اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 21 تير 1391 / کد مطلب: 2997 / نظرات: 1

بنده از حکومت قبلی یعنی رژیم پهلوی متنفر بوده/


سبزواری: نخستین شعر را برای معلمم سرودم


سبزواری: نخستین شعر را برای معلمم سرودم  حمید سبزواری با بیان اینکه نخستین شعر را برای معلم خود سرودم، گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی در راه رشد است معتقدم ادبیات در عصر کنونی افول داشته است نه پیشرفت.
 
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا» استاد حمید سبزواری در نشست خبری نخستین نکوداشت این شاعر، بیان داشت: بیشتر اشعار بنده در راستای انقلاب اسلامی و جهان اسلام بوده است که اکثر کارهایی که در ایران پخش شده است آهنگسازی آن‌ها را «احمد‌علی راغب» ساخته است.

وی اضافه کرد: اگر بنده اشعاری را درباره انقلاب اسلامی سروده‌ام در واقع کار بنده نبوده است بلکه این لطف الهی به شمار می‌رود که شامل حال بنده شده است.

استاد سبزواری ادامه داد: زمانیکه از شهر سبزوار به تهران آمدم شبهای شنبه با عده‌ شاعرانی که آشنا بودم به شعر‌خوانی می‌پرداختم که در آن زمان جریان انقلاب نیز پدید آمد.

وی افزود: بنده از حکومت قبلی یعنی رژیم پهلوی متنفر بوده و علاقمند بودم تا حرکتی مقابل این رژیم آغاز شود، همچنین کارهای بنده برای انقلاب برجستگی‌های خاصی داشته است.

این شاعر انقلابی گفت: پدرم جزو یکی از شعرای بزرگ استان خراسان به شمار می‌رفت و پدر بزرگم نیز با اینکه در معدن کار می‌کردند با شعر آشنا بود و کارگران را نیز با شعر آشنا کرده بود.


* معلم من در شعر پدر بزرگم بود

وی اضافه کرد: پدرم از ناراحتی چشم گله‌مند بود که پس از عمل آب مروارید بینایی خود را از دست داد، مادرم برای اینکه پدرم دیگر نمی‌توانست دنیا را به خوبی مشاهده کند برای او کتاب و شعر می‌خواند.

استاد سبزواری بیان کرد: معلم بنده در شعر پدر بزرگم بود یعنی در آن زمان پدربزرگم بنده را با شعر علاقمند کرد و بنده نیز پس از آن با مطالعه اشعار نسیم شمال شعرهایی را سرودم که نخستین اشعاری که گفتم برای معلمانم بوده است.

این شاعر انقلابی گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده است ادبیات در اثر کنونی افول داشته نه پیشرفت، در صورتی که ادبیات با زبان و علاقه مردم ارتباط دارد.

وی درباره شعر فارسی زبانان در جهان عنوان کرد: معتقدم شعر ایرانی و به نوعی فارسی زبان در دنیا دارای رتبه نخست است چرا که اشعار شاعرانی همچون فردوسی و سعدی بعد از گذشت سال ها همچنان زنده و پر شور است.

وی اضافه کرد: متأسفانه کارهای فرهنگی توسط عده‌ای افراد بی‌فرهنگ صورت می‌گیرد که این کار را نتوانستم به خوبی انجام دهم یعنی برخی از افرادی که نه انگیزه کار فرهنگی دارند و نه معلومات و اطلاعات کافی از گذشته فرهنگی کشور به کارهای فرهنگی می‌پردازند.

استاد سبزواری با بیان اینکه توجه به مسائل فرهنگی هم‌اکنون بسیار هم اندک شده است، گفت: ایرانیان، رسول خدا را شناخته و تاکنون توانسته‌اند اسلام را زنده نگه‌ دارند اما عرب‌ها نسبت به ارزش‌هایی که داشتند بی‌توجه بوده و ائمه اطهار را به قتل رساندند یعنی ویژگی خاصی که در مردم این کشور وجود دارد در قوم عرب نیست.

استاد سبزواری بیان کرد: آثار هنری کشور ایران بیشتر از کشور عراق و کشورهای عربی است به نوعی عراق برجسته‌ترین مملکت عربی به شمار می‌رود اما شعر آنها شعری است که هر ملتی نمی‌‌تواند آن را بپذیرد اما اشعار ایرانی از لحاظ زبان و هم از لحاظ تفکر و زیبایی شناسی در دنیا دارای رتبه نخست و سرآمد است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.