اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 28 مهر 1391 / کد مطلب: 4042 / نظرات: 0


نمایشگاه تغذیه سالم در خوشاب برگزار شد


خوشاب -به مناسبت هفته سلامت بانوان، نمایشگاه تغذیه سالم امروز در شهرستان خوشاب برگزار شد.

در این نمایشگاه 40 نفر از داوطلبین سلامت غذاهای سنتی تهیه كردند.

به گزارش سبزوارپیام ، سرپرست شبكه بهداشت و درمان خوشاب در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت : این نمایشگاه با هدف ترویج پخت غذاهای سنتی و تغذیه سالم برگزار شده است .

دكتر ' راضیه شم آبادی ' با اشاره به نقش بانوان در سلامت افراد جامعه افزود: بانوان پیشگامان سلامت جامعه هستند.

وی با بیان اینكه هفته آخر مهرماه به عنوان هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا ) نامگذاری شده است ، گفت : ستاد برگزاری هفته ملی سبا شعار ' زنان پیشگامان خود مراقبتی برای سلامت خانواده و جامعه ' را برگزیده است .

وی افزود : شبكه بهداشت و درمان خوشاب نیز در هفته سلامت بانوان برنامه های مختلفی از جمله برگزاری نشست های آموزشی خانواده و مهارت های فرزند پروری ، برگزاری مسابقات ورزشی بین دانش آموزان دختر ، معاینه بالینی بانوان به صورت رایگان ، ارسال پیامك های بهداشتی و برگزاری نشست با رابطین بهداشت و كمیته بانوان این شهرستان در مورد بهداشت بانوان و ... برگزار كرد.

مدیر جهاد كشاورزی خوشاب نیز در این نمایشگاه با تاكید بر نقش بانوان در سلامت جامعه گفت : زن محور تغذیه خانواده است و آموزش آنان نقش محوری در سلامت نسل آینده دارد.

مهندس ' محمود اكبری منش' به فواید غذاهای سنتی اشاره كرد و افزود : بانوان در خانواده با تهیه این غذاها می توانند فرزندان خود را از مصرف 'فست فودها' كه روز بروز متاسفانه گسترش بیشتری می یابد باز دارند.

وی همچنین به فواید گیاهان دارویی از جمله زیره سبز ، آویشن ، بابونه ، نعناع ، خرفه و ... اشاره كرد و گفت : آویشن در درمان سرفه های خلط آور و زیره سبز در درمان دردهای شكمی موثر است.

همچنین گیاهان دارویی و موارد استفاده و اشكال این گیاهان با اسلاید نمایش داده شد.

در این نمایشگاه غذاهای 'اماج ، آش جوش واره و 'آش رشته ' به عنوان غذای برتر برگزیده شدند و جوایزی به بانوانی كه این غذاها را تهیه كرده بودند اهدا شد.

این نمایشگاه توسط شبكه بهداشت و درمان خوشاب با همكاری مركز بهداشتی درمانی روستای 'رباط جز ' این شهرستان برگزار شد.

از جمله غذاهایی كه داوطلبین سلامت در این نمایشگاه ارایه دادند 'كمه جوش ' ، آش جوش واره ( غذای سنتی مردم خوشاب كه در اعیاد، چهارشنبه سوری ، سیزده بدر و ...می پزند ‍) رنگینك ، اماج ، كاچی ، آش بلغور ، آش رشته ، آش كشك ، آش دندونی ، شله زرد ،حلیم و... بود. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.