اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 تير 1391 / کد مطلب: 2873 / نظرات: 0


نخستین جشنواره حیات طیبه در سبزوار باتجلیل از برگزیدگان پایان یافت


نخستین جشنواره حیات طیبه در سبزوار باتجلیل از برگزیدگان پایان یافت  نخستین دوره جشنواره حیات طیبه در سبزوار با تجلیل از برگزیدگان آن ، طی برگزاری آیینی با حضور شماری از مسوولان، فرهنگیان و دانش آموزان پایان یافت. 
  
به گزارش ایرنا ، دبیر این جشنواره روز پنجشنبه در این آیین اظهار داشت: طرح حیات طیبه امسال با پیشنهاد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در قالب جشنواره با رویكرد قرآنی در سطح 17 واحد آموزشی مقاطع راهنمایی و متوسطه و آموزشكده فنی بقیه الله(عج) شهرستان برگزار شد.

'راحله رضوی رحمانی' افزود: این جشنواره در بخش های رقابتی شامل تلاوت ، قرائت و حفظ قرآن ، ارائه مقاله در موضوعات گونان قرآنی ، مسابقه كتابخوانی از كتاب دقایقی با قرآن تالیف استاد قرائتی و طراحی داستان های قرآنی در قالب پاور پوئینت (power point ) برگزار شد.

وی ادامه داد: 34 نفر به عنوان برگزیدگان این بخش ها در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل می شوند.

وی بخش های آموزشی این جشنواره را هم شامل برگزاری كارگاه ها و نشست های قرآنی ، آموزش قرآن پژوهی به دانش آموزان ، آشناسازی آنها با ارتباط قرآن با علوم گوناگون در كلاس درس از جمله قرآن و زیست شناسی ، قرآن و فیزیك و غیره ذكر كرد.

وی ختم روزانه قرآن در آموزشگاه ها ، تشویق دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته های قرآنی و برگزاری اردوهای تشویقی و تربیتی را از دیگر برنامه های این جشنواره برشمرد.

رضوی رحمانی ادامه داد: تصمیم داریم این طرح را به عنوان یك راهكار مستمر و مداوم همراه با مجموعه ای از برنامه های نرم فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم دشمن ادامه دهیم.

دبیر جشنواره حیات طیبه در همین راستا خواستار بودجه مستقل برای گسترش این طرح شد و افزود: هدف نهایی ما ایجاد تحولات اساسی در نحوه بهره گیری از قرآن كریم و رسوخ دادن كلام الهی به قلب و اندیشه مخاطبان به جای قرائت صرف آن در مراسم عزا ، مراسم صبحگاهی و استفاده از آن در طاقچه خانه هاست.

وی همچنین برخی چالش ها و كمبودهای طرح حیات طیبه را كمبود استاد و مربی مجرب در زمینه آموزش مفاهیم قرآنی به دانش آموزان به زبان روز با توجه به ویژگی های نسل جدید ، كمبود كتاب و كالاهای فرهنگی و كمبود اعتبارات مالی ذكر كرد خواستار مساعدت مسوولان در این موارد شد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: اجرای طرح حیات طیبه از سال 88 با رویكرد شهید و شهادت در سطح چند آموزشگاه سبزوار آغاز شد.

روحانی مستقر ششتمد هم در این مراسم در جمع گسترده دانش آموزان گفت: قرآن و عترت دو منبع گرانبها و نجات بخشی هستند كه در جامعه امروز مظلوم واقع شده اند.

حجت الاسلام 'سید محمد باقر اسلامی خواه' شناخت كم جامعه از قرآن و اهل بیت (ع) و زندگی ایشان را خاطرنشان كرد و افزود: اغلب ما آنقدر كه از گوشی همراه خود و یا رایانه اطلاعات داریم و آنها را می شناسیم قرآن كریم این كتاب آسمانی را نمی شناسیم كه این جسارت به كلام وحی است .

وی از قرآن كریم به عنوان راهنمای زندگی بشر نام برد و افزود: مطالعه و تدبر در این كتاب مقدس به تمام پرسش های ما از زندگی پاسخ می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: آنچه نامش گناه است به ضرر زندگی فردی یا اجتماعی شخص و آنچه نامش ثواب است به نفع زندگی فردی و یا شخصی افراد است و جز این را نمی توان ثابت كرد.

حجت الاسلام 'اسلامی خواه' اضافه كرد: بدحجابی گناهی است كه زندگی اجتماعی دیگران را به مخاطره می اندازد و باید از آن پرهیز كرد.

وی همچنین از قرآن كریم به عنوان بهترین آرامش دهنده از جمله برای نسل جوان نام برد و استفاده از ترانه و موسیقی غنا برای آرامش یافتن توسط برخی جوانان و نوجوانان را مورد نقد قرار داد.

وی به استفاده برخی كلمات قرآنی برای اسامی فرزندان همچون 'اتنا' و 'الاء' هم اشاره و ضمن نقد آن گفت: باید در انتخاب اسامی قرآنی در عین توجه به زیبایی به معنا و مفهوم آن هم توجه شود.

روحانی مستقر شهر ششتمد همچنین با بیان اینكه برخی افراد و والدین ، خداوند و ائمه اطهار (ع) را به گونه ای اشتباه و بد به فرزندان معرفی می كنند گفت: این در حالی است كه بیش از 400 بار در قرآن كریم از خداوند به عنوان رحمان و رحیم نام برده شده است.

در پایان این مراسم كه با اجرای برنامه های دیگری همچون اجرای تواشیح ، قرائت جمعی آیه الكرسی توسط 50 دانش آموز ، مداحی و غیره همراه بود از جمعی از فرهنگیان حافظ قرآن و قران پژوه و نیز دست اندكاران اجرای این جشنواره قدر دانی شد.

جشنواره حیات طیبه به رویكرد قرآنی از اسفند سال 90 آغاز و به همت مدیریت آموزش و پرورش و دانشكده علوم قرآنی سبزوار و با همكاری شماری از ادارات و دستگاههای شهرستان سبزوار برگزار شد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.