اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 30 مرداد 1390 / کد مطلب: 335 / نظرات: 0

محسنی ثانی/


گام های خوبی برای توسعه صنعتی سبزوار برداشته شده است


گام های خوبی برای توسعه صنعتی سبزوار برداشته شده است   شهرستان سبزوار بعد از جدا شدن 3 شهرستان جوین، جغتای و خوشاب افق جدیدی را برای توسعه بخش صنعت خود ترسیم کرده است ایجاد صنایع مادر، حمایت از واحد های کوچک صنعتی و خدماتی و فراهم شدن زمینه حضور سرمایه گذاران از جمله این برنامه ها می باشد. در بخش صنعت، سبزوار داراي استعدادهاي زيادي است كه تاكنون مغفول مانده در راستاي توسعه اين بخش چندي پيش در سبزوار جلسه اي با حضور نمایندگان سبزوار در مجلس، سرپرست صنايع و معادن خراسان رضوي و معاونانش و صاحبان این حوزه در خصوص صنايع طرح آمايش صنعتي برگزار شد و روند پيشرفت كار و موانع پيش رو بررسي شد. به بهانه این جلسه طی گفتگویی نظرات محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب در 3 سال گذشته برای احیاءو توسعه صنایع و معادن حوزه انتخابیه خود جویا شدیم که وی با استقبال به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت.
فقر صنعتی سبزوار ریشه در گذشته دارد
محسنی ثانی نماينده مردم سبزوار، جوین ، جغتای و خوشاب در مجلس وضعيت سبزوار از حيث صنعتي را بسيار ضعيف دانست و گفت: فقر صنعتی سبزوار ریشه در دهه های گذشته دارد و توزیع صنعت در استان در گذشته غیر منصفانه بوده است. وی با بيان اينكه با ارتقاء جوين و جغتاي سهم بخش صنعت در سبزوار كاهش زيادي يافت گفت: عمده صنايع بزرگ در جوين قرار داشت كه با منفك شدن از سبزوار سهم صنعت سبزوار به پائين ترين درجه رسيد. محسنی با بیان اینکه سهم سبزوار در بخش صنعت کاملا مغفول مانده بود و ما مطالبات جدی مردم را پیگیری کردیم تا جبران گذشته شود گفت: درابتداي مسئولیت مان نیز غير از چند كارگاه كوچك صنعتي واحد مطرحي نداشتيم البته در شهرستان جوين كارخانه قند كشت و صنعت، جمكو و واحد هاي بزرگ در دست احداثي همچون فولاد وجود داشت.
منتخب مردم سبزواردر مجلس اظهار داشت: اينك تلاش هاي خوبي براي توسعه صنعت در سبزوار صورت گرفته یا در شرف انجام است كه اميدواريم شاهد ايجاد اشتغال مناسبي در اين حوزه باشيم و سبزوار به يكي از شهرستان هاي برخوردار در اين حوزه تبديل شود.
روند فرار سرمایه ها از سبزوار بالعکس شده است
وی درخصوص برخورد دستگاه های اجرایی شهرستان با سرمایه گذاران گفت: فعالیت مدیران ادارات سبزوار تا زمانی قابل قبول است که مخلصانه و صادقانه  برای مردم کار کنند مخصوصا برای کارآفرینان که باید با  استقبال و دلگرمی درتسریع امورات آنها گام بردارند اینکه در طی سالهای گذشته شکایتی از ادارات در این زمینه نشده گواهی بر این ادعاست حتی بخاطر برخورد مناسب ادارات ما شاهد حضور سرمایه گذارانی از شهرهای قم، همدان و اصفهان برای سرمایه گذاری بوده ایم.
نماینده مردم سبزوار در مجلس به اتمام شهرک صنعتی شماره 2 اشاره و افزود: با توجه به اتمام ظرفیت شهرک صنعتی شماره یک با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان کلنگ احداث شهرک صنعتی شماره دو در اردیبهشت ماه سال گذشته به زمین زده شد و با اتمام زیرساخت های لازم بزودی افتتاح خواهد شد، زمین های این شهرک آماده واگذاری است که تاکنون نیز چند سرمایه گذار چند قطعه از زمین های این شهرک را خریداری کرده اند در ناحیه صنعتی خوشاب نیز با توجه به تامین زیرساخت های لازم زمین های آن آماده واگذاری است.

سیاست های تشویقی برای حضور سرمایه گذاران الزامی است
محسني ثاني مهمترين راهكار براي حل مشكل توسعه صنعت در سبزوار را توجه ويژه مسئولان و مردم دانست و گفت: بايد سياست هاي تشويقي در اين زمينه گسترش يابد و جلساتي براي حل مشكل صاحبان صنايع تشكيل شود كاري كه در اين مدت به آن توجه خوبی شده و جلسات مفیدی برای جذب سرمایه گذاری و حل مشکلات پیش رو برداشته شده است. وی درباره روند سرمایه گذاری مردم سبزوار در بخش صنعت گفت: با اقداماتی که انجام شده سبزواری ها در هر جایی احساس کنند حمایت می شوند و پشتوانه خوبی برای سرمایه گذاری آنها وجود دارد ورود پیدا می کنند چرا که  مردم سبزوار بر اساس منفعت شخصی، منطقه ای و عرقی که به شهرستان خودشان دارند از این امر استقبال خواهند کرد.
تجاری بودن سبزوار تضاد با صنعت نیست
محسنی ثانی با اشاره به پیشینه تجاری سبزوار و جایگاه آن در منطقه اظهارداشت: تجاری بودن سبزوار تضادی با صنعتی شدن آن ندارد در حقیقت بخش قابل ملاحظه ای از توانمندی و اشتغال شهرستان در بخش تجاری و خدماتی است و ما باید روند انتقال سرمایه ها از تجارت به صنعت را فراهم سازیم و سرمایه گذاران را به این سمت و سو سوق دهیم که اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه منابع انسانی یکی از عوامل پیشرفت جامع کنونی محسوب می شود افزود: سبزوار با توجه به داشتن 27 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی و هیات علمی توانمند یکی از مهمترین شاخص های توسعه را داراست و کمبودی در زمینه نیروی متخصص ندارد .
لازمه حضور سرمایه گزاران خارجی برپایی نمایشگاه توانمندی های سبزوار است
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی درباره جای خالی سرمایه گذاری خارجی در سبزوار نیز گفت: لازمه جذب سرمایه گذاران خارجی ارائه پتانسیل ها و استعدادهای سبزوار در قالب یک نمایشگاه می باشد که بنده در جلسه شورای اداری شهرستان به آن تاکید کردم معتقدیم مدیران ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان باید قابلیت های موجود را جمع آوری و در نمایشگاهی عرضه کنند و یا حداقل سی دی مناسبی تهیه شود تا ما بتوانیم از طریق سفارت خانه ها و نمایندگی های خارج از کشور سرمایه گذاران را با این توانمندی ها آشنا کنیم ما منتظر فرمانداری و ادارات هستیم تا خودشان را برای این نمایشگاه آماده کنند تا معرفی مناسبی از استعدادهای سبزوار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شود.
مشکلات صنعت هفتگی بررسی می شود
محسنی ثانی به جلسه بررسی مشکلات طرح های آمایش صنعت در سبزوار اشاره و افزود: در اين جلسه برنامه زمان بندي شده براي رفع موانع پيش رو واحد هاي تعريف شده در طرح آمايش تشريح و قرار شد اگر در اين زمينه مشكلي بوجود آمد به صورت هفتگي و ويژه از طريق اداره كل صنايع استان با استانداري در ميان گذاشته و برطرف شود. وي افزود: اين رويه براي طرح هاي صنعتي غير آمايشي نيز مطرح شد و ما معتقديم براي حذف بوروكراسي اداري و رفت آمد صاحبان صنايع به مركز استان هر چند گاهي جلسات در سبزوار برگزار و مشكلات بررسي شود در جلسه اخير نيز خوشبختانه پيشنهادهايي از سوي صاحبان صنايع و اداره كل مطرح شد كه عمده آن اعطاي تسهيلات بيشتر به واحد ها بود.

سهم سبزوار از طرح های آمایش صنعت قابل قبول است
محسني ثاني درخصوص سهم 11درصدي سبزوار از طرح هاي آمايش استان با ابراز رضايت از اين سهمیه گفت: به نسبت درصد خوبي را كسب كرديم اما با توجه به عقب ماندگي سبزوار در دهه هاي گذشته در اين بخش بايد با يك اقدام جهشي به نقطه قابل قبولي در صنعت و معدن دست يابيم.
وي با اشاره به جايگزيني يكي از طرح هاي آمايش با طرح ديگري اين امر را بخاطر توجيه اقتصادي آن قابل قبول دانست و گفت: هر طرحي كه از نظر وزارت صنايع يا نفت توجيه اقتصادي داشته باشد آنرا در طرح آمايش قرار مي دهيم تا تسهيلات مناسب براي آن تخصيص يابد.

دو مجتمع بزرگ پتروشیمی در سبزوار احداث می شود
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از دعوت به همکاری شرکت بین المللی ماموت نیز خبر داد و اظهار داشت: این شرکت فعالیت های صنعتی بسیاری در داخل و خارج از کشور، اروپا، آسیا دارد و تقریبا سرمایه گذاری های قابل قبولی نیز در بخش پتروشیمی در سبزوار خواهد داشت، در این رابطه موافقت ها و مجوزهای مربوطه اخذ شده است، امیدواریم با توجه به برنامه زمانبندی شده فعالیت خود را آغاز کند، شرکت پتروشیمی خلیج فارس نیز که تجهیزات آن در قالب 120 محموله آماده حمل به ایران است، کارهای این شرکت نیز از لحاظ فیزیکی انجام شده و امیدواریم هر چه سریعتر تجهیزات این شرکت نیز به ایران ارسال شود و با نصب تاسیسات در تولید و پخش فرآورده های حامل های انرژی مانند بنزین و گازوئیل موفقیتی حاصل می شود .
وی به نرخ بیکاری سبزوار اشاره کرد و گفت: عموما اعداد و ارقام که در بخش های مختلف ارائه می شود بر مبنای واقعیات نیست، اگر بر مبنای دارندگان دفترچه های تامین اجتماعی اشتغال سبزوار را محاسبه کنیم حدود 34 هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در واحدهای مختلف مشغول بکار هستند هر چند تعداد زیادی از نیروهای کار به صورت غیررسمی و غیر تامین اجتماعی نیز وجود دارند که اگر اینها را محاسبه کنیم معدل اشتغال در سبزوار فراتر از معدل برخی استانها می شود.

آینده صنعت سبزوار مثبت است
نماینده مردم سبزوارآینده صنعت این شهرستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وجود صنعت در سبزوار قطعا در جهت رفع معضل بیکاری جوانان سبزوار سهم بسزایی خواهد داشت، در این راستا برای صنعت سبزوار گام های بلند و موثری برداشته شده و واحدهای بزرگ و نیرو بری نیز در راه است، امیدواریم با استقرار این طرح های عظیم صنعتی و پتروشیمی در سبزوار گام بلندی در جهت ارتقای صنعتی شدن سبزوار برداشته شود چراکه هر واحد صنعتی، واحدهای اغماری را به دنبال خود به منطقه می آورد و در این صورت است که می تواند منطقه نیازهای جانبی خود را توسط واحدهای اغماری برطرف کند.منبع: سبزوارآنلاين





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.