اخبار سبزوار پيام : حوادث


اخبار » حوادث / تاریخ خبر: 14 مرداد 1391 / کد مطلب: 3253 / نظرات: 0


آسفالت نامناسب سه راهی سبزوار – خوشاب – چکنه سبب افزایش آمار تصادفات


آقای پارسا گفت: درحال حاضر ترانزیت داخلی و خارجی از مسیر شمال به جنوب یعنی از باجگیران ، دوراهی دوغایی ، سبزوار ، بردسکن ، بجستان ، نایبند و بندرعباس انجام می شود می گوید : این مسیر آزاد راه محسوب نمی شود بلکه تنها به شکل راه اصلی یا باند دوم مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش  واحد مرکزی خبر، رئیس پلیس راه خراسان رضوی هم با بیان اینکه روزانه حدود هزار دستگاه تریلر ترانزیت داخلی و خارجی در این مسیر تردد می کنند می گوید : این در حالی است که جاده 165 کیلومتری درگز – قوچان کم عرض و خطرناک است و آسفالت نامناسب سه راهی سبزوار – خوشاب – چکنه سبب افزایش آمار تصادفات جاده ای شده است.
عرض کم و پیچ های مرگبار محور تربت جام – باخرز – تربت حیدریه هم سالانه بیش از 50 قربانی می گیرد.
طول آزاد راههای خراسان رضوی از شاخص های کشوری فاصله زیادی دارد.
استان خراسان رضوی بویژه شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور ، سالانه پذیرای میلیونها مسافری است که در مناسبت های مختلف به این شهر سفر می کنند.
از طرف دیگر برخورداری از چهار گمرک مرزی دوغارون ، سرخس، لطف آباد و باجگیران و ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه مانند افغانستان و ترکمنستان به دریای عمان و خلیج فارس از طریق این استان از جمله دلایلی است که ارتقاء آزاد راه های خراسان رضوی را ضروری کرده است.
آزاد راه ، راهی چند خطه است که باندهای رفت و برگشت به صورت فیزیکی از هم جدا شده و همه تقاطعات متصل به آزاد راه به صورت غیر همسطح است.
با این وجود تراکم آزاد راههای خراسان رضوی در مقایسه با شاخص کشوری که 0/12 است تنها 0/03 درصد و معادل 40 کیلومتراست.
توسعه آزاد راه در خراسان رضوی ، افزایش مسافر و بار و به دنبال آن رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
هم اکنون سه پروژه مهم آزاد راهی در خراسان رضوی در دست مطالعه قرار گرفته است، اولین این طرحها ، پروژه آزاد راه حرم تا حرم به طول 1000 کیلومتر و عنوان کریدور اصلی شرق به غرب است که 350 کیلومتر آن در خراسان رضوی قرار دارد.
این آزادراه از استانهای قم ، تهران ، سمنان و خراسان رضوی می گذرد و حرم حضرت معصومه در قم را به بارگاه امام رضا (ع) در مشهد متصل می کند.
مهندس پارسا مدیر کل اداره ساخت و توسعه حمل و نقل منطقه یک کشور با بیان اینکه این آزادراه از بعد زیارتی حائز اهمیت است می گوید:‌ در حال حاضر فقط40 کیلومتر از این آزادراه که حد فاصل سبزوار تا نیشابور قرار دارد در حال ساخت است و در مرحله خاکریزی قرار دارد.
رئیس اداره کل حمل و نقل خراسان رضوی مزایای اجرای پروژه حرم تا حرم را ، کاهش طول مسیر و زمان سفر ، ارتقا سطح سرویس مسیر به A وB افزایش ظرفیت ترانزیت کالا و مسافر ، مرغوبیت زمین و کاهش مصرف سوخت برمی شمرد.
مهندس شهرکی ، گسترش شبکه آزاد راهی کشور ، ایجاد بستر مناسب توسعه منابع و امکانات به منظور جلوگیری از مهاجرت ساکنین حاشیه کویر ، جمع شدن و حذف مراکز فعالیت خدماتی منفرد در مسیر بزرگراه و به تبع آن ارتقا ایمنی تردد و توسعه شهرهای مسیر را از مزایای دیگر این پروژه عنوان می کند .
مدیر کل اداره کل ساخت و توسعه حمل و نقل منطقه یک کشور نیز با اشاره به اینکه 2 پروژه دیگر آزادراهی کشور ، اتصال جنوب شرقی کشور به کشورهای آسیای میانه است می گوید : آزادراه باغچه - تربت حیدریه - گناباد به طول 210 کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب در شرق کشور و آزاد راه مشهد - بجنورد به طول250 کیلومتر به عنوان مسیر اصلی ترانزیت شمالی هنوز در دست مطالعه است.
مهندس پارسا هزینه ساخت هر کیلومتر آزاد راه را سه میلیارد تومان اعلام می کند و می گوید : اجرای این سه پروژه نیازمند 2 هزار و 430 میلیارد تومان اعتبار است.
مدیر کل اداره کل ساخت و توسعه حمل و نقل منطقه یک کشور همچنین از اتمام پروژه آزاد راه کنارگذر شمالی مشهد به طول 72 کیلومتر تا یک ماه دیگر خبر می دهد و می گوید: با پایان این آزاد راه ، طول آزادراههای خراسان رضوی به 112 کیلومتر یعنی تراکمی بیش از سه صدم درصد می رسد.
این در حالی است که تراکم آزادراهی در کشور 12 درصد ( 2029 کیلومتر ) است.

سرهنگ صفایی می گوید : تریلرهای ورودی از ترکیه و کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان ، افغانستان ، ازبکستان ، بلغارستان و تاجیکستان به خراسان رضوی با جاده ای نامناسب در این استان می شوند.
سهم هفت درصدی خراسان رضوی در حمل و نقل کالا و سهم 10 درصدی این استان در جذب مسافر علاوه بر وجود بازار مصرف در شرق کشور و ارزآوری ترانزیت به عنوان یکی از جایگزینهای اصلی درآمد ناشی از فروش نفت ، توجه ویژه مسئولان به آزاد راه های خراسان رضوی را می طلبد.
استان خراسان رضوی 39 کیلومتر آزاد راه ، 949 کیلومتر بزرگراه و 1235 کیلومتر راه اصلی دارد





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.