اخبار سبزوار پيام : خدماتي





اخبار » خدماتي / تاریخ خبر: 22 آبان 1391 / کد مطلب: 4274 / نظرات: 1


163 هزار نفر سبزواری درطرح پزشك خانواده ثبت نام كردند


163 هزار نفر سبزواری درطرح پزشك خانواده ثبت نام كردند
   
جوین - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار گفت : تاكنون بیش از 163 هزارنفر درشهر سبزوار در طرح پزشك خانواده ثبت نام كردند.

دكترمحمدرضا شگرف نخعی روز دوشنبه درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : همچنین 65 هزار نفر از مردم سبزوار نیز با مراجعه به مراكز بهداشتی درمانی پزشك خود را انتخاب كرده اند.

وی گفت : هدف از برنامه پزشك خانواده این است كه با ارایه خدمات بهتر، نحوه ارایه خدمات از درمان محوری به سلامت محوری تغییر داده شود .

وی با بیان اینكه در طرح پزشك خانواده دانشگاه علوم پزشكی سبزوار مسوول سلامت جمعیت تحت پوشش خود است ، اظهار داشت : اجرای كامل این طرح درمیان مدت و بلند مدت به افزایش سلامتی در سطح جامعه كمك می كند.

شگرف نخعی ادامه داد : در طرح پزشك خانواده سیستم ارجاع راه اندازی می شود كه این سیستم به ما كمك می كند كه مراجعه های غیر ضروری ،كاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار گفت : در طرح پزشك خانواده برای هر فرد یك پرونده سلامت الكترونیكی تشكیل می شود كه اطلاعات این پرونده كاملا محرمانه است و تنها پزشك مربوطه می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

شگرف نخعی افزود : طرح پزشك خانواده شهری در دانشگاه علوم پزشكی سبزوار در شهرهای سبزوار جوین ، جغتای و خوشاب انجام خواهدشد.

وی همچنین خاطرنشان كرد : طرح پزشك خانواده درمناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر شامل شهرهای نقاب، سلطان آباد و جغتای در مناطق تحت پوشش این دانشگاه از چند سال قبل درحال اجرا است.

وی با بیان اینكه تمامی اقدامات انجام شده برای طرح پزشك خانواده از نظم مناسبی برخورداراست ،اظهارداشت : با همكاری داوطلبان سلامت سرشماری بسیاری از خانوارهای شهرسبزوار به صورت كاملا رایگان انجام شده است.

وی گفت : افرادی كه تاكنون دراین طرح ثبت نام نكرده اند می توانند با دردست داشتن مدارك شخصی ( شناسنامه ، كارت ملی و دفترچه بیمه ) به نزدیكترین مركز یا پایگاههای بهداشتی ودرمانی این طرح مراجعه نموده و ثبت نام خود را تكمیل نمایند.

وی به بسترهای خوب سیستم سخت افزاری و نرم افزاری رایانه ای طرح پزشك خانواده اشاره كرد و افزود : با فراهم ساختن بستر سخت افزاری و نرم افزاری تعداد رایانه مورد نیاز خریداری و در اختیار تمامی مراكز بهداشتی و درمانی قرارداده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار درمورد شبكه ملی سلامت ( شمس ) ، اظهارداشت : از مزایای این شبكه ، حفظ و امنیت بالای اطلاعات موجود ثبت شده می باشد كه درحال حاضر این سیستم اجرایی شده است و تمامی مراكز پزشك خانواده شهری به این سیستم داخلی متصل هستند.

او گفت : برای اجرای طرح پزشك خانواده براساس اطلاعات بدست آمده ، شهر سبزوار به 14 منطقه سلامت تقسیم شده است كه برای هریك از این مناطق سلامت، پزشكان مجرب جا نمایی شده اند و درنقشه سلامتی نیز نامشان اعلام شده است.

وی اظهارداشت : برای اجرای طرح پزشك خانواده كارشناس روانشناسی ، كارشناس تغذیه ، ماما و پرستار و كارشناسان بهداشتی بیش از تعداد مورد نیاز ثبت نام كرده اند و در اجرای این طرح با مشكل كمبود پزشك مواجه نخواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار از راه اندازی سامانه 1490و1590 اشاره كرد و گفت : تمام بسترهای اجرایی و امكانات سخت افزاری این سامانه خریداری و جانمایی شده است كه درحال حاضر درمرحله راه اندازی قرار دارد و درآینده نزدیك به بهره برداری خواهد رسید .

وی اظهار داشت: درسطح اول اجرای این طرح بسیاری از خدمات ازجمله حق ویزیت برای پزشك عمومی ، ماما ، داروی مورد تعهد بیمه و تزریق سرم رایگان خواهد بود و درسطح دو و سه نیز افراد هنگام مراجعه به متخصص و فوق تخصص تنها 10 درصد هزینه ویزیت را پرداخت می كنند و 90 درصد آن از سوی بیمه پرداخت می شود.

شگرف نخعی خاطر نشان كرد : با اجرای فراگیر طرح پزشك خانواده صندوقهای بیمه مانند گذشته به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

وی ادامه داد :درابتدای طرح، دفترچه های بیمه تعویض نمی شود بلكه با شروع آن ممهور به مهر پزشك خانواده شخصی آنها خواهد شد .

وی اظهار داشت : هر نفر برای تغییر پزشك خانواده باید حداقل سه ماه درنزد پزشك اول ویزیت شده باشد و سپس درصورت تمایل درخواست تغییر پزشك خود را بدهد.

وی با اشاره با اینكه برای تغییر پزشك باید دلیل موجه ارائه شود ، ادامه داد : حداكثر دو بار در سال هر فرد می تواند به ستاد اجرایی شهرستان محل سكونتش مراجعه نماید و پزشك خانواده خود را معرفی كند.

معاون بهداشتی علوم پزشكی سبزوار گفت : در مواقع اورژانسی مردم می توانند بدون مراجعه به پزشك خانواده به اورژانس مراجعه كنند. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.