اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 23 مهر 1391 / کد مطلب: 3990 / نظرات: 0

رييس توليدات گياهي جهادکشاورزي شهرستان:


بايد در کشت هندوانه سبزوار تجديد نظر شود



رييس توليدات گياهي جهادکشاورزي سبزوار گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي شهرستان، بايد در رابطه با کشت برخي از محصولات با مصرف بالاي آب تجديد نظر شود.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایسنا احمد رحيمي در خصوص کشت هندوانه آبي در شهرستان سبزوار افزود: با توجه به اهميت امنيت غذايي و توليد کالاهاي استراتژيک، علوفه اي و نياز فراوان آبي بايد در کشت برخي محصولات همچون هندوانه در کشور و شهرستان تجديد نظر شود.

وي بر ضرورت تغيير در الگوي کشت اينگونه محصولات تاکيد کرد.

وي در ادامه ميزان توليد هندوانه خوارکي اين شهرستان را سالانه 105 هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت: سطح زير کشت هنداونه خوارکي آبي در اين شهرستان 3500 هکتار بوده که ميانگين عملکرد اين محصول 30 هزار کيلوگرم در هکتار است.

وي در خصوص کويري بودن سبزوار و توجيه داشتن اقتصادي هندوانه با نياز آبي فراوان، تصريح کرد: هنداونه خوارکي با توجه به نياز آبي فراوان و مصرف آب جز توليدات لوکس است که به جهت احتساب هزينه آب مصرفي در برخي کشورها گران قيمت بوده که خريدار بايد هزينه زيادي جهت مصرف آن پرداخت کند.

رييس توليدات گياهي جهادکشاورزي سبزوار سپس با اشاره به کشت هندوانه بذري به منظور توليد آجيل به دو صورت آبي و ديم در اين شهرستان، سطح زير کشت هندوانه بذري آبي را حدود 200 هکتار و ديم را در حدود 450 هکتار عنوان کرد.

وي ميانگين عملکرد هندوانه بذري آبي را 500 کيلوگرم در هکتار و هندوانه بذري ديم را 150 کيلوگرم در هکتار دانست و ابراز داشت: در اين راستا توليد در کشت آبي اين نوع هندوانه 100 تن و در کشت ديم حدود 68 تن است.

وي به جايگاه سبزوار از لحاظ توليد هندوانه بذري و آبي اشاره و خاطرنشان کرد: سبزوار رتبه اول توليد هندوانه بذري ديمي و رتبه دوم استان را از لحاظ آبي داراست.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.