اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 مرداد 1391 / کد مطلب: 3123 / نظرات: 0


گفت و گوی معاون استاندار و فرماندار با سبزوار آنلاین


سبزوارآنلاین /  حدود 3 سال از حضور شعبانی عطار در مسند معاون استاندار و فرماندار سبزوار می گذرد . او که در اغلب شهرستان ها مدیریت عالی دولت را برعهده داشته اینک معاون استاندار و فرماندار دومین شهرستان بزرگ استان را برعهده دارد، بررسی اوضاع شهرستان در زمینه های مختلف به خصوص اقتصادی و اجتماعی موضوع گفتگوی 2 ساعته ما با شعبانی عطار است که از نظرتان می گذرد.
 
آقای شعبانی عطار فکر می کنم میزان جلسات شما در فرمانداری کمتر شده علتش چیست؟
بنده علاقه مندم از هر فرصتی که در اختیار دارم نهایت استفاده را ببرم جلسات ضروری و مورد نیاز سبزوارکه به منظور رفع موانع و مشکلات، هماهنگی لازم بین دستگاه های مدیریتی، تشکیل می شود. سبزوار یکی از شهرستان هایی است که روال عادی خود را در تشکیل جلسات طی می کند و جزء شهرستان های متوسط رو به بالا هستیم بعضی از جلسات از جمله شورای اداری، شورای تامین، کارگروه های امنیتی،کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و طلاق و ازدواج به صورت مستمر و دائمی برگزار می شود با این حال شاید مقداری روابط عمومی ما نسبت به دعوت خبرنگاران و رسانه ها کوتاهی می کند که تذکرات لازم را خواهیم داد.


شما فرد با تجربه ای هستید و فرمانداری چندین شهرستان را برعهده داشته اید سبزواری ها معتقدند چون شما در حال بازنشسته شدن هستید زیاد به آب و آتیش نمی زنید؟ این صحت دارد؟
به آب و آتش زدن یعنی انسان بدون تدبیر کاری را انجام دهد، بنده به هیچ عنوان با نظر شما موافق نیستم فرماندار به عنوان عالی ترین مقام اجرائی شهرستان باید هر اقدامی که انجام می دهد با درایت و تدبیر انجام دهد آنچه برداشت من است سعی می کنم از تجربه و اطلاعاتم در امور نظارت کشور نهایت استفاده را ببرم اعتقادم بر این است حتی اگر یک روز از عمر خدمتی بنده در دستگاه دولتی باقی مانده باشد تلاش و فعالیت خود را در جهت خدمت به مردم ادامه می دهم چرا که این مهم را گناه بزرگی می دانم که بخواهم کم کاری  و سهل انگاری کنم.


شما بازنشسته شد ه اید؟
3 سال دیگر برای بازنشسته شدن وقت دارم و خبر بازنشستگی من اصلا صحت ندارد.


بعضی افراد می گویند شما بیشتر وقت خود را در مشهد هستید؟
براساس قانون هر کدام از فرمانداران که بخواهند محل خدمت خود را ترک کنند باید مقام ما فوق خود را در جریان قرار دهند بنده نیز بدون اطلاع و هماهنگی با مافوق خود سبزوار را ترک نمی کنم فقط در مواقع ضرورت و ماموریت های اداری به مشهد عزیمت می کنم در غیر این صورت در محل کار خود حضور دارم و جزء فرماندارانی هستم که کمترین سفر را به مشهد داشته ام.


محافظه کاری  خود را قبول دارید؟
با شهامت می گویم به هیچ عنوان محافظه کاری را قبول ندارم یک مدیر براساس وظایف و اختیاراتش باید از اختیاراتی که دارد نهایت استفاده را ببرد بنده فکر نمی کنم در موضوعی در مدیریت سبزوار محافظه کاری کرده باشم.


چرا در انتخاب مسئولین ادارات از افراد قوی استفاده نمی کنید؟
احساس بنده بر این است که مدیرانی که در ادارات  سبزوار مشغول به خدمت هستند یک سر و گردن از سایر مدیران شهرستان های استان برتر هستند خوشبختانه بیش از 90 درصد مدیران ما باتجربه هستند و سمت هایی را در دیگر شهرستان ها طی کرده اند. ملاک انتخاب مدیران ما تجربه کاری، توان مدیریت، تعهد و اعتقاد به نظام و ولایت است. در تعداد بسیار اندکی از ادارات ما با مشکل نیرو مواجه بوده ایم بنا به قولی که داده ام تاکیدم بر استفاده از نیروهای بومی که در حد و اندازه ادارات باشد است در غیر این صورت از خارج از سبزوار نیرو آورده می شود.


جنابعالی فرد بسیار خوش شانسی هستید که نمایندگان این دوره با هم همراه بودند و کمترین تنش را داشتند؟
سبزوارشهری تاریخی، فرهنگی و مردمش فهم بالای سیاسی دارند که جایگاه بسیار رفیعی در استان در تمامی زمینه ها دارد این از شانس خدمتی بنده است چون هم نمایندگان و هم مجموعه مدیریتی سبزوار دارای وحدت و هماهنگی یکپارچگی بودند که خداوند را از این بابت شاکرم و امیدوارم این تفاهم و همدلی تا پایان این دوره و دوره های بعد ادامه داشته باشد.


فرماندار سبزوار یعنی معاون استاندار، این سمت چقدر تاثیر گذار در عمرانی شهرستان است آیا از نظرات شما در جلسات شورای اداری استان نیز استفاده می شود؟
نظام، تصمیم گرفته بعضی از شهرستان هایی که دارای ویژگی های شاخصی از جمله جمعیت، وسعت و فاصله با مرکز استان دارند جایگاه اداری آن ها را ارتقاء می دهد پست معاون استاندار و فرماندارسبزوار پست سازمانی است که از نظر سازمانی، اداری و اختیارات هیچ تفاوتی با سایر معاونین استاندار ندارد و دولت و مجلس بنا بر این دارد که در قانون سال آینده اختیارات و جایگاه ویژه ای را به فرمانداری های ویژه بدهد این نقطه مثبتی است واقعیت این است که کسی که در سبزوار و یا سایر شهرستان ها به عنوان معاون استاندار انجام وظیفه می کند جایگاه ویژه ای برای مدیران استان دارد مدیران استان نسبت به پاسخگویی به آن ها راحت تر و روان تر هستند و محدودیت زمانی برای تماس و ملاقات برای آن ها وجود ندارد.هنوز هم  اعتقادم  بر این است توقعات و انتظاراتی که مسئولین و مردم از ما دارند متناسب با نوع مسئولیت ما نیست باید مسئولیتی که به ما داده می شود همراه با اختیارات لازم باشد تا بهتر بتوانیم در جهت رفع مشکلات تصمیم گیری کنیم.


طی سفری که استاندار از سبزوار داشت وی از مبلمان شهری و کمربندی سبزوارچندین بار انتقاد کرد این به نوعی به شما بر می گردد در این مورد چه اقداماتی انجام داده اید؟
سبزوار با جمعیتی حدود250 هزار نفر از بسیاری از شهرستان های مراکز استان جمعیت بیشتری را به خود اختصاص داده مبلمان موجود در سبزوار در شان مردم سبزوار نیست شرایط اقتصادی و فرهنگی ما به نسبت بهتر ازشهرهایی از جمله بجنورد، بیرجند، و نیشابور است بنده کاملا با نظر آقای صلاحی موافق هستم ویکی از دغدغه های مهم بنده مبلمان شهری، وضعیت نامناسب ورودی و خروجی شهر، پارک ها، میادین و آسفالت شهر است که باید تحولی را در این بخش ایجاد کنیم البته حرکت هایی را مدیریت شهرداری در سطح شهر آغاز کرده با این حال همکاری و مساعدت همه ادارات را می طلبد، چرا که شهرداری به تنهایی  از عهده این وظیفه مهم بر نمی آید.نمایندگان، استانداری مخصوصا حوزه معاونت عمرانی به عنوان متولی امور شهرداری ها و شهرها باید به سبزوار کمک ویژه ای داشته باشند با توجه به اینکه درآمد شهرداری سبزوار در شرایط فعلی در حدی نیست که توقعات و انتظارات ما تامین شود.


ارزیابی خود را نسبت به عملکرد شورای شهر بیان کنید؟
تضاد و اختلافاتی که در بعضی از شوراهای شاهد هستیم در شورای سبزوار دیده نمی شود و یا اگر هست در حداقل است و به بیرون کمتر سرایت پیدا می کند و باید مردم در مورد شورای شهراظهار نظر کنند.


فکر نمی کنید اعضاء شورای شهر چون افراد موجهی هستند مردم انتظارات بیشتری از آنها دارند؟
مجموعه شورای شهرسبزوار افراد علمی، موجه و دارای ویژگی ها  وپتانسیل های خوبی هستند به نظر بنده در مجموع کارنامه شورا می توانست درخشان تر از این باشد البته وضعیت موجود را مطلوب ارزیابی می کنم و نسبتا رضایت دارم امیدوارم در این باقی مانده عمر شورای سوم شاهد یک تحرک و شتاب بهتر در امور شهری سبزوارباشیم.


در طول خدمتگذاریتان به مردم مسئولیت های زیادی داشته اید سخت ترین مسئولیتی که داشته اید کجا بوده هر چند برای یک سرباز نظام فرق نمی کند که کجا انجام وظیفه کند؟
ما سرباز نظام، انقلاب و کارگر این مردم هستیم و هر چقدر مسئولیت ما بیشتر باشد اجر و پاداش بیشتری را خداوند عنایت می کند طبیعی است سبزوار نسبت به شهرهایی که بوده ام هم جمعیت بیشتر و هم گستردگی بیشتری دارد و پیچیدگی های خاص سیاسی، اجتماعی فرهنگی خاص خودش را دارد و حجم کار و توقع انتظارات مردم بسیار بالا است و ما مدیران بایستی سعی و تلاش بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم رضایت مندی بیشتری را ایجاد کنیم.


در سه سفر گذشته چند مصوبه داشتیم چه تعداد از آن ها عملیاتی شده است؟
دور اول سفر صدرصد اجرائی شده در دور دوم سفر اگر بخواهیم نیروگاه را از آن حذف کنیم که باید بخش خصوصی آن را اجرا کند فقط مرکز رشد و فناوری اجرائی نشده و سالن ورزشی ششتمد 3 روز گذشته زمین را تحویل گرفته اند و بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرائی کار ا شروع کرده و قطعا تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید ، خوشبختانه از سفرهای ریاست جمهوری پروژه به زمین مانده نداریم و آخرین آن راه آهن بود که الحمدا... کارهای آن انجام شده و مشکلی در این خصوص نداریم.


جدا شدن شهرستان خوشاب چه ثمره ای برای سبزوار از دید شما دارد ؟
قطعا در بخش خوشاب در آینده نه چندان دور تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود همین که دستگاه های اداری در آنجا استقرار پیدا کنند زمینه رشد و تحول در آن منطقه فراهم خواهد شد و به نظر می رسد این بهترین ارمغان دولت دهم به مردم خوشاب بود و این تحول قطعا به نفع سبزوار خواهد بود.
با توجه به اینکه گستردگی حوزه کاری ، مدیریت را تا حدودی با چالش مواجه می کند لذا هر قدر حوزه استحفاظی ما محدودتر شود ما بهتر می توانیم سرکشی و مشکلات را پیگیری کنیم و امنیت پایدار را برای مردم تامین کنیم همانطوری که این تقسیم به نفع مردم خوشاب بود در شرایط فعلی و در آینده به نفع سبزوار هم می تواند باشد البته این شکاف نباید موجب از هم پاشیدگی سبزوار بزرگ شود ما به لحاظ مسائل قومی، فرهنگی، اعتقادی واقتصادی یک پیوند ناگسستنی بین سبزوار،خوشاب، جوین و جغتای داریم که باید این انسجام کماکان برای ارتقاء منطقه حفظ شود.


در مورد فرودگاه سبزوار و برنامه های پیش روی آن برایمان بگویید؟ 

فرودگاه سبزوار مزیت بزرگی برای کل منطقه و شرق استان است و به عنوان یک زیر ساخت مهم و اساسی از آن یاد می شود که باید از این منبع و امکان نهایت بهره را ببریم با توجه به وسعت و ظرفیت بسیار بالای  فرودگاه سبزوار ما نتوانسته ایم استفاده مناسبی از آن داشته باشیم، فرودگاه سبزوار فرودگاهی 24 ساعته و بین المللی است که در هر ساعتی از شبانه روز اگر قرار باشد پروازی به صورت اضطراری در فرودگاه سبزوار بنشیند این امکان و فرصت در سبزوار مهیا است  ما پیگیرهستیم تا پروازها را افزایش دهیم باید این استعدادها تقویت شود اخیرا تعدادی نیرو در این فرودگاه استخدام شده اند و آموزش های لازم به آن ها داده شده بنابراین مشکلی در این خصوص نداریم و فرودگاه سبزوار آمادگی ارائه هر گونه خدمات در 24 ساعت را دارد.


نرخ بیکاری در سبزوارافزایش یا کاهش داشته است؟
نرخ بیکاری در سبزوار حدود9 درصد است ما در سال گذشته متعهد شدیم برای تعداد 6 هزار و 200 نفر اشتغال ایجاد کنیم که این رقم به 6 هزار و 700 نفر رسیده است درسال جاری براساس تفاهم نامه ای که بین فرمانداری و استانداری و مدیر کل رفاه، تعاون و امور اجتماعی امضاء شده امسال بایستی 13 هزار و 200 نفر اشتغال پایدار و 5 هزار و 800 نفر اشتغال خانگی  ایجاد کنیم  ما تا تاریخ 18 مهرماه  به 61 و نیم درصد تعهدمان رسیده ایم در بحث اشتغال خانگی بیش از 9 میلیارد تومان قرض الحسنه در اختیار مدیر عاملان بانک های سبزوار قرار گرفته ودستگاه های اجرائی ما در ارتباط با صدور مجوز مشکلاتی داشتند که الحمدا.. این مشکل برطرف شد الان کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری سبزوار به صورت فعال و گسترده  افرادی را که در سامانه ثبت نام کرده اند به بانک ها معرفی می کند و در خصوص وام ها نیز تذکرات و اخطارهای بسیار شدیدی نسبت به عملکرد بعضی از بانک ها در جلسه ای داده شد که بانک ها متعهد شدند با یک ضامن معتبروام خود اشتغالی را که 10 میلیون تومان است، پرداخت کنند.
 

آیا عملیات گاز رسانی به روستاها با کندی پیش نمی رود؟
ما حرکت کندی را در بحث گاز رسانی نداریم ما یک حرکت انقلابی را در سبزوار شاهد هستیم بعضی از پیمانکاران گاز رسانی در روداب مشکلاتی را داشتند که پیمانکار مربوطه خلع و پیمانکار دیگری به جای آن انتخاب شد وضعیت گاز رسانی به روستاها و شهر ها قابل قبول و رو به شتاب است امیدواریم تا پایان سال تعدادی از پروژه های گازرسانی افتتاح و مورد بهر برداری قرار گیرد.
در بخش صنعت نیز در این 4 سال اخیر یک حرکت رو به رشدی را در بخش سرمایه گذاری در صنعت شاهد بوده ایم ادعای بنده موافقت اصولی و پروانه های تاسیسی است که صادر شده تعدادی از واحد های صنعتی مورد نظر نیز در این 2 سال کلنگ زنی شده است ما وظیفه داریم بستر های لازم برای سرمایه گذاری و کار آفرینی را فراهم کنیم ، همه امکانات را برای این مهم بسیج کرده ایم و هیچ کوتاهی از طرف ما دراین بخش صورت نگرفته است.
مهمترین مشکل ما در بخش صنعت و تولید منابع بانکی و تسهیلات و آورده افراد است  در بحث طرح های امایش صنعت ما از طرح های صنعتی مزبور دفاع کردیم طرح روکش صندلی هم به قوت خود باقی است ولی نسبت به عملکرد هیات مدیره و مدیر عامل آن شدیدا گله مند هستیم که متاسفانه نتوانستند آن توقعاتی که بود را عملیاتی سازند ولی در سایر پروژه ها شرایط بسیار خوبی را پیش بینی می کنیم مخصوصا در شهرک صنعتی شماره 2 ، البته مشکلاتی که در سبزوار است کشوری است و تنها مربوط به سبزوار نمی شود.


آمار نفوس مسکن سبزوار اعلام شده است؟
 هنوز بطور منطقه ای اعلام نشده مردم همکاری بسیار خوبی  با ما داشتند و سبزوار جزء شهرستان هایی بود که بسیار خوب عمل کرد و  خوشبختانه هیچ مشکلی در روند سرشماری مشاهده نکردیم.


قرار بود ساختمان فرمانداری ساخته شود آیا امسال برنامه ای در این خصوص دارید؟
بنده در بسیاری از شهرستان ها که فرماندار بودم ساختمان های زیادی را برای فرمانداری ساختم متاسفانه در سبزوار ساختمان مناسبی برای فرمانداری نداریم . امسال خوشبختانه همه مراحل و مقدمات آن از جمله تهیه سازه ها، معماری، آزمایش خاک زمین صورت گرفته شده است و 3 میلیارد ریال اعتبار برای ساختمان فرمانداری در نظر گرفته شده زمینی که در اختیار به وسعت 50 هزار متر مربع تحویل شده و قرار است یک ساختمان 7 طبقه با زیربنای 3 هزار متر ساخته شود .


کمبود مسکن در سبزوار بسیار مشهود است علی رغم اینکه ما از نظر مسکن مهر در استان پیشرو هستیم ولی چندین بار بهره برداری از آن به تاخیر افتاده است؟
شهرک های ایجاد شده در سبزوار حاکی از این است که صنعت ساختمان رو به رشد و توسعه است و از آنجایی که مشکل زمین در سبزوار وجود ندارد ما هیچ محدودیتی از لحاظ ساختمان و سرمایه گذاری در این بخش نداریم و به لحاظ موقعیتی که سبزوار دارد کمبود مسکن نداریم مخصوصا سرمایه گذاری خوبی توسط بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته است.
در مورد گرانی مسکن هم ما جدا از شهرهایی چون تهران و مشهد نیستیم بنده به صراحت می گویم دولت در بخش مسکن مهر در سبزوار هیچ کوتاهی نداشته و با توجه به اینکه تشکیل تعاونی ها و پرداخت تسهیلات و زیرساخت ها از وظایف دولت است ما در بحث زیر ساخت ها به مراتب از ساخت و سازها جلوتر هستیم متاسفانه اختلافات اعضای تعاونی ها موجب کندی و عدم پیشرفت مناسب طرح شده است بنابراین تصمیم بر این شد تعاونیها را من بعد در مسکن مهر در سبزوار مشارکت ندهیم و قرار است زمین، منابع و تسهیلات در اختیار انبوه سازان قرار گیرد  انبوه سازان مسکن را آماده و در اختیار افراد متقاضی مسکن قرار دهند.   





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.