اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 2 مهر 1391 / کد مطلب: 3739 / نظرات: 0


پیام ریاست دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید


به گزارش سبزوارپیام به نقل از وبسایت مدیریت فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری ، دکتر عباس محمدیان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیامی به شرح زیر صادر نموده است :  

دانشجويان گرامي و فرزندان عزيزم، درود برشما؛

ضمن تبريك آغاز سال تحصيلي 92-91 ،‌ ورود شما را به دانشگاه حکیم سبزواری براي شروع يك دوره‌ي جديد آموزش عالي خوشامد مي گويم و سالي سرشار از موفقيت، همراه با شادابي، طراوت و سلامت از درگاه پروردگار بزرگ برايتان آرزومندم .

بر خود فرض مي دانم تا موفقيّت همه‌ي شما را در كنكور سال 91 و راهيابي به دانشگاه تبريك بگويم. شيريني شهد موفقيت، پس از سالياني تلاش و پي گيري و پي جويي براي راهيابي به مرحله اي بالاتر از تحصيل گواراي وجودتان باد.

بي گمان براي احراز اين كاميابي، سپاسگزار درگاه احديت خواهيد بود و با عزمي راسخ براي تحصيل و دانشجويي و دانش پژوهي تلاش خواهيد كرد.

اين جانب به عنوان خدمتگزار همه ي دانشجويان عزيز و اعضاي محترم هيأت علمي و تمامي همكارانم، از اعضاي شوراي دانشگاه و هيأت رئيسه گرفته تا رؤساي محترم دانشكده ها و مديران و مسؤولان و كارمندان دانشگاه تمامي سعي و تلاش خود را به كار گرفته ايم تا محيطي آرام و امكاناتي در خور، از جنبه ي آموزشي، كمك آموزشي، رفاهي، ورزشي و فرهنگي و هنري – درحدّ امكانات، اعتبارات و مقدورات – براي شما فراهم كنيم تا شما با فراغ بال، آسودگي خاطر و شادابي در راستاي رسالت آموزشي و علمي و فرهنگي خود گام برداريد.

دانشگاه حکيم سبزواري، به عنوان دومين دانشگاه بزرگ دولتي تحت پوشش وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري در استان پهناور خراسان رضوي، كه فعاليت علمي و آموزشي و پژوهشي خود را از سال 1366 آغاز نموده ، امروز پس از سال ها تلاش، افتخار دارد كه در رديف دانشگاه هاي توسعه يافته ي كشور قراردارد و موفق به فراهم نمودن امكاناتي براي دانشجويان و دانشگاهيان شده كه در بعضي موارد از دانشگاه هاي هم رديف خود پيشي گرفته است.

اين دانشگاه در حال حاضر با پذيرايي از 7700 دانشجو ، در قالب 10 دانشكده و بيش از 139 كد رشته از مقطع كارداني تا دكتري در مساحتي بالغ بر 220 هكتار و در بهترين نقطه ي جغرافيايي شهر سبزوار از نظر آب و هوايي، مشغول به فعاليت است و با بهره گيري از خدمات علمي و آموزشي بيش از 200 تن عضو هيأت علمي تمام وقت و تعدادي عضو هيأت علمي همكار، در حال حاضر از وضعيت علمي و پژوهشي مناسبي برخوردار مي باشد .

تمامي اين اقدامات و امكانات براي تربيت نيروهايي متخصص و متعهد و كار آمد براي رفع نيازهاي همه جانبه ي كشور و ارتقاي سطح فرهنگي جامعه به كار گرفته مي شود و اگر به هدفي جز اين ختم شود ، گويي زحمات انجام گرفته بيهوده و امكانات فراهم شده عبث است. براي رسيدن به اين هدف مهم ، ابتدا دانشجويان عزيز بايد رسالت هاي عمده ي خود را آگاهانه بشناسند تا در راستاي اهداف متعالي انساني و دانشجويي گام بردارند .

يكي از رسالت هاي مهم دانشجويي در مرحله ي نخست ، عمل به وظيفه ي دانشجويي ، يعني پژوهندگي ، كاوشگري علمي و تلاش در جهت ارتقاي سطح علمي خود در رشته ي مورد نظر و دستيابي به بالاترين سطح موفقيت علمي است . هدف مورد نظر علمي را در نقطه ي دور ديدن و سخت تلاش كردن و به اهداف نزديك و موفقيت هاي جزئي قناعت نكردن و از اوقات و لحظات بهترين استفاده ي علمي را بردن ، از راه هاي تحقق اين رسالت بزرگ دانشجويي است .

بديهي است كه رسالت دانشجو صرفاٌ به آموزش و تحصيل محدود نمي شود .

رسالت فرهنگي ، سياسي و اخلاقي و انسان سازي ، از ديگر رسالت هاي اصلي دانشجويان در اين برهه ي حساس زماني است.

دانشجويان متدين ، آگاه و زمان شناس ، همواره در طول تاريخ آموزش عالي مشعل دار حركت هاي مثبت اجتماعي و سياسي و فرهنگي در جامعه ي ايراني بوده اند. جامعه از دانشجو انتظار دارد كه اين رسالت مهم خود را لحظه اي فرو نگذارد و پاي در دامن غفلت نكشد و وقت پر بهاي خويش را صرف امور پيش پا افتاده و كم ارزش نكند .

براي دستيابي به اين هدف مهم ، مطالعه ، آگاهي ، شركت در امور فرهنگي و سياسي ، پيدا كردن قدرت تحليل دقيق مسائل، دوست شناسي و دشمن شناسي و نگاه عميق به تاريخ جنبش هاي مثبت و ارزشي دانشجويي شرط لازم ، بل واجب به شمار مي رود .

همان گونه كه مي دانيد، امروز كشور پر افتخار ما، ايران، در سطح منطقه و در برخي موارد در سطح دنيا ، از نظر علمي و فناوري و دستيابي به ابتكارات و اختراعات و اكتشافات ، در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارد و پيش تر از برنامه افق چشم انداز 1404 هم اکنون قدرت اوّل منطقه ي خود از نظر علمي، فني، اقتدار سياسي، فرهنگي و نظامي مي باشد . رسيدن به چنين قلّه ي بلندي جز با تلاش و پي گيري و زحمات شبانه روزي متخصصان و دانشگاهيان امكان پذير نبوده است. بايد لحظه اي انديشيد كه من دانشجوي ايراني مسلمان ، در كسب اين افتخار بزرگ چه نقش و مسؤوليتي را بر عهده دارم .

در محيط دانشگاه بنا به ضرورت هاي موجود ، دانشجويان خواهر و برادر در كنار يكديگر به تحصيل اشتغال دارند . انتظار مي رود كه يك دانشجوي فرهيخته و آگاه ، محيط خود و لغزش هاي احتمالي آن را به درستي بشناسد و ضمن رعايت شؤونات دانشجويي و اخلاقي ، به قوانين و مقررات احترام بگذارد و از جاده ي اخلاق و عفاف خارج نشود .

مشاهدات و تجربيات چندين ساله ي اين جانب نشان مي دهد كه اكثريت قريب به اتفاق دانشجويان محترم ، به اين گونه امور كاملاً واقف بوده اند و شأن دانشجويي خود را از ياد نبرده اند ، ولي ممكن است تعداد بسيار اندكي ، نا آگاهانه دچار غفلت ها و لغزش هايي شوند كه متأسفانه در پايان به افسوس و ندامت آنان ختم شود .

انتظار مي رود دانشجويان عزيز با رعايت حجاب و عفاف و مقررات انضباطي و اخلاقي، با موفقيت و سربلندي اين دوره ي آموزشي خود را به پايان رسانند و توفيق ادامه ي تحصيل در دوره هاي بالاتر را نيز پيدا كنند .

موفقيت هر چه بيشتر وسربلندي و سرافرازي شما را از درگاه پروردگار بزرگ خواهانم .

دکتر عباس محمديان

رئيس دانشگاه حکيم سبزواري




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.