اخبار سبزوار پيام :


اخبار » / تاریخ خبر: 21 آبان 1391 / کد مطلب: 4266 / نظرات: 0

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار :


نظام برای ریشه كنی بی سوادی سرمایه گذاری های خوبی كرده است


نظام برای ریشه كنی بی سوادی سرمایه گذاری های خوبی كرده است

 معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار گفت : نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های بعد از انقلاب ، برای مبارزه با بی سوادی و ریشه كنی آن سرمایه گذاری خوبی انجام داده است.
    نظام برای ریشه كنی بی سوادی سرمایه گذاری های خوبی كرده است

به گزارش ایرنا ، قاسم شعبانی عطار روز یكشنبه در جلسه ستاد راهبردی سوادآموزی شهرستان سبزوار ،افزود: حتی با وجود برخی مشكلات اقتصادی كه در حال حاضر كشور با آن روبرو است ، اما بازهم سرمایه گذاری دولت در نهضت سوادآموزی به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد : یكی از سرمایه گذاری های خوبی كه به ویژه در دو ، سه سال اخیر توسط آموزش و پرورش صورت گرفته ، این است كه هم اكنون حتی در برخی روستاهای سبزوار برای وجود یك یا دو دانش آموز ، كلاس های درس برگزار می شود و معلم و سایر امكانات آموزشی در اختیار آن روستا قرار می گیرد.

وی گفت : با این حجم از كار و سرمایه گذاری كه انجام شده امید می رود دیگر هرچه سریعتر پرونده بی سوادی و نیاز به نهضت سوادآموزی در كل كشور بسته شود .

شعبانی همچنین اظهار داشت : البته براساس آمارهایی كه از وجود افراد بی سواد منتشر منتشر می شود ، هنوز شماری از افراد بی سواد شناسایی نشده در سبزوار و كل كشور وجود دارند.

وی افزود: اما حقیقت اینجاست كه ممكن است تعداد اندكی از این افراد كه خودشان هم واقعاً هیچ تمایلی به سوادآموزی نشان نمی دهند ، همیشه شناسایی نشده باقی بمانند و دیگر نباید موارد اندك را به حساب وجود بی سوادی در كشور گذاشت.

وی بیان كرد : ما معتقدیم حتی یك نفر هم نباید در شهر یا كشور ما ، بی سواد باقی بماند. اما از آنجایی كه شمار افراد بی سواد فعلی كشور در مقابل باسوادان واقعاً شمار ناچیزی است ، می توانیم بگوییم ، مأموریت نهضت سوادآموزی در كشور با موفقیت انجام شده است.

فرماندار ویژه سبزوار بیان كرد : همه بخشداران ، دهیاران و دستگاه های دولتی شهرستان متمایل و البته موظفند كه نهایت همكاری را با مجموعه نهضت سوادآموزی داشته باشند تا آخرین تعداد بی سوادان بین 10 تا 49 سال نیز از نعمت سواد برخوردار شوند.

در ادامه این جلسه رییس اداره سوادآموزی سبزوار نیز به ارائه گزارشی از تعداد بی سوادان موجود شهرستان و اقدامات انجام گرفته توسط این نهاد پرداخت و گفت : تعداد بی سوادان اعلام شده توسط بانك اطلاعات بی سوادان در سبزوار دو هزار و 280 نفر بوده است .

وی افزود: از این تعداد در یك سال اخیر حدود یك هزار 554 نفر آموزش دیده و به جمع باسوادان پیوسته اند و تعداد 726 نفر هنوز بی سواد هستندكه بدین ترتیب در حال حاضر تعداد واقعی بی سوادان شهرستان سبزوار 726 نفر می باشند.

اطهری نیا گفت : آمار بی سوادان شهرستان خوشاب هنوز روی آمار مربوط به سبزوار محسوب می شود اما شهرستان های جوین و جغتای آمار مستقلی دارند.

وی در ادامه افزود : از تعداد 726 نفر بی سواد موجود در شهرستان های سبزوار و خوشاب 158 نفر در مناطق روستایی هستند كه این افراد در تعداد 35 روستا پراكنده شده اند.

این مسوول همچنین اظهار داشت : تعداد افراد بازمانده از تحصیل در شهرستان سبزوار در حال حاضر 55 نفر است كه بسیار ضروری است برای ریشه كنی كامل بی سوادی در شهرستان و كشور در ابتدا جلو بازماندن افراد از تحصیل گرفته شود.

وی بیان كرد :افراد بازمانده از تحصیل به كودكان زیر 10 ساله ای اطلاق می شود كه هنوز نمی توان آنها را بی سواد اعلام كرد اما به دلایل مختلف موفق به ورود به مدرسه یا ادامه تحصیل نشده اند و اگر به موقع به وضعیت آنها رسیدگی نشود ، در آینده جزء جمعیت بی سوادان محسوب خواهند شد.

اطهری نیا در ادامه گفت : در حال حاضر در كل شهرستان سبزوار و خوشاب تعداد 450 آموزشیار نهضت سوادآموزی ، مشغول كار هستند.

وی میزان ساعات مورد نیاز برای فرآیند سوادآموزی را 400 ساعت عنوان كرد كه این مقدار در مدت سه ماه قابل انجام است.

رییس اداره سوادآموزی سبزوار بعضی مشكلات موجود پیش پای این دستگاه را عدم وجود اطلاعات و مشخصات دقیق در مورد افراد بی سواد ، پراكندگی آنها در شهرها و روستاهای مختلف ، فقدان وجود عزم ملی در همه دستگاه های اجرایی برای ریشه كن كردن بی سوادی ، عدم وجود انگیزه و علاقه كافی در خود افراد بی سواد، عدم تناسب بخشی از مقررات با شرایط موجود درجامعه عنوان كرد.

وی در پایان ابراز امیدواری با وجود برخی مشكلات موجود ، تا پایان امسال با اقدامات این اداره و همكاری های مسوولان ، روستاهای سبزوار و خوشاب از بی سوادی پاكسازی شوند و به طور كل سبزوار در آینده ای نزدیك جزء یكی از اولین شهرستان های استان باشد كه از بی سوادی پاكسازی شده است.

محمدحسین هادوی فر رییس اداره بهزیستی سبزوار در این نشست گفت : برای هر فرد بی سوادی كه با استفاده از دوره های نهضت سوادآموزی ، به جمع با سوادان بپیوندد از طرف این اداره هدیه ای در نظر گرفته خواهد شد. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.