اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 مهر 1391 / کد مطلب: 3896 / نظرات: 0


پژوهشگر معاصر: حمید سبزواری با شعر و هنر خود در خدمت اهداف انقلاب بود


شاعر و پژوهشگر معاصر با تاكید بر اقدامات ارزشمند استاد حمید سبزواری در طول سال‌های انقلاب اسلامی گفت: این شاعر با هنر خود تمام و كمال در خدمت اهداف انقلاب بود. 
    
'محمود اكرامی فر ' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به سبزوار در حاشیه برگزاری همایش ملی نكوداشت سبزواری، برپایی چنین آیین‌هایی را در تشویق شاعران جوان موثر دانست و افزود: سروده های استاد سبزواری در طول سال‌های انقلاب همواره رونق بخش محافل و مجالس بوده است.

وی وضعیت شعر انقلاب را رو به رشد توصیف و اضافه كرد: آنچه كه در طول سالها رخ داده تغییر رویكرد و ماهیت شعر انقلاب است ، زمانی شاعران از خود انقلاب و در ادامه از جنگ در راستای تهییج افكار عمومی و تبیین ارزشهای انقلاب شعر می سرودند اما شعرهای امروز در دفاع از ارزشهای انقلاب گفته می شود.

وی ادامه داد: هم اكنون همه ارزشهای انقلاب را می دانند و دیگر نیازی به تبیین آن وجود ندارد.

اكرامی فر بخش عظیمی از شعرهای انقلاب را مربوط به دفاع مقدس دانست وگفت: رویكرد ادبیات انقلاب نسبت به اوایل آن و دوران دفاع مقدس تفاوت كرده است.

وی به دسته بندی شعر انقلاب پرداخت و گفت : ما می توانیم شعر انقلاب را در راستای ایجاد و ضرورت انقلاب و دیگر شعرهای سروده شده از انقلاب دسته بندی كنیم .

اكرامی فر شعر انقلاب را به لحاظ محتوایی در چند بخش تقسیم بندی كرد و گفت : اشعاری كه در راستای ایجاد ، ترویج انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از ارزشهای انقلاب سروده شده اند كه هر كدام دارای بسامد و فراوانی در دوران خود بوده اند.

این شاعر معاصر در مورد اشعار تولیدی جوانان در حوزه انقلاب گفت: هر زمانی نیازمند ادبیات خاص خود است ، نسلهایی كه حركت مردم در دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اند به طور یقین آنچه را كه می سرایند در راستای دفاع از ارزشهای كسانی است كه برای انقلاب و دفاع از میهن خود مبارزه كرده اند.

وی با بیان اینكه جوانان امروز دارای زبان ، نگاه و بینش متفاوتی نسبت به سالهای اول انقلاب هستند گفت: گاه شعرهای اعتراض و انتقاد هم در زمره شعر انقلاب قرار می گیرند ، وقتی یك ارزش در جامعه به دلایلی كم رنگ شده باشد شعر آن را گوشزد می كند و ماهیت آن اعتراضی است؛ اما این اعتراض نسبت به ارزشهایی است كه كم رنگ شده ، این گونه شعر از ارزشها دفاع می كند.

همایش نكوداشت استاد حمید سبزواری با حضور مسوولان فرهنگی استانی و شاعران مدعو در تالار استاد محمد تقی شریعتی در دانشگاه حكیم سبزواری در حال برگزاری است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.