اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 25 مرداد 1391 / کد مطلب: 3352 / نظرات: 0


حدود 25 درصد از اراضی كشاورزی سبزوار با آب قنوات آبیاری می شود


 معاون سازمان و مدیر جهادكشاورزی سبزوار گفت : حدود 25 درصد از اراضی كشاورزی این شهرستان با آب قنوات آبیاری می شود.
  
 
به گزارش سبزوار پیام به نقل از روابط عمومی جهاد كشاورزی سبزوار، محمد جواد ایزدیان در حاشیه بازدید فرماندار سبزوار از قنات گود آسیا و استیر این شهرستان اظهار داشت : این شهرستان دارای 835 رشته قنات دایر می باشد كه برای حفظ و نگهداری آنها سالانه معادل 50 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

وی ادامه داد: این در حالی است كه تنها 10 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته و حداكثر 50 رشته قنات را تحت پوشش قرار می دهد.

وی حفر قنات را یكی از متداول ترین روشهای بهره برداری از آب های زیرزمینی و دائمی بودن آب آن را از مزایای مهم این روش آبرسانی به شمار آورد.

وی از اهمیت احداث قنات یا كاریز، علاوه بر تامین آب كشاورزی و شرب انسان و دام و انتقال آب به حاشیه دشتها و كویر، به فراهم آمدن زمینه مشاركت، تعاون و همكاری بین مالكین اشاره كرد.

مدیر جهاد كشاورزی سبزوار قدمت بیشتر قنوات را بیش از چند هزار سال دانست و گفت :اطراف كویرهای ایران كانون تامین آب قنوات می باشد.

وی تهیه شناسنامه جهت شناسایی قنوات را از اقدامات جهادكشاورزی در جهت حفظ و نگهداری این میراث ماندگار محسوب كرد.

حسین جرمچی مسوول روابط عمومی جهاد كشاورزی سبزوار هم در باره افزایش دبی آب قنات گودآسیا و استیر گفت : در پی لایروبی و مرمت قنات مذكور، میزان آبدهی آن چهار برابر شده بطوری كه دبی آب قنات از 45 لیتر به 190 لیتر در ثانیه رسیده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.