اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 7 شهريور 1391 / کد مطلب: 3515 / نظرات: 0


امکان ورزش رایگان باستانی کشور در سبزوار به وجود آمده است.


رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار گفت: متولیان ورزش در وزارت آموزش و پرورش در شناساندن ورزش ملی به نسل‌های آینده تنها به سردادن شعار اکتفا نکنند.
به گزارش سبزوار پیام  به نقل از فارس،سید حسن نقیب‌زاده اظهار کرد: متولیان ورزش در وزارت آموزش و پرورش در شناساندن ورزش ملی به نسل‌های آینده تنها به سردادن شعار اکتفا نکنند.
این پشکسوت مرشدان ایران گفت: لوح فشرده‌ای که قرار بود حاوی اطلاعات و نکات فنی این رشته به منظور کشف استعدادهای تهیه و تدوین شود با اطلاعاتی که دارم، متاسفانه این لوح یا تهیه نشده و یا هنوز در اختیار آموزشگاه‌ها و مدارس قرار نگرفته است.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار از آمادگی خود و این هیئت برای انتقال تجربیات، آموزه‌های فرهنگی و انسانی این ورزش به هنرآموزان و دانش‌آموزان مدارس سبزوار خبر داد و افزود: در صورت تقاضای مسئولان ورزش، با همه امکانات خود در خدمت نونهالان و نوجوانان هستم.
نقیب‌زاده ادامه داد : سبزوار بدون تردید پیشتاز و از آغازگران ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در ایران بوده است و پهلوانانش در تغییر مسیر تاریخی و فرهنگی کشور همواره از جلوداران و تاثیرگذارترین‌ها بوده‌اند.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار به خیزش مردمی پهلوان عبدالرزاق و برادرانش در ناحیه بیهق و سبزوار کنونی در حرکت انقلابی سربداران اشاره کرد و افزود: در آن دوره بر اساس اسنادی که به رؤیت و تایید کارشناسان رسیده است، ورزش زورخانه‌ای و گود آن نه تنها از قداست و ویژگی‌های خاص برخوردار بوده بلکه در شکل‌گیری حرکت‌های مختلف نقشی غیرقابل انکار داشته است.
نقیب‌زاده خاطر نشان کرد: روایت‌های زیادی درباره ارتفاع کم سر در ورودی زورخانه‌ها نقل شده است که این امر چندان از واقعیت برخوردار نیست چرا که پژوهش کارشناسان در آثار تاریخی سبزوار نشان داده است این ورزش با توجه به مخالفت آشکار مغولان در پناهگاه‌های خاص که باید از چشم ماموران دور بماند، انجام می‌شد.
وی گفت: ورودی‌های زورخانه تاریخی سبزوار که از دوره ایلخانی به‌جا مانده است حاکی از آن است که ورزشکاران با زحمت زیاد باید از ورودی‌هایی با ارتفاع ناچیز وارد زورخانه شوند، بدین ترتیب این نیز از ویژگی‌های بارز سبزوار به عنوان مهد ورزش باستانی ایران باید مد نظر قرار گیرد.
عضو کمیته ارزشیابی مرشدان استان و فدراسیون یادآور شد: طی صد سال گذشته نیز این شهرستان، زادگاه و محل معرفی استعدادهای بسیار درخشانی در مرشدپروری بوده است و اخیراً حضور 10 مرشد در میان 28 مرشد راه یافته به مرحله نهایی چهارمین جشنواره مرشدان برتر کشور از این شهر، گواه این ادعا است.
نقیب‌زاده میزبانی سبزوار که با حمایت بسیار ارزنده و شایسته باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن‌الحجج(ع) در این شهر صورت پذیرفت، در زنده شدن یاد بزرگ مردان ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار بسیار ارزشمند توصیف کرد.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار افزود: خوشحالیم که برای نخستین‌بار امکان ورزش رایگان باستانی کشور در سبزوار به وجود آمده است.
وی همچنین به نتایج درخشان ورزشکاران کشورمان در آوردگاه لندن اشاره کرد و گفت: جوانان ایرانی شایستگی حضور در عرصه‌ها و سکوهای مختلف را دارند و باید زمینه برای بروز و ظهور این استعدادهای ناب ورزشی فراهم شود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.