باغ دوره هخامنشی آب به عنوان عنصر پر اهمیت وجود دارد، در محور مرکزی باغ از مسیر رود طولانی استفاده شده است و در پلان محوطه باغ تقارن کامل رعایت نشده است اما در باغ های دوره ساسانی محورهای مرکزی و قوی در باغ وجود دارد و محوطه به صورت چلیپایی ساخته شده است.

طراح باغ ایرانی فدک سبزوار با بیان اینکه به همین منظور شهرداری سبزوار اقدام به ایجاد باغ ایرانی در توحید شهر نموده است، خاطر نشان کرد: باغ ایرانی فدک سبزوار دارای 12 هکتار وسعت است که شامل 5 نوع محور متفاوت با طرح های کف سازی متنوع با استفاده از مواد و مصالح سنتی موجود، عمارت باغ با کاربری غذاخوری سنتی، استخر یا حوض، آب نما یا نهر به عنوان عنصر پر اهمیت و ورودی هایی با الگوی بناهای تاریخی شهر سبزوار می باشد.

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی با بیان اینکه طرح و پلان اصلی باغ در جلسه کارگروه باغ ایرانی متشکل از متخصصان شهرداری در زمینه فضای سبز، معماری، عمران، تاسیسات شهری به تصویب رسید، افزود: کار زیرسازی محوطه باغ در بهمن ماه سال گذشته توسط پیمانکار و نظارت شهرداری آغاز شد.

شجیعی گفت: باغ ایرانی سبزوار از 5 تیپ معبر با طرح های متفاوت کف سازی تماما از مصالح سنتی از قبیل آجر سنتی و قلوه سنگ با آب نما و استخر کاشی به سرعت و کیفیت در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه مبلمان و نورپردازی باغ از طرح ها و الگوهای سنتی انتخاب شده است که در حال ساخت و نصب می باشد، از اتمام کف سازی فاز نخست باغ ایرانی هم خبر داد و افزود: عملیات زیرسازی فاز 2 باغ در حال اجراست.

شجیعی گفت: امید است فاز نخست باغ ایرانی فدک سبزوار دهه فجر با حضور مسئولان به بهره برداری برسد.

 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.