اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1391 / کد مطلب: 4084 / نظرات: 1

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان :


پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروری است


پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروری است
مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان گفت : برای پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروریست که روز اول آبان ، در تقویم ملی کشور به نام این ادیب و مورخ برجسته ایرانی ، ثبت شود.
به گزارش سبزوار پیام ،دکتر محمد جعفریاحقی که شب گذشته در مراسم بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار سخن می گفت ، همچنین اعلام کرد : به شخصه پیگیر این درخواست در سطح کشور می باشد و در جلسات بیهقی خوانی که چهارشنبه ها در تهران برگزار می شود ، موضوع ثبت روز ملی بیهقی را با دکتر حدادعادل رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی رسماً درمیان گذاشته است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد همچنین گفت : حالا که در تهران به صورت هفتگی دارد جلسات بیهقی خوانی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می شود ، بسیار در سبزوار به عنوان شهر زادگاه بیهقی ، بسیار ضرورت دارد که جلسات هفتگی بیهقی خوانی برگزار شود واین کار باید با همت و حمایت اداره فرهنگ و ا رشاد اسلامی ، شهرداری ، دانشگاه های متعدد و سایر نهادهای فرهنگی این شهر صورت گیرد.
وی با قدردانی از همت اداره فرهنگی شهرداری سبزوار در برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت : شهرهای ما در گذشته شهرهای فرهنگی بوده و کاملاً سیمای فرهنگی داشتند .
یاحقی سپس ادامه داد : امروز هم شهرهای ما می توانند کارکرد فرهنگی داشته باشند به شرط آنکه شهرداری ها در کنار خدمات عمرانی ، فعالیت های فرهنگی رانیز مد نظر قرار دهند .
دکتر یاحقی همچنین به اقدام خوب شهرداری تهران در راه اندازی مجموعه شهر کتاب و برگزاری جلسات هفتگی با موضوع بررسی آثار فاخر ادبیات ایران اشاره کرد و گفت : تلاش خواهیم کرد شهرداری مشهد را نیز به این گود بکشانیم چرا که بسیار ضروریست در استان خراسان بااین پیشینه غنی ادبی وتاریخی چنین فعالیت هایی وجود داشته باشد.
وی افزود : مفاخری چون ابوالفضل بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند و جوانان کشور امروز باید با ریشه های فاخر فرهنگی خود آشنا باشند .
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی سپس اظهار داشت : در همین شهر سبزوار صدها شخصیت برجسته علمی و فرهنگی هستند که هریک می توانند محور مسائل فرهنگی یک کشور باشند. حال آنکه اغلب این شخصیت ها تا کنون مهجور و ناشناخته باقی مانده اند.
وی ادامه داد : این درحالی است که برخی دیگر از کشورهای دنیا در دوران تاریخی و معاصر خود به شدت به دنبال یافتن شخصیت هایی هستند که بتوانند با بزرگنمایی از آنها ، این شخصیت ها را به عنوان مفاخر فرهنگی خود در دنیا معرفی کنند ، لذا شایسته نیست که در کشور ایران شخصیت های ارزشمندی چون ابوالفضل بیهقی مهجور باقی بمانند.
وی سپس گفت : نیمی از عمر علمی من در راه شناخت وپژوهش درمورد فردوسی گذشته است ، و اینک مفتخرم که بخش های پایانی آن دارد صرف شناخت و پژوهش در مورد ابوالفضل بیهقی می شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی و فردوسی دو ادیب هم پایه و هم شأن در عرصه ادبیات فارسی هستند به برخی دلایل شهرت بیشتر فردوسی نسبت به بیهقی اشاره کرد و گفت :
از آنجایی که فرهنگ ایران به ویژه در گذشته بیشتر فرهنگ شعری بوده ، آثاری نظیر شاهنامه فردوسی در نزد عموم مردم بیشتراز آثاری چون تاریخی بیهقی مقبولیت و پذیرش یافته است.
وی افزود : دلیل مهم دیگری که تاریخ بیهقی چنان که باید و شاید شناخته شده نیست ، این است که فقط بخش هایی از اواسط این کتاب ارزشمند به دست ما رسیده است و طبیعتاً کتابی که نه ابتدای آن مشخص باشد و نه انتهای آن برای نفوذ و پذیرش درمیان مخاطبین با دشواری هایی روبه روست.
دکتر یاحقی اما بیان کرد : با وجود این موانع ، بازهم بدون تردید نام بیهقی امروز بیش از هر نویسنده دیگری در ادبیات فارسی شناخته شده است . و کتاب او یکی از محبوب ترین نثرهای فارسی است و چه بسا اگر مقدمه کتاب تاریخ بیهقی پیدا می شد ، هم شأن و هم وزن مقدمه کتاب گلستان سعدی محبوبیت می یافت.
این استاددانشگاه فردوسی مشهد با توضیح ارزش علمی کتاب تاریخ بیهقی گفت : اگر لغت نامه دهخدا را مورد بررسی قرار دهیم ، خواهیم دید ، هر واژه ای که در این لغت نامه ذکر شده است ، اولین شاهد نثر آن از تاریخ بیهقی واولین شاهد نظم آن از شاهنامه فردوسی است.
وی ابراز عقیده کرد : به نظر من و براساس همین شواهد و قراین علامّه دهخدا با دقت کتاب تاریخ بیهقی را فیش برداری کرده بوده است.
به گفته یاحقی همین موضوع کافی است تا ارزش و اهمیت علمی وادبی تاریخ بیهقی را به طور صحیح درک کنیم.
وی گفت علاوه بر این ، عامل دیگری که به ماندگاری کتاب تاریخ بیهقی منجر شده این است که ، نویسنده آن از ابزار ادبیات برای الغای تاریخ استفاده کرده است و بدین ترتیب این کتاب نخستین اثر ارزشمند ا دبیات فارسی است که دو بُعد تاریخی و ادبی را در کنار هم دارد.
دکتر یاحقی به همین دلیل از بیهقی به عنوان "ذوالیمینین ادبیات فارسی" یاد کرد و گفت : قبل و بعد از تاریخ بیهقی البته کتاب های ارزشمندی در تاریخ یا ادبیات فارسی نوشته شده است ، اما ادغام این دو زمینه در یک کتاب برای اولین بار در اثر گرانسنگ بیهقی مشاهده می شود و همین موضوع حتی زمینه انس و الفت جوانان ایرانی با تاریخشان را فراهم آورده است.
وی در ادامه گفت ، ویژگی ممتاز دیگر کتاب تاریخ بیهقی این ا ست که از داخل آن می توان اشعاری به سبک آنچه امروز شعر سپید نامیده می شود ، استخراج کرد و همین موضوع این ارزش را دارد که امروز خوشنویسان ایرانی و سبزواری بیایند و برخی جمله های ارزشمند تاریخ بیهقی را بیرون کشیده و با خط خوش بنویسند که هم ارزش معنوی دارد و هم می تواند برایشان سود اقتصادی به بار آورد.
وی سپس اذعان کرد : من به نوعی "این همانی" نسبت به ابوالفضل بیهقی دچار شده ام و از بس در لابه لای زوایای مختلف تاریخ بیهقی به جستجوی مطالب جدید پرداخته ام ، گاهی خود را در بیهقی گم می کنم.
وی سپس با اشاره به اینکه افتخار دارد به جز کتاب تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی ، کتاب تاریخ بیهق از ابوالحسن زید بیهقی رانیز مطالعه و بررسی کند به مردم ششتمد پیشنهاد داد : آن ها نیز پیشگام برگزاری مراسمی برای بزرگداشت ابن فُندُق ابوالحسن زید بیهقی شوند واعلام آمادگی کرد در مراسم بزرگداشت وی نیز حضور یابد و به ارائه سخنرانی بپردازد.
گفتنی است دکتر محمد جعفر یاحقی در سال 86 نیز در مراسم بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری حضور یافته بود.
وی در سال 1326 در شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی متولد شد و پس از تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته زبان و ا دبیات فارسی ، به درجه استادی این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد رسید.
یاحقی هم اکنون علاوه بر مدیریت قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان ، عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است و تا کنون چندین مقاله پژوهشی و کتاب ارزشمند از وی انتشار یافته است.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.