اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 مرداد 1391 / کد مطلب: 3087 / نظرات: 2

كارگري : ثبت واقعه تاریخی قیام سربداران ضرورت دارد/


سبزوار نیازمند سازمان فرهنگی، هنری است


سبزوار نیازمند سازمان فرهنگی هنری است رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه اشاعه فرهنگ اسلامی در کشور ما که غنی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است نیاز به هزینه دارد، گفت: درست است که امور اجتماعی، سیاسی و عمرانی  سرمایه های خوبی را جهت عمران و آبادانی بدنبال دارند، اما امور فرهنگی نه تنها اینگونه نیست بلکه باید برای ترویج آن نیز هزینه صرف کرد.

به گزارش صبح سبزوار، حسین کارگری بر لزوم تخصیص بودجه های فرهنگی از سوی دولت، ادارات، خصوصا شهرداری ها جهت بهتر اجرا شدن کارهای فرهنگی تاکید کرد و افزود: در این راستا شهرداری هایی که دارای سازمان فرهنگی-هنری مستقلی هستند بودجه های تعریف شده ای هم برای امور فرهنگی خود دارند اما شهرداری هایی که از این سازمان برخوردار نیستند مجبورند از سرفصل های عمرانی و  بودجه های جاری خود مبالغی را اخذ و صرف امور فرهنگی کنند.

وی از پیگیری ویژه جهت تاسیس این سازمان در شهرداری سبزوار خبر داد و ابراز امیدواری کرد شورای اسلامی شهر بتوانند مصوبه تاسیس سازمان فرهنگی- هنری را برای شهرداری سبزوار اخذ کنند.

کارگری با بیان اینکه سبزوار از غنای فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، خواستار مستثناء شدن مسئولان امر جهت تاسیس این سازمان در سبزوار شد و اظهار داشت: در این شهرستان ۲۷ هزار دانشجو از نقاط مختلف کشور مشغول به تحصیل اند و این جای بسی تاسف است که سبزوار که یک شهر فرهنگی و تاریخی است برای ترویج بیشتر فرهنگ خود از این سازمان برخوردار نباشد.

ثبت واقعه تاریخی قیام سربداران ضرورت دارد

این مسئول در پاسخ به سوالی که به نظر شما ثبت واقعه تاریخی قیام سربداران ضرورت دارد، به توضیح مختصری در مورد نهضت سربداران پرداخت و از نهضت سربداران به عنوان تنها نهضت موفق شیعی مذهب در ایران و جهان یاد کرد و اذعان داشت: این نهضت تنها نهضتی است که سکه ۱۲ امامی را ضرب کرد و توانست مغولان را از ایران بیرون براند.

کارگری ادامه داد: به نظر بنده این نهضت یک رویداد تاریخی مهم در ایران و جهان است که ضرورت ثبت و ضبط آن احساس می شود.

وی در پاسخ به پرسشی که آیا اقدامی در این رابطه صورت گرفته است، بیان کرد: در این راستا شورای اسلامی شهر نشست هایی جهت ثبت این واقعه در تقویم ایران برگزار نموده که البته اخیرا شنیده شده انجمن نخبگان سبزوار به جد پیگیر ثبت این واقعه شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار ابراز امیدواری کرد مسئولان به درخواست سبزوار جهت ثبت این واقعه در تقویم ایران پاسخ مثبت دهند و این رویداد تاریخی را در آینده ای نزدیک ثبت تقویم ملی ایران نمایند.

با دست خالی نمی توان کاری کرد

کارگری سپس با تاکید بر اینکه نمی توان با دست خالی کاری برای امور فرهنگی که مستلزم بودجه های مالی فراوانی نیز هست انجام داد، تصریح کرد: امور فرهنگی نیازمند هزینه های گزافی است برای اجرای کارهای فرهنگی مانند ساخت فیلم ها، نقاشی، تئاتر، مجسمه سازی و… باید ابتدا هزینه کرد تا در آینده ما حصل آن را مشاهده نمود.

وی از نبود بودجه مستقل برای کمیسیون فرهنگی ابراز نارضایتی کرد و گفت: به دلیل نداشتن سازمان فرهنگی- هنری، این کمیسیون می بایست کارهای خود را به شهرداری منعکس کند تا آنها در جلسات کارگروه خود، امور فرهنگی پیشنهادی ما را مطرح کنند و در نهایت بودجه ای به آن اختصاص دهند.

گله مندم، چرا به دلیل کمبود بودجه باید استعداد هنرمندان تقلیل رود

وی مهمترین کار کمیسیون فرهنگی شورا را حمایت از هنرمندان بیان کرد و با بیان اینکه حمایت های ما از هنرمندان حمایت های حداقلی است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر متاسفانه برخی از رشته های هنری سبزوار در حال از بین رفتن هستند به طور مثال انجمن سینمای جوان که تا چندی پیش بهترین کارها را ارائه می داد اکنون به دلیل کمبود بودجه با مشکل روبرو شده، سوال بنده اینجاست چرا باید هزینه ساخت فیلم ها، انیمیشن، کارهای فرهنگی و… به سختی تامین شود؟ در حالیکه بهترین کارها توسط هنرمندان خصوصا هنرمندان تئاتر انجام می شود، قابل توضیح است که امسال علیرغم همه مشکلات مادی و کمبود نقدینگی هنرمندان تئاتر سبزوار در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه نباید صرفا به دلیل کمبود بودجه استعداد و توان بالای هنرمندان تقلیل رود، گفت: این جای بسی تاسف است که استعداد و توان هنرمندان فقط به دلیل کمبود بودجه نادیده گرفته شود، در حالیکه هنرمندان سبزوار علیرغم همه کمبودها بصورت خودجوش اقدام به اجرای بهترین کارها در سطح استان و کشور می کنند.

اجرای برنامه های فرهنگی در راه است

کارگری از اجرای برنامه های فرهنگی و طنزهای کمدی در پارک ها و میادین سبزوار جهت بالابردن روحیه شور و نشاط شهروندان توسط شهرداری خبر داد.

وی ادامه داد:  شهرداری می تواند در فصول بهار و تابستان و حتی پاییز که کمی شرایط جوی بهتر است برنامه ریزی کند و گروه های مختلف هنری را دعوت و به صورت چرخشی در پارک ها و میادین اجازه نمایش دهد.

این مسئول گفت: مردم به اجرای این نوع برنامه ها نیاز دارند، نمی توان همیشه فشارهای اجتماعی را بر مردم تحمیل کرد، به نظر بنده باید روحیه شهروندان را نیز تلطیف نمود و به آنها شور و نشاط بخشید.

کارگری هدف از پیشنهاد اینگونه برنامه ها را نقد مسائل شهری توسط هنر، کمک به جامعه هنری و حمایت از هنرمندان خصوصا هنرمندان رشته تئاتر بیان کرد.

طراحی المان های سربداران و رستم و سهراب به مسابقه گذاشته شده است

وی با بیان اینکه طرح ساخت و نصب المان ها در سبزوار در دوره های دوم و سوم شورای اسلامی مطرح شد، گفت: پس از موفقت شورا، این مهم به شهرداری ابلاغ شد که متاسفانه شهرداری نتوانست به خاطر کارهای جانبی، اجرا کننده این المان ها باشد.

کارگری در ادامه به طراحی و نصب المان های مختلف در سطح شهر اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه طراحی یادمان سربداران مصوب شد و در دست ساخت بود اما ساخت این المان با نقد مواجه شد و اکنون به مسابقه گذاشته شده تا دوباره طراحی شود.

این مسئول از به مسابقه گذاشتن المان رستم و سهراب نیز خبر داد و با اشاره به داستان اسطوره ای این واقعه، افزود:  پس از برگزاری مسابقه و اعلام اسامی برندگان طرح مورد نظر ساخته و در محل مناسب نصب خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه نصب المان بسیجی در میدان شهدا در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است، به طراحی المان ۵ پیکر جهادگر شهدای هویزه نیز اشاره کرد و گفت: این المان پس از ساخت در میدان انقلاب تقاطع بلوار هویزه و ۲۴ متری انقلاب( فلکه بیضی) نصب خواهد شد.

وی همچنین از ساخت و طراحی المانی در رابطه با معماری کهن دروازه های شهر که متاثر از معماری اسلامی می باشد توسط واحد معماری شهرداری خبر داد و گفت: این المان در واقع چکیده معماری کویری است.

سبزوار کلکسیون مجموعه های میراثی است

کارگری با اشاره به اینکه سبزوار دارای ۹۰۰ اثر تاریخی است که حدود۴۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است، خاطر نشان کرد: اخیرا در کاوش هایی که توسط باستان شناسان در تپه های سبزوار صورت گرفت، قدمت این شهرستان که قبلا ۶ هزار سال عنوان شده بود، به۱۰ هزار سال تخمین زده شد.

وی با بیان اینکه سبزوار کلکسیون مجموعه های میراثی و شهر دیرینه های تاریخی است، به موضوع جالبی در این رابطه اشاره کرد و افزود: در دوره سربداران، مردم آن دوره بیش از۲۰ سال اسب سپید زین کرده ای را در شرق سبزوار بر روی تپه های دامغانی ها نگه می داشتند و با دهل و سرنا قبل و بعد از طلوع و غروب آفتاب می نواختند تا در زمان ظهور امام زمان (عج)، اسب ایشان مهیا باشد.

وی  با بیان اینکه این مطلب کنایه به انتظار دارد، مردم سبزوار را مردمی منتظِر بیان کرد و از ساخت المان دروازه های انتظار در این شهر خبر داد.

کارگری افزود: استاد ماستیانی ساخت المان های انتظار را جهت نصب در دروازه های شهر بر عهده گرفته است.

نور پردازی اماکن تاریخی در دستور کار قرار گرفته است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه حفظ و حراست اماکن تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است، به اقدامات صورت گرفته در مناره تاریخی خسروگرد اشاره و تصریح کرد: هر چند مناره خسروگرد بهسازی، مرمت  و نورپردازی شده اما نور پردازی آن دلخواه ما نیست.

کارگری به نور پردازی اماکان تاریخی سبزوار اشاره کرد و گفت: نورپردازی مکان هایی مانند مسجد جامع، مصلی، مناره خسروگرد و دیگر اماکن تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

وی سبزوار را شهر دانشمندان و نام آوران بیان کرد و اذعان داشت: در این راستا برای آرامگاه ابدی هنرمندان و نویسندگان قطعه ای به نام آوران و دانشمندان در مصلی فعلی سبزوار در نظر گرفته شده که محمود بیهقی نویسنده فقید سبزواری به عنوان نخستین فرد در این مکان آرام گرفته است.

کارگری ساخت و نصب پرتره، تندیس و سردیس های شخصیت های مهم سبزوار را در بلوارهای این شهر یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون عنوان کرد و گفت: در جهت حمایت از  نویسندگان، شورای شهر از بین کتاب هایی که نویسندگان در مورد سبزوار تالیف کرده اند اقدام به خریداری کتاب نموده است.

این مسئول به ساخت فرهنگسرای سبزوار در پارک شهدای گمنام نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد با احداث این فرهنگسرا در آینده ای نزدیک شهروندان استفاده لازم را از این فرهنگسرا ببرند.

احداث مجتمع گردشگری را در برنامه داریم

این مسئول با بیان اینکه احداث مجتمع گردشگری برای سبزوار در دستور کار شورا قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر میدان کارگر(فلکه زند) برای احداث این مجتمع پیشنهاد شده است.

وی از انجام کارهای اولیه این طرح بزرگ فرهنگی خبر داد و افزود: کاروانسرای فرامرزخان، مقبره بقراط (موزه طب)، حوض حاج عبدالکریم، مقبره حاج ملاهادی سبزواری، مقبره مشهدی ، مقبره شریعتمدار و مدرسه شریعتمدار درون این مجموعه فرهنگی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه این طرح قطعا در جذب گردشگر موثر خواهد بود، ابراز امیدواری کرد با احداث این مجتمع گردشگران و شهروندان شاهد ایجاد مجتمع گردشگری در خور شانی برای سبزوار باشند.

کارگری با اشاره به گسترده بودن حوزه فرهنگ، خواستار همراهی و کمک شورای شهر و شهرداری برای اجرا نمودن هر چه بهتر برنامه های فرهنگی در سطح شهر سبزوار شد.

شهردار پرتلاش و عاشق سبزوار است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار شهردار سبزوار را فردی علاقمند، عاشق سبزوار و توانمند عنوان کرد و گفت: وی از زمانی که عهده دار این سمت شده به جد در حال عمران و آبادانی شهر است و سبزوار را به یک کارگاه سازندگی تبدیل کرده است.

کارگری به اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند در سبزوار نیز اشاره کرد واظهار داشت: درست است که وصول مطالبات و صدور فیش عوارض پسماند کمی شهروندان را از شهردار گله مند کرده است اما وی نیز برای کاهش این گله مندی ها تخفیفات ۲۵ درصدی را لحاظ کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های بی دریغ شهروندان از اقدامات اخیر شهردار در توسعه مبلمان شهری، بهسازی فضای سبز، نورپردازی ها، بهسازی کمربندی و ورودی ها و…  سبزوار به شهری در خور نام دارالمومنین تبدیل شود.

ما متعلق به مردم هستیم

کارگری در پاسخ به سوالی که عملکرد شورای سوم را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: هر چند با اقدامات صورت گرفته عملکرد شورا بر مردم پوشیده نیست اما بنده نمی توانم در این رابطه اظهار نظر کنم.

وی ادامه داد: ما از بطن مردم برخاستیم و متعلق به مردمیم و هر اقدامی که صورت گرفته برای مردم و در جهت رضایت آنها بوده است، به نظر بنده این مردم هستند که باید بگویند از کار شورا رضایت دارند یا خیر.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر سبزوار در پایان ابراز امیدواری کرد سبزوار با همراهی و همکاری مردم و مسئولان به جایگاه اصلی اش در کشور  برسد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.