اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 30 خرداد 1391 / کد مطلب: 2788 / نظرات: 0

یك مسوول :


سایت موزه باستان شناسی در محوطه تاریخی دامغانی سبزوار ایجاد می شود


سایت موزه باستان شناسی در محوطه تاریخی دامغانی سبزوار ایجاد می شود معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سایت موزه باستان شناسی و موزه فضای باز در محوطه تاریخی دامغانی سبزوار ایجاد می شود.
  
 
' حسین عباس زاده' عصر سه شنبه درحاشیه بازدید از محوطه تاریخی دامغانی شهر سبزوار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: گمانه زنی های باستان شناسی در تپه دامغانی شهر سبزوار پیرو هماهنگی های انجام شده با مدیریت شهری سبزوار در شهریور سال گذشته، هم اكنون در حال انجام است .

وی هدف از این اقدام را به فعلیت رساندن پتانسیل مهم تاریخی و فرهنگی موجود در شهر سبزوار ذكر كرد و گفت: این شهر تنها شهری است كه تپه تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام با قدمت بسیار بالا دارد كه كمتر از آن استفاده شده است.

وی اضافه كرد: در راستای توافق انجام شده مقرر شد شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار تملك های لازم را در محدوده عرصه این تپه انجام دهند كه خوشبختانه بخشی از كار انجام شده است.

وی با بیان اینكه سازمان میراث فرهنگی هم در راستای رسالت تاریخی و فرهنگی خود انجام پژوهش ها و مطالعات باستانی شناسی مناسبی در این محدوده را برعهده گرفته، افزود: این پژوهش ها پایه ای برای ادامه كاوش های رسمی باستان شناسی در سال های آینده است كه در نهایت ایجاد یك سایت موزه باستان شناسی و موزه فضای باز برای استفاده زائران و گردشگران مشهد مقدس را به دنبال دارد.

این مسوول با بیان اینكه كاوش باستان شناسی از حدود دو ماه قبل در محوطه تاریخی دامغانی سبزوار آغاز شده، گفت: پس از مطالعات اولیه خوشبختانه كار به نتایج خوبی رسیده كه امیدواریم ظرف حدود 20 روز آینده نتایج علمی باستان شناسی آن به نتیجه كاملی برسد كه منجر به نتایج ارزشمندی هم خواهد شد.

وی بیان كرد: آنچه تا امروز در محوطه دامغانی سبزوار شاهد هستیم قدمتی بیش از پنج هزار سال را به اثبات می رساند و آثاری متعلق به حدود چهار هزار و 200 تا چهار هزار و 300 سال قبل از میلاد در آن داریم.

وی گفت : با تكمیل پژوهش های باستان شناسی و تجزیه و تحلیل داده های موجود امیدواریم در مناسبت های آینده، نوع یافته ها ، قدمت آنها و حدود سكونت های فرهنگی و لایه های فرهنگی محوطه تاریخی دامغانی سبزوار به طور دقیق اعلام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از پیش بینی برنامه كاوش رسمی باستان شناسی در سال آینده در محوطه تاریخی تپه دامغانی سبزوار هم خبر داد.

وی در مورد علت تاخیر در انجام كاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی گفت: شرایط و نیاز فعلی شاید تاكنون احساس نشده است.

وی ضمن تشكر از حمایت و همكاری معاون استاندار و فرماندار و اعضای شورای اسلامی و شهردار سبزوار گفت: در حال حاضر این دیدگاه فرهنگی ایجاد شده كه محوطه تاریخی دامغانی می تواند برای سبزوار از نظر تاریخی ، اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری پتانسیل مهمی باشد كه ما هم از این كمك و تفكر خوب استفاده می كنیم.

وی در مورد ایجاد پارك در این محل نیز گفت: در محدوده عرصه تپه تاریخی دامغانی هیچگونه پاركی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: اما در حاشیه این محوطه كه عرصه تاریخی نداریم به طور قطع با توافق شهرداری سبزوار در قالب یك طرح گردشگری كارشناسی شده، پارك یا كمپینگ گردشگری ، با اولویت استفاده شهروندان سبزواری و سپس استفاده میلیون ها گردشگر عبوری از مسیر سبزوار ایجاد خواهد شد.

سرپرست مطالعات باستان شناسی محوطه دامغانی سبزوار هم از انجام 15گمانه در این محوطه به منظور ارزیابی و امكان سنجی ایجاد موزه فضای باز در این محل خبر داد.

دكتر 'گاراژیان' افزود: از این 15 گمانه با اطمینان در 12 گمانه به آثار سرجا برخوردیم كه نشان دهنده وجود یك منبع فرهنگی سرشار در جنوب شرق و حاشیه شهر سبزوار است.

وی موقعیت جغرافیایی این محدوده نسبت به شهر سبزوار از یك طرف و نسبت به جاده بین شهری بسیار مهم تهران – مشهد از طرف دیگر را مهم برشمرد و گفت: این موقعیت قابلیت های بسیاری برای سرمایه گذاری و مدیریت منابع فرهنگی در درازمدت فراهم كرده است.

وی با اشاره به نزدیك بودن این محل به آسیای مركزی ، محوطه تاریخی دامغانی سبزوار را با توجه به داده های بدست آمده در این محدوده با آذین تپه در جنوب غرب تركمستان و نمازگاه در این كشور قابل مقایسه دانست.

دكتر' گاراژیان 'با تاكید بر اینكه اینگونه آثار تاریخی متعلق به ما و نسل حاضر نیست، افزود: این آثار متعلق به آیندگان و همه بشریت هستند و بهره برداری و حفاظت از آن فرصتی است كه در این زمان در اختیار ما قرار گرفته است.

وی خطاب به مسوولان شهرستان ، استان و كشور ، با بیان اینكه نبایستی در این موارد فرصت سوزی شود، افزود: از تمام توان تخصصی خود برای حفظ آثار و معرفی آن استفاده خواهیم كرد.

' حشمت اله متین فر' رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار هم وسعت محوطه تاریخی دامغانی این شهر را حدود 100 هكتار ذكر كرد و افزود: در مجموع حدود 70 محوطه تاریخی در سطح این شهرستان داریم.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.