اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 11 تير 1391 / کد مطلب: 2906 / نظرات: 1

مجله اينترنتي اسرار نامه نوشت /


ششصد و نود و هشتمین سالروز ظهور نهضت شیعی سربداران


ششصد و نود و هشتمین سالروز ظهور نهضت شیعی سربداران  دوشنبه 12 شعبان المعظم 1433هجری قمری برابر با 12 تیرماه 1391 ، ششصد و نود و هشتمین و به روایتی ششصد و نود و ششمین سالروز برپایی نهضت شیعی سربداران در میان مردم سبزوار و نواحی اطراف است.

مجله اینترنتی اسرارنامه بدین وسیله این رویداد مهم تاریخی و فرهنگی را به همه مخاطبین و مردم عزیز منطقه تبریک می گوید.

سربداران نهضت مردمی قدرتمندی بود که توانست برای مدت نیم قرن در مقابل ظلم و تعدی متجاوزین مغول مقاومت کرده و اولین حکومت مردمی شیعه را در ایران ، در قرن هشت هجری تأسیس نماید.

سربداران همچنین به گواه پژوهش های تاریخی ، نخستین دولت مردمی بود که با اندیشه شیعی، گرایش‌های صوفیانه و انگیزه زمینه‌سازی برای ظهور امام مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تشکیل شد و سرمشقی برای قیام‌های بعد از خود گردید.

(منبع : اندیشه مهدویت در میان سربداران)

واكاوي منابع تاريخي مرتبط با آن دوران مورخ را به اين نكته رهنمون مي سازد كه مردمي بودن، عدالت گستري و دين مداري در انديشه سربداران بويژه در سال هاي نخستين قدرت يابي آنان واجد جايگاهي والاو ويژه بود.(منبع :اندیشه و آرمان در نهضت سربداران)

نهضت سربداران سبزوار علاوه بر اینکه در نوع خود نخستین حکومت مردمی شیعه را در ایران تشکیل دادند ، به لحاظ فرهنگی نیز خدماتی شایانی به جهان تشیع کردند. به طوری که «برخي از اميران سربدار در دوران حکومت خود با عنايت عالمان دين به ترويج مذهب شيعه و مناقب ائمه(عليهم السلام)و ضرب سکه به نام دوازده امام(عليه السلام) پرداختند. آنان در تعظيم و تقويت دانشمندان و احترام سادات کوشش وافري از خود نشان دادند و مسائل شرعي و ديني را به عالمان دين ارجاع مي دادند...»(منبع :نهضت سربداران)

همچنین درجایی دیگر در وصف شیعه دوستی و شیعه پروری امیران سربداران آمده است آنان « با صوفیان و مردانی كه به دوستی آل علی (ع) مشهور بودند، رابطه ارادت برقرار كردند. شاعران را به مدیحه‌سرائی از اهل بیت اطهار وا داشتند. و حتی یکی از فقهای معروف شیعه شهید اول شیخ شمس الدین محمد برمکی کتاب مشهور خود "اللمعه الدمشقیه" را به نام سلطان علی موید سربداری آخرین امیر سربداران تألیف کرده  و به خراسان فرستاده است.»

(منبع : قیام سربداران و ویژگی های آن)

ارتباطات فرهنگی  مردم سربداران که در بستر شهر شیعه پرور سبزوار زندگی می کردند با دیگر مناطق جهان اسلام نیز برقرار بود به طوری که شیخ خلیفه مازندرانی و شیخ حسن جوری از دیگر نقاط کشور به مردم سبزوار پیوستند و با اتکا به غیرت و همت شیعی این مردم قیام سربداران را شکل دادند  و در کنار 12 امیر سربداران به لحاظ معنوی به رهبری این قیام پرداختند.

بدین مناسبت به جاست در همه ساله در سالروز وقوع این رویداد ارزشمند تاریخی در کشور و به ویژه شهر سبزوار اقدامات فرهنگی و برنامه های ویژه ای اجرا شود.

اما تا کنون متأسفانه این مهم مورد غفلت مردم و مسئولین محلی  و ملی بوده است. البته ساخت تندیس سربداران و نیز نامگزاری برخی مکان های مهم سبزوار به نام این نهضت تاریخی اقدامات ارزشمندی بوده که در سالهای قبل صورت گرفته است لیکن به هرگز کافی نبوده و لازم است پاسداشت و بزرگداشت این روز مهم نه فقط برای سبزواری ها بلکه در کل کشور به شکل یک روز ملی و یک فرهنگ عمومی در بیاید.

در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه پیشنهاداتی دراین زمینه ارائه می نماید که اجرای هریک از این پیشنهادات در امسال و سالهای آینده در ایام فرخنده ماه مبارک شعبان ، می تواند گام مهمی در شناخت و معرفی نهضت سربداران خراسان به عنوان یکی از برگ های زرین تاریخ ایران داشته باشد.

پیشنهادات :

1- چاپ و انتشار  بنرهای تبریک و تهنیت این روز در سطح شهرسبزوار ، روستای باشتین ودیگر شهرها و روستاهای منطقه

(توسط مردم و نهادهای دولتی و فرهنگی از قبیل فرهنگسراها ، شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی)

2- پخش شیرینی و شربت در میادین و خیابان های اصلی شهر به همراه اجرای زنده یا ضبطی سرود ویژه سبزوار که درونمایه و اجرایی بس حماسی دارد.(توسط مردم  و نهادهای دولتی و فرهنگی)

3- ارسال پیامک تبریک برای مردم سبزوار از طریق سامانه های پیامکی (توسط نهادهای دولتی و فرهنگی نظیر شورای شهر ، شهرداری ، اداره میراث فرهنگی ، فرهنگسراها و ...)

4- برگزاری جشن های عمومی در پارک های سبزوار

5- برگزاری سمینارهای ملی و منطقه ای در خصوص شناخت و معرفی هرچه بیشتر و کامل تر ابعاد جنبش سربداران در دانشگاه های سبزوار که متأسفانه باوجود برگزاری حجم عظیمی از برنامه های فرهنگی و هنری تا کنون در این زمینه مهم در عرصه فرهنگ بومی هیچ اقدام خاصی انجام نداده اند.(توسط دانشگاه های متعدد شهر سبزوار)

6- تسریع در ساخت و طراحی نماد حجمی قیام سربداران که مدتی قبل اطلاعیه های آن توسط شهرداری و شورای شهر منتشر شد.

7- نوشتن و انتشار مطالب خبری و تحقیقی توسط مطبوعات و رسانه های خبری و فرهنگی شهرستان در خصوص بازخوانی ابعاد مختلف جنبش سربداران

یک هشدارفرهنگی (مصادره قیام سربداران)

از آنجایی که قیام سربداران سبزوار به خاطر ویژگی های ممتاز و منحصربه فرد خود از ارزش بالایی نه تنها در تاریخ سبزوار بلکه در تاریخ کشور ایران برخوردار است ، اخیراً در سایه غفلت فرهنگی مردم و مسئولین محلی سبزوار برخی شهرها و نواحی دیگر کشور به طمع تصاحب افتخار قیام سربداران به نام شهرهای خود و تحریف تاریخ افتاده اند.

البته همه شهرها و مناطق کشور دارای افتخارات ارزشمندی هستند اما قیام سربداران سبزوار با وجودمدت کوتاهی که دوام یافت ، به خاطر ویژگی های منحصربه فردش از اعتبار و جایگاه برتری برخوردار است.به همین خاطر  امروز می بینیم سربداران به یک سمبل از آزادگی و دشمن ستیزی ایرانیان تبدیل شده و حتی به ادبیات کشور راه پیدا کرده است.

حال آنکه هیچ یک از سلسله های تاریخی و حکومت های قبلی ایران که شهرهای مختلف کشور را پایتخت خود قرار می دادند و گستردگی بیشتری از سربداران داشتند ، امروز به اندازه سربداران در تاریخ کشور ماندگار نشده و حالت نمادین پیدا نکرده اند.

لذا بی سبب نیست که در سالهای اخیر بسیاری از مناطق و شهرهای استان و کشور به طمع مصادره افتخارات سربداران به نام خود افتاده اند.

البته پرواضح است که با وجود مستندات تاریخی فراوان هیچ کس موفق به آن نخواهد شد که افتخار قیام سربداران را از سبزوار بگیرد. و این امری بسیار ساده لوحانه به نظر می رسد .  اما به هرحال این زنگ خطری است تا مردم و مسئولین سبزوار بیش از پیش بیدار شده و به خود بیایند و حافظ و پاسدار ارزش های گرانسنگ محلیشان باشند.

مجله اینترنتی اسرارنامه به زودی گزارشی کامل در خصوص تحرکات دیگر شهرهای ایران برای تصاحب افتخار نهضت سربداران منتشر خواهد کرد.

پیش از این نیز در اسرارنامه به انتشار مطالب دیگری در شناخت دقیق و معرفی اولین حکومت مردمی شیعه در ایران پرداخته است.

مطالعه این مطالب و سیر نظراتی که برخی مخاطبین در انتهای آنها ارسال کرده اند می تواند بیانگر بخش هایی از ارزش و اهمیت نهضت سربداران سبزوار باشد.

برای مطالعه این مطالب به بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه کنید.

و شاید بهترین حسن ختام :


دیار سربدارن سبزواره

زمینش آسمان افتخاره

مزار سوز آن شازده شعیبه

قدیمی مسجد آن پامناره

دیار شیعه و آیات عظمی

حکیم و کاشفی و عبدالاعلی

شهیدانش جوانمردان دینند

که در انگشتری دین نگینند

سلام ای شهر علم و عاشقی ها

صف اسرار ها و بیهقی ها

اگر از آسمون خنجر بیایه

اگر تیمور با لشگر بیایه

دل از آئین و دینم بر ندارم

که اهل سبزوارم سربدارم

ای شهر کهن بیهق سرسبز و گل افشان باش

در سایه پر نور خورشید خراسان باش

چون پرچم خسرو گرد از آجر ایمان است

هم مهر تو جاویدان، هم عشق تو ایران است

منبع :مجله اينترنتي اسرار نامه






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


سبزواری
بسیار زیبا ودلنشین بود.