اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 30 مهر 1391 / کد مطلب: 4064 / نظرات: 0


درصد بالای اهداء عضو در سبزوار


درصد بالای اهداء عضو در سبزوار

    کارشناس امور بيماريهاي خاص دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از درصد بالای اهداء عضو بیماران مرگ مغزی  سبزوار در سال جاری خبر داد.

به گزارش سبزوارپیام ، نرجس بهرامپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار"وب دا" با بیان این مطلب اظهار داشت: فرهنگ سازی اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی نیاز به حمایت و همکاری تمامی ارگان‌ها و تلاش در جلب اعتماد خانواده‌ها دارد.

وی به فرهنگ سازی  و استقبال مطلوب مردم از این امر خداپسندانه اشاره کرد و گفت: هر چند صحبت با همراهان نزدیک بیماران مرگ مغزی و گرفتن رضایت از آن ها بسیار سخت می باشد با این حال این موضوع تا حد قابل قبولی در بین شهروندان سبزواری فرهنگ سازی و جا افتاده است.

کارشناس امور بيماريهاي خاص دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تعداد بیماران مرگ مغزی اهدا كننده اعضا را را از ابتدای سال جاری تاکنون 12 مورد عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته افرایش بسیار خوبی داشته که از  این تعداد11 موردبه طور موفقيت آميز به پيوند رسيده و باعث نجات جان همنوعان نيازمند شده است

وی علت اصلی مرگ  مغزی در سبزوار را ناشی از تصادفات در گروه سنی 20 تا 30 سال برشمرد و تصریح کرد: رنج سنی اهداء کنندگان عضو در سال جاری از 4 تا56 سال می باشد.

بهرامپور با اظهار این مطلب که اعضاء اهداء شده از بیماران مرگ مغزی سبزوار بیشتر برای بیماران نیازمند سطح استان خراسان استفاده می شود تصریح کرد: به دلیل افزایش آمار بیماران دیالیزی و آشنایی خانواده ها با این نوع بیماری بیشترین عضو اهداء شده از سمت خانواده های بیماران مرگ مغزی کلیه و کمترین آن پوست می باشد.

وی از کمبود امکانات جراحی و پیوند اعضاء در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار خبر داد و افزود: از تعداد 46 واحد دانشگاهی علوم پزشکی در سطح  کشور تنها 5 دانشگاه داراي واحد فراهم آوری اعضا پيوندي مي باشندو در ساير دانشگاهها واحدهاي شناسايي فعال مي باشند.

بهرامپور در ادامه صحبت هایش از دانشگاه علوم پزشكي سبزوار به عنوان یک واحد شناسایی اعضا  پيوندي یاد کرد و گفت: شناسایی بيماران مرگ مغزي و اخذ رضايت از خانواده آنها جهت اهدا اعضاء پیوندی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است که بیماران مرگ مغزی برای تائید نهایی و اهداء اعضا باید به واحد فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل شوند.

کارشناس امور بيماريهاي خاص دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با توجه به آمار بالاي اهداكنندگان عضو خواستار راه اندازی واحدی برای فراهم آوری اعضا پيوندي جهت بیماران نيازمند در سبزوار شد.

بهرامپور با تاکید بر اینکه اهدا و پیوند عضو هیچگونه هزینه مالی برای خانواده‌های اهدا کننده و دریافت کننده ‌در‌برندارد‌ گفت: بلکه هزینه بیمارستانی مورد مرگ مغزی نیز رایگان و در قطعه ای بنام نام آوران در آرامستان سبزوار تدفین می شود.

 گفتنی است متقاضیان برای ثبت نام در خصوص اهداء عضو  می توانند به ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار واحد بیماری های خاص مراجعه  کنند . 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.