اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 31 تير 1391 / کد مطلب: 3074 / نظرات: 0


آداب ماه مبارک رمضان در روستای بهمن آباد


وبلاگ روستای بهمن آباد نوشت:ماه مبارک رمضان از راه می رسد و مردم بهمن آباد همچون مردمان دیندار دیگر ایران، خود را برای این ماه پر برکت آماده می کنند. در اینجا، به آداب ماه مبارک رمضان در روستای بهمن آباد پرداخته می شود:

سال های گذشته که حمام عمومی پابرجا بود، مردم بهمن آباد روز قبل از ماه مبارک به حمام می رفتند و با تجدید جسم و روح، خود را برای روزه گرفتن آماده می کردند. در واقع، حمام عمومی از ساعات ۹ صبح تا حدود ۴ بعدازظهر در اختیار بانوان و از ۴ بعدازظهر تا صبح در اختیار مردان بود. اکنون در اغلب خانه ها حمام های کوچک ساخته شده و مردم در خانه های خود دوش می گیرند.

شب های ماه مبارک، ساکنان بهمن آباد یک ساعت قبل از اذان با صدای شب خوانی بیدار می شوند. در گذشته که بلندگو نبود، افراد مسئول با ایجاد صدا (زدن به قوطی یا چلیک) اقدام به بیدار کردن ساکنان می کردند. امروزه با آمدن تجهیزات صوتی، این کار راحت تر شده است. به طوری که در یکی دو دهه گذشته فرزندان عزیز آقای حاج رمضان حاج حسن بهمن آبادی به نام های علی آقا و قاسم آقا، شب خوانی های ماه مبارک رمضان را بر عهده دارند. علی آقا یا آقا قاسم در ساعت مقرر وارد هیات یا مسجد شده و شب خوانی می کنند و ساکنان بهمن آباد سحری ها را با صدای زیبای این عزیزان بیدار می شوند.

نذری دادن در روزهای احیا، از جمله آداب هر ساله مردم بهمن آباد است و افرادی که نذر و نیازی دارند، اقدام به طبخ آش کرده و در میان اهالی روستا پخش می کنند.

شب ها نیز پس از افطاری اهالی روستا در مسجد جمع شده و دعای جوشن کبیر را می خوانند و در ادامه روحانی محله روضه خوانی می کند. ناگفته نماند که روستای بهمن آباد از ۲ بخش تشکیل شده و اعمال ماه مبارک در ۲ مکان مذهبی (مسجد و هیات) برگزار می شود.

ساکنان بهمن آباد که تقریبا همه شان کشاورز و دامدار هستند در ماه مبارک کار سخت کشاورزی و دامداری را رها نمی کنند و روند زندگی را همچون دیگر روزها ادامه می دهند.

روز عید فطر نیز مردم در مسجد روستا جمع شده و تحت اقامه روحانی محله، نماز عید فطر را به جای آورده و پس از آن مورد پذیرایی قرار می گیرند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.