اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 11 شهريور 1391 / کد مطلب: 3546 / نظرات: 0


آغاز برداشت آلو از باغات ششتمد


حسین پور/آغاز فصل برداشت آلو از سطح 220هکتار باغات آلو ششتمد توسط باغداران این منطقه آغاز شد.
باغات دامنه کوه میش خواستگاه آلو بخارا است و رودخانه ششتمد به خاطر حجم تولید بالای آلو از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
هرچند که در حال حاضر انواع و اقسام مختلف آلو در این منطقه کشت می شود ولی معروفترین نوع آلوی این منطقه آلو بخارا می باشد.
در وجه تسمیه آلو بخارا قدیمی ها این شهر می گویند: شاید این نوع آلو از بخارا که از شهرهای خراسان قدیم است به این ناحیه آورده شده است و اکنون با رونق و نشاطی وصف ناپذیر زادگاه خویش را صدا می زند.
یکی از باغداران ششتمدی گفت: آلو و بویژه آلو بخارا در سفره ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در فرهنگ مردم سبزوار به نام آلو گاوی ششتمدی معروف است.
داوطلب افزود: از این میوه پرفایده استفاده های متعددی می شود که شاید مهمترین آن استفاده در خورشت آلو و خورشت قیمه است که هم باعث خوشرنگی و خوش طعمی غذا و هم باعث افزایش ارزش غذایی آن می شود.
وی ادامه داد: از پوست نازک این میوه برای تهیه لواشک استفاده می شود که در زمستان بعنوان یکی از خشکبارهای شب نشینی های شب های این فصل سرد سال استفاده می گردد.
این باغدار ششتمدی گفت: از آلوهای پیش رس و همچنین آلوهایی که زیاد رسیده می شود و گاهاً بدلیل حجم بالا و کمبود جا نمی توانند به موقع پوست کنده و در تورهای مخصوص خشک کنند نیز نوعی لواشک تهیه می کنند.
عارفی یکی دیگر از باغداران ششتمدی گفت: با توجه به سیاستهای دولت و آموزشهای جهادکشاورزی خوشبختانه باغداری در این چندسال در منطقه ششتمد رشد بسیار خوبی داشته است.
وی ادامه داد: در چندسال گذشته پروژه های آبیاری قطره ای فراوانی ساخته و به بهره برداری رسیده و در حال حاضر نیز تعداد زیادی با حمایت دولت در حال ساخت می باشد که با این روند قطعاً شاهد افزایش تولید آلو و سایر محصولات باغی خواهیم بود.
عارفی گفت: به علت جایگاه و نام آلو ششتمد نام سایر میوه های باغی این منطقه کمتر برده شده است ولی در حال حاضر انواع سیب، گلابی، گردو ، بادام و گیلاس در باغات برداشت می شود که از بهترین های این میوه هاست.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.