اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 16 آبان 1391 / کد مطلب: 4216 / نظرات: 0


جشنواره زعفران در ششتمد برگزار شد


جشنواره زعفران در ششتمد برگزار شد
    
 دومین جشنواره زعفران روز سه شنبه با حضور زعفرانكاران و شماری از مسئولان استان و شهرستان در شهر ششتمد برگزار شد.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایرنا، بخشدار ششتمد در این جشنواره گفت: شهرستان ششتمد با 30 هزار نفر جمعیت و 47روستا دارای دو پتانسیل عمده جاذبه های گردشگری و كشاورزی است.

مهدی ترمئی افزود: كشاورزی منطقه ششتمد بر وجود 80 چشمه، 20رشته قنات و شش رودخانه فصلی و سد سنگرد پایه ریزی شده و 9 هزار هكتار زمین آن زیر كشت محصولات مختلف قرار گرفته است.

وی گفت: 20 هزار هكتار دیم كاری و هفت هزار هكتار باغات منطقه نیز حاصل دسترنج مردمان سختكوش ششتمد است.

ترمئی افزود: عمده محصول كشاورزان منطقه ششتمد زعفران است كه 90 درصد زعفران غرب خراسان را تشكیل می دهد.

وی اظهارداشت: بعد از برگزاری اولین جشنواره زعفران در سال گذشته طرح جامع زعفران تصویب شد كه بخشی از این طرح اجرایی شد و انتظار داریم این مهم بطور كامل در ششتمد اجرا شود.

بخشدار ششتمد افزود: یكی از مهم ترین اثرات كشت این محصول اقتصادی ماندگاری جمعیت روستایی در سطح روستاهای شهرستان ششتمد است.

وی گفت: این محصول، امید به زندگی در روستاها را افزایش داده به گونه ای كه جمعیت ششتمد در سرشماری سال گذشته 10درصد افزایش داشته است.

وی همچنین خواستار برگزاری جشنواره بادام در این شهرستان شد.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سبزوار نیز در این مراسم گفت: هدف از برپایی جشنواره زعفران، معرفی ظرفیت ها و استعداد این منطقه بویژه در زمینه زعفران برای مراكز علمی، پژوهشی و مراكز اقتصادی و ایجاد خودباوری زعفرانكاران این منطقه می باشد، چرا كه این محصول در 23سال قبل توسط كشاورزان زیرك و باهوش با راهنمایی كارشناسان جهاد كشاورزی به این منطقه آورده شده است.

ایزدیان افزود: كشاورزان ششتمد در 23سال قبل كار بزرگی را انجام دادند كه امروز با افتخار می گوئیم عمده ترین تولید كننده زعفران در غرب خراسان هستیم.

وی گفت: استارت طرح جامع زعفران در كشور از ششتمد كلید خورد كه این برای ما و زعفرانكاران مایه مباهات می باشد و امیدواریم بتوانیم به عنوان پایلوت، آزمایش موفقی در ششتمد انجام پذیرد.

ایزدیان هدف دیگر جهاد كشاورزی در برپایی جشنواره زعفران را ارتقای سطح دانش فنی زعفرانكارن برشمرد و افزود: این جشنواره ها و برنامه های مشابه می تواند گام مؤثری در افزایش دانش زعفرانكاران منطقه بردارد./




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.