اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 13 شهريور 1391 / کد مطلب: 3564 / نظرات: 0

سبزوار هنوز در زمينه صنعت و تعاون به جايگاه خود نرسيده است


810 شرکت تعاونی در شهرستان سبزوار فعالیت دارند


810 شرکت تعاونی در شهرستان سبزوار فعالیت دارند رييس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعي شهرستان سبزوار گفت: هنوز اين شهرستان در زمينه صنعت و تعاون به جايگاه خود نرسيده است.

حسين ملوندي با بيان اين مطلب تصريح کرد : اگرچه اين شهرستان بيشترين تعاوني را در سطح استان دارد اما تعاوني ها کوچک بوده و تعاوني هاي بزرگ در اين شهرستان وجود ندارد .

وي در رابطه با مشکل عدم تخصص اعضاي تعاوني ها، يکي از مشکلات و معضلات در تعاوني ها را همين مورد دانست و اذعان کرد: بعضا افراد غيرمتخصص حتي در قسمت هيات مديره بوده که مشکلاتي به وجود آمده است .

وي عدم نظارت بر اين شرکتها و مشکل در پرداخت تسهيلات به اين شرکتها را از ديگر چالش هاي پيش روي تعاوني ها عنوان کرد و گفت: از سال گذشته در روند پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي ، خدماتي و تعاوني با مشکل مواجه شديم و بانکها همکاري خوبي نداشتند.

ملوندي با اشاره به ابلاغ ماده اعتبارات زودبازده به استان انتظار خود را همکاري بيشتر بانکها در پرداخت تسهيلات ذکر کرد .

وي اين امر را فرصتي براي واحدهاي توليدي و تعاوني دانست و ابراز اميدواري کرد: در اين راستا گام موثري براي اشتغال برداشته شود .

وي در رابطه با آموزش اعضاي شرکت هاي تعاوني با بيان اينکه آموزش اين افراد جزو وظايف اين نهاد است ، تصريح کرد: اميدواريم اين آموزش ها در 6 ماهه دوم سال جاري روند افزايشي بگيرد.

وي از ديگر مشکلات بخش تعاوني را روند کند پروسه مربوطه ، عدم هماهنگي لازم براي ثبت تعاوني ها توسط ادارات و ... برشمرد و خاطرنشان کرد : هنوز در سطح شهرستان و جامعه حمايت هاي مادي و معنوي از شرکت هاي تعاوني انجام نمي شود .

وي تعداد تعاوني هاي اين شهرستان را 810 مورد اعلام و اضافه کرد: از اين تعداد 542 تعاوني فعال، 145 مورد غيرفعال و 78 مورد در دست اقدام است.

رييس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان سبزوار ادامه داد: بيشترين تعاوني از تعداد مذکور در حوزه کشاورزي و کمترين در حوزه صنايع فرش است.

وي از رشد 27 درصدي تشکيل تعاوني ها در 5 ماهه ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: در 5 ماهه اول سال جاري 19 تعاوني در شهرستان تشکيل شده که در مدت مشابه سال گذشته 15 تعاوني به وجود آمده بود.

وي 19 تعاوني تشکيل شده را در سال جاري شامل 8 تعاوني در بخش کشاورزي، 4 مورد در بخش عمران، 4 مورد در بخش صنعت، دو مورد چند منظوره و يک مورد در بخش حمل و نقل دانست.

ملوندي با بيان اينکه در 15 تعاوني تشکيل شده در 5 ماهه اول سال گذشته ، 189 نفر مشغول به کار شدند ، اظهار داشت: در 19 تعاوني تشکيل شده در مدت مشابه در سال جاري نيز 249 نفر مشغول به کار شدند که شاهد رشد ايجاد اشتغال نيز هستيم.

وي يکي از سياست هاي اين نهاد را در سال جاري تشويق جهت افزايش شرکت تعاوني ها عنوان کرد و گفت : اميدوارم مردم نيز در قالب شرکت تعاوني سرمايه هاي خرد خود را درجهت رشد اقتصاد به کار گيرند.

رييس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان سبزوار ضمن اشاره به حمايت هاي دولت، معافيت هاي مالياتي و ... از تعاوني ها گفت: طبق برنامه پنجم توسعه بايد تعاوني ها 25 درصد توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص دهند که اميدواريم ما نيز در اين شهرستان سهم خود را ايفا کنيم.

وي از ديگر سياست هاي اين نهاد را تشويق جهت تشکيل شرکتهاي دانش بنيان ذکر و خاطرنشان کرد: در سبزوار فقط يک شرکت دانش بنيان وجود دارد که اين شرکت ها براي فارغ التحصيلان دانشگاههاست.

وي به کارگروه توسعه بخش کشاورزي در شهرستان و اختصاص اعتبار خوبي در اين خصوص به شهرستان اشاره و تاکيد کرد: افراد بيکار مي توانند در قالب شرکت تعاوني از تسهيلات زمين و آب اين کارگروه استفاده کنند.ایسنا


 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.