اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 25 خرداد 1391 / کد مطلب: 2757 / نظرات: 1

سايت نكوداشت استاد سبزواري نوشت :


علاقه شدید شاعر آرمانگرای انقلاب به دارالمومنین سبزوار


علاقه شدید شاعر آرمانگرای انقلاب به دارالمومنین سبزوار شاید همین که حمید از بین این همه اسم وفامیل مستعار که می توانست برای خود برگزیند ، اما فامیل سبزواری را انتخاب کرد ، تنها نمونه کوچکی از همه عشق و ارادتی باشد ، که وی در دل نسبت به شهر زادگاهش دارالمومنین سبزوار احساس می کند.
 

«استاد حمید سبزواری : سبزوار شهری تاریخی و کهن است که از قدیم الایام مرکز تشیع بوده .»

استاد حمید سبزواری را باید در عین حال که شاعری متعهد به آرمان های سترگ انقلاب اسلامی می دانیم ، انسانی وفادار به ارزش های اصیل و هویت بومی خود بشناسیم . حمید بارها در سخنرانی ها ومصاحبه های خود تأکید کرده است ، که هرچند سالهاست بنا به دلایل مختلفی ساکن تهران شده ، اما همواره خود را یک سبزواری اصیل دانسته و به این اصالت خود افتخار کرده است.
استاد هم اکنون پس از گذشت 40 سال از سکونت کاملش در تهران هنوز غذاهای محلی سبزوار را می شناسد و لهجه محلی را به یاد دارد ، به همشهریان خود عشق می ورزد ، جوانان وهنرمندان سبزواری را اغلب با توانمندی هایی بالا در حد هنرمندان پایتخت نشین وحتی بالاتر از آن می بیند ، و از بسیاری از کوچه ها وخیابان های قدیم و جدید سبزوار خاطراتی شیرین در گنجینه حافظه خود نگاه داشته است.
شاید همین که حمید از بین این همه اسم وفامیل مستعار که می توانست برای خود برگزیند ، اما فامیل سبزواری را انتخاب کرد ، تنها نمونه کوچکی از همه عشق و ارادتی باشد ، که وی در دل نسبت به شهر زادگاهش دارالمومنین سبزوار احساس می کند.
وی که از دوران جوانی بسیار علاقه مند به مطالعه و انسانی اهل فکر بوده است ، در اطلاعاتی که از گذشته و امروز سبزوار جمع کرده است ، تاریخچه شیعه شدن این شهر مهم شیعه را به سکونت خانواده ، قنبر غلام معروف امیرمومنان علی (ع) در سبزوار مربوط می داند. این گفته حمید در شهر سبزوار بدون پشتوانه نیست . چرا که یکی از محلات بسیار کهن این شهر که هم اکنون در خیابان های مرکزی شهر واقع شده است ، از قدیم به نام محله قنبر معروف شده است.
از نگاه حمید ، سبزوار همچنین از گذشته تا امروز یک نقش مهم اقتصادی در خراسان داشته است. و معتقد است هرچند مشهد در قرون اخیر همواره از سبزوار بزرگتر بوده ، اما اقتصاد خراسان در سبزوار بوده است.
نقش و مرکزیت اقتصادی سبزوار در شمال شرق کشور ، امروز نیز به قوت خود باقی است و خود صحه ای است بر اطلاعات این شاعر پیشکسوت انقلاب از شهر مادری خود.
همه این اطلاعات را استاد سبزواری قبلاً در یک مصاحبه مطبوعاتی با یکی از نشریات کشور مطرح کرده است و از آنجایی که می گویند ، از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است ، در ا ینجا توجه شما را به مطالعه بخش هایی از این مصاحبه دعوت می کنیم که در آن استاد سبزواری درگفتگو با یک خبرنگار ، به بیان تاریخچه مختصری از سبزوار و برشمردن توانمندی های انسانی آن پرداخته است .
(امید برومندی )
«خبرنگار کیهان فرهنگی:از زادگاهتان سبزوار بگویید.
استاد سبزواری:سبزوار شهری تاریخی و کهن‏ است.این شهر از قدیم الایام مرکز تشیع بوده‏ است.مشهور است که دو خانواده شیعی به سبزوار آمدند و مردم آنجا را شیعه کردند.یکی از آن دو خانواده،خانواده«قنبر»غلام حضرت علی‏ علیه السلام بوده است.در تاریخ بیهق،اسامی بسیاری از محله‏ها و کوچه‏های قدیم سبزوار آمده است.اسم بعضی از محله‏ها و کوچه‏ها هنوز هم هست،مثل کوچه‏ «سروستان»یا«قدمگاه»،بعضی از جاها هم‏ بواسطه خیابان کشی و گسترش شهر از بین رفته‏ است.در زمان رضا شاه سعی فراوانی شد که بافت‏ قدیمی شهر،مساجد،بازار و آثار تاریخی آنجا را خراب کنند.سبزوار در گذشته حمام‏ها،بازار و تیمچه‏های عجیبی داشت.رضا شاه مدارس علمیه‏ قدیم را خراب کرد،حتی آثار امامزاده‏ای را به کلی‏ در سبزوار نابود کردند!سر در مسجد جامع سبزوار را که واقعا سردری تماشایی بود برداشتند و جزو خیابان کردند.چند حمام بزرگ با ستون‏های‏ بزرگ را ویران کردند.مدارس قدیم،مثل مدرسه‏ خان،مدرسه حاج ملا هادی سبزواری و مدرسه‏ کهنه را خراب کردند.سبزوار نسبت به مشهد کوچک بود اما اقتصاد خراسان از آنجا بود. همان طور که از نامش پیداست،سبزوار در گذشته‏ بسیار سبز و خرم بوده،قنات‏هایی با ارتفاع سه متر آب داشته و کشاورزی پر رونقی داشته است. جنگل‏های اطراف شهر به واسطه ندانم کاری‏ها و توسعه شهر از بین رفته،اینها همه باعث شده که‏ دیگر آب به زمین ننشیند و به صورت سیل هدر برود.
خبرنگار کیهان فرهنگی:به نظر می‏رسد در دوران پهلوی‏ سیاست دوگانه و تبعیض آمیزی نسبت‏ به آثار تاریخی اسلامی و آثار باستانی‏ غیر اسلامی اعمال می‏شد و گذشته گرایی آنها تنها متوجه آثار قبل از اسلام بود!
استاد سبزواری:در مورد سبزوار حساسیت‏ بیشتر بود،چون بهر حال در گذشته،آنجا مرکز تشیع بود.»(منبع : کیهان فرهنگی / 1381 / شماره 191 / صفحه 6 و 7)






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.