اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 تير 1391 / کد مطلب: 2954 / نظرات: 0

جزئيات نكوداشت استاد سبزواري اعلام شد/


آیین نكوداشت استاد سبزواری26تيرماه برگزار می شود


آیین نكوداشت استاد سبزواری26تيرماه برگزار می شود  دبیر ستاد 'نكوداشت استاد حمید سبزواری ، شاعر آرمانگرای انقلاب ' از برگزاری این آیین نكوداشت در 26 تیرماه امسال در زادگاه این شاعر گرانقدر خبر داد.
  
 
به گزارش سبزوار پيام به نقل از ایرنا ، ' سید نورالله رضوی'روز شنبه در نشست خبری كه به همین منظور در خانه هنر دانشجوی سبزوار برگزار شد، اظهار داشت: این آیین با حضور استاد حمید سبزواری و با پیام رییس مجلس شورای اسلامی و حضور مسوولان و شاعرانی از سراسر كشور برگزار می شود.

وی گفت: با پیگیری های انجام شده ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وعده حضور در این مراسم را در صورت امكان داده است.

وی از اقدام برای ثبت شعر 'خمینی ای امام ' استاد حمید سبزواری به عنوان میراث معنوی از سوی اداره میراث فرهنگی سبزوار خبر داد و افزود: نامگذاری یكی از میادین یا بلوارهای شهر به نام این شاعر گرانقدر و ساخت سردیس وی به همت شورای اسلامی و شهردای سبزوار هم در دست اقدام است.

وی ادامه داد: تلاش ما رونمایی و نهایی شدن این اقدامات همزمان با روز نكوداشت استاد حمید سبزواری است .

رضوی با بیان اینكه آیین نكوداشت این شاعر آرمان گرای انقلاب در روز 26 تیر در چهار بخش برگزار می شود، اظهار داشت: افتتاحیه این مراسم ساعت هشت و 30 دقیقه صبح در تالار كاشفی سبزوار شامل برنامه هایی از جمله پخش فیلمی كوتاه از استاد حمید سبزواری ، ایراد سخن و قرائت شعر در مورد استاد توسط یكی از شاعران كشوری و استفاده از محضر استاد حمید سبزواری و تجلیل از وی و غیره است.

وی بخش دوم این همایش را برگزاری نشست علمی از ساعت 11 صبح با اجرای برنامه هایی از جمله سخنرانی چهره ماندگار دكتر علوی مقدم درمورد شعر و شاعر متعهد ، قرائت مقاله توسط مدیر گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه حكیم سبزواری و قرائت مقاله در نقد و تحلیل اشعار حمید سبزواری توسط دكتر دلبری شاعر جوان سبزواری ، با حضور دانشجویان و محققان ذكر كرد.

وی افتتاح نمایشگاه خط نگاره های هنرمندان شهرستان از اشعار استاد حمید سبزواری در نگارخانه امیرشاهی را بخش دیگری از این آیین ذكر كرد.

وی افزود: برخی اشعار استاد برای نخستین بار در این نمایشگاه در قالب نقاشی خط در معرض دید قرار می گیرد كه نمایش آثار به مدت یك هفته در نگارخانه اسرار سبزوار ادامه می یابد.

دبیر آیین نكوداشت استاد حمید سبزوای برگزاری شب شعری با عنوان 'چاووش قافله شعر' عصر روز 26 تیر در تالار كاشفی با حضور شاعران كشوری و سبزوار را هم موجب غنای این آیین و فرصتی برای تضارب اندیشه های ناب شاعران دانست.

وی با بیان اینكه شاعران علاقمند به شعرخوانی در این محفل می توانند برای ثبت نام به سایت نكوداشت استاد حمید سبزواری مراجعه كنند، افزود: همچنین علاقمندان به شركت در آیین نكوداشت استاد سبزواری بایستی برای دریافت كارت دعوت با دبیرخانه واقع در خانه هنر دانشجوی سبزوار تماس بگیرند.

رضوی بخشی از پیشینه افتخار آمیز این شاعر سبزواری را بیان كرد و گفت: از استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب می توان به عنوان بی بدیل ترین و منحصر بفردترین شاعری نام برد كه اشعارش از خامه جان برآمده و در جان و اندیشه مردم می نشست و شعر او نماد مقاومت و پایداری مردم در برابر طاغوتیان بود.

وی اجرای سروده 'خمینی ای امام ' این شاعر همزمان با ورود امام (ره)به میهن در بهمن 57 ، اجرای سروده 'برخیزید ای شهیدان خدایی' همزمان با حضور امام در مصلای شهیدان انقلاب در تهران و جلوه های شعر این شاعر در دوران دفاع مقدس با سروده هایی همچون 'خجسته باد این پیروزی' و اجرای آن به مناسبت فتح خرمشهر را در این رابطه خاطر نشان كرد.

وی فراتر رفتن اشعار این شاعر از مرزها و سرودن شعرهایی برای قیام های مردم منطقه همچون فلسطین و لبنان ، نگارش مقدمه ای بر كتاب 'سرود درد ' استاد سبزواری توسط مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوریشان و نیز عنایت و توجه امام راحل و مقام معظم رهبری به این شاعر سبزواری را بخش دیگری از افتخارات وی دانست.

مدیر فرهنگی دانشگاه حكیم سبزواری تایید سروده زیبای 'ای شهید مطهر ' این شاعر از جانب امام (ره) را نیز مجوزی برای پا گرفتن موسیقی های اصیل انقلابی در آن دوران برشمرد.

وی اظهار داشت: شاعر فرهیخته ای كه سراسر زندگی خود را وقف انقلاب و دفاع مقدس كرد و شعرش آیینه تمام نما و تجلی خواسته های مردم آزاده ایران بود باید بطور شایسته و بایسته مورد تجلیل قرار گیرد.

دبیر آیین نكوداشت استاد حمید سبزواری خواستار فراهم شدن شرایط برای چاپ برخی از اشعار این شاعر كه هنوز به چاپ نرسیده هم شد.

وی همچنین با بیان اینكه استاد حمید سبزواری كارمند اخراجی دوران طاغوت از وزارت آموزش و پرورش و كارمند نمونه بانك تجارت ، دریافت كننده درجه یك فرهنگ و هنر كشور و چهره ماندگار كشوری است از برخی نهادهای متبوع به دلیل عدم حضور و همكاری شایسته در برگزاری این مراسم گلایه كرد.

آیین نكوداشت استاد حمید سبزواری به همت دانشگاه حكیم سبزواری ، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت استانداری و فرمانداری سبزوار و با همراهی نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ، شورای اسلامی شهر و شهرداری سبزوار و غیره برگزار می شود.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.