اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 7 مرداد 1391 / کد مطلب: 3177 / نظرات: 1


گفت وگوی سبحانی با همشهری در مورد تخصیص بودجه شش‌هزارمیلیارد تومانی به وزارت بهداشت


به‌منظور اطلاع‌یافتن از سرانجام تخصیص بودجه شش‌هزارمیلیارد تومانی سال 1391به وزارت بهداشت گفت‌وگویی را با علی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار، جوبن و جغتای در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم.
با توجه به وعده‌های داده شده در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده و طرح درمان رایگان برای سال 1391در صورت اختصاص نیافتن بودجه شش هزار میلیارد تومانی سلامت به وزارت بهداشت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زمانی که فرایند بودجه‌ریزی انجام گرفته و بودجه‌ای برای وزارت بهداشت تعیین شده باشد، این بودجه در نهایت اختصاص پیدا خواهد کرد مگر آنکه تغییراتی در برنامه داده شود. فرض را بر این می‌گیریم که برنامه قرار بوده از اول سال اجرا شود اما با گذر چهار ‌ماه اجرا نشده است، در ادامه این برنامه طبق قانون در اصلاح فصل، تغییر پیدا می‌کند اما زمانی که بودجه‌ریزی انجام گرفته باشد، باید مطابق بودجه تخصص یافته نیز منابع تأمین شود.

اما طبق اخبار منتشره هنوز بودجه شش‌هزارمیلیارد تومانی اختصاص داده نشده است، با توجه به این امر آیا طرح‌های وزارت بهداشت در سال‌جاری طبق بودجه سال قبل پیگیری می‌شود؟

اختصاص نیافتن بودجه در سال‌جاری تنها مختص به بخش بهداشت و درمان نیست، بودجه خیلی از بخش‌ها هنوز ارائه نشده و تخصیص نیافته است، چرا که بودجه اواخر برج دوم سال‌جاری یا اوایل برج سوم تصویب شد. پس از تصویب بودجه باید از سوی هیأت دولت اعلام شود و برای دستگاه‌ها تخصیص داده شود.

به‌دلیل اینکه دولت بودجه سال 1391را دیر به مجلس ارائه کرد، منابع نیز دیر‌تر برای بخش‌ها اختصاص خواهد یافت. با توجه به این امر و روند بررسی بودجه در مجلس در سال 1391به‌نظر می‌رسد تأخیری از سوی مجلس برای بررسی بودجه انجام نگرفته باشد، چرا که بودجه در اواسط تیرماه برای تأیید به شورای نگهبان فرستاده شده است و دولت نیز تا اواخر این‌ماه قرار بوده آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کند.
به‌دلیل این تأخیر انجام گرفته، هم در سال 1390و هم در سال 1391مجلس طبق یک مصوبه دوفوریتی اعلام کرد که دستگاه‌ها می‌توانند تا پایان شهریور از منابع تخصیص یافته برای بودجه سال 1390استفاده کنند. در واقع تأخیر دولت در ارائه بودجه به مجلس طی روال اخیر سبب دیرکرد در اختصاص بودجه‌های سال‌جاری شده است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.