اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 22 خرداد 1391 / کد مطلب: 2716 / نظرات: 1

رئیس دانشگاه حكیم سبزواری :


هرگز با ابزارهای قانونی نمی توان باور دینی در افراد ایجاد كرد


هرگز با ابزارهای قانونی نمی توان باور دینی در افراد ایجاد كرد  رییس دانشگاه حكیم سبزواری گفت: هرگز با استفاده از ابزارهای قانونی و برخورد نمی توان باور دینی در افراد ایجاد كرد. 
  
به گزارش ایرنا ، دكتر' عباس محمدیان'  در آغاز سی و هشتمین نشست شورای مدیران فرهنگی دانشگاه های منطقه سه كشور به میزبانی این دانشگاه ، این مطلب را در مورد طرح اسلامی كردن دانشگاه ها بیان كرد.

وی با بیان اینكه بحث اسلامی شدن دانشگاه ها از سال 59 به مدت سه سال آغاز شد، افزود: اكنون با گذشت 31 سال از آن زمان این موضوع مجدد مطرح و در دستور كار معاونان فرهنگی دانشگاه ها و حتی روسای دانشگاه ها قرار گرفته است.

وی با مطرح كردن این پرسش كه چه كارهایی باید برای اسلامی شدن دانشگاه ها انجام می شد كه انجام نگرفت، ادامه داد: چرا باورهای برخی دانشجویان ما در عین وجود دانشجویانی با انگیزه و بسیار خوب ، در مقایسه با سال های اوج انقلاب تضعیف شده است؟

دكتر محمدیان افزود: برخی آسیب های ظاهری و باطنی از حجاب و عفاف گرفته تا تفكرات سكولاریستی ، لائیك ، غربی و افتخار به نمادهای غربی آسیب هایی است كه نبایستی در محیط دانشگاه ها شاهد آن بود.

وی با تاكید بر انجام كار فرهنگی برای حل این معضلات و مسائل افزود: كار فرهنگی با زور، اجبار و اكراه شدنی نیست گر چه قوانین موجود نیز باید در محیط دانشگاه ها اجرا و تذكرات لازم داده شود.

وی افزود: ایجاد باور دینی بیش از حرف و قول با فعل و عمل امكانپذیر است و نقش الگویی اساتید از نظر رفتاری ، بیان ، شیوه تدریس ، روش ، پوشش و ... در تربیت دانشجویان بسیار حایز اهمیت است.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری اظهار داشت: بایستی بیش از دانشجو روی استاد كار شود اما این به معنای رها كردن دانشجو نیست.

دكتر محمدیان از اجرای طرح پژوهشی با عنوان آسیب شناسی فرهنگی به منظور بررسی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این حوزه خبر داد و ضمن مهم خواندن نقش مدیران فرهنگی در دانشگاه ها گفت: دانشجویان باید درگیر كارهای فرهنگی شوند كه در این صورت تاثیرات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی برگزاری كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها به فرمایش مقام معظم رهبری را كاری ارزنده دانست و افزود: محیط كرسی های آزاد اندیشی باید به سمت عقلانی كردن باور دانشجویان با پرهیز از احساس گرایی سوق داده شود.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری در بخشی از سخنانش گفت: نخستین رسالت دانشجو تحصیل و استاد تدریس است و تدریس و تحصیلی كه توام با ایمان و باورهای دینی ، انسانی و اخلاقی نباشد چه بسا منجر به نتابج منفی شود.

وی با اشاره به مفاسد ناشی از علم منهای انسانیت در جهان، گفت: رسالت فرهنگی ما در دانشگاه ها اگر مهمتر از رسالت علمی نباشد كمتر از آن نیز نیست.

وی با اشاره به فرموده ای از امام راحل (ره) مبنی بر اینكه دانشگاه كارخانه انسان سازی است، افزود: دانشگاه محل دكتر و مهندس سازی و غیره نیز هست اما انسان سازی در راس همه اینهاست و انسان سازی جز با كار فرهنگی امكانپذیر نمی شود.

وی ترویج فرهنگ قرآن و عترت و ایثار و شهادت و حمایت از تشكل های ارزشی بویژه بسیج در محیط های دانشگاهی ، آموزش اساتید در حوزه فرهنگی ، مناسب بودن نحوه رفتار كارمندان با دانشجو را از عوامل مثمر ثمر در حوزه فرهنگی عنوان كرد.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری همچنین گفت:این دانشگاه بین دانشگاه های كشور از نظر حجاب و عفاف و مسائل اخلاقی و دانشجویی جزو دانشگاه های برتر است.

دبیر شورای مدیران فرهنگی منطقه سه كشور هم هدف از برگزاری این نشست ها را آشنایی با تجربیات دانشگاه های شركت كننده در حوزه فعالیت های فرهنگی ، نقد و بررسی برنامه های اجرایی در سطح كشور ، همفكری پیرامون طرح های اجرایی مشترك بین دانشگاهای منطقه و استفاده از دستاوردهای خوب دانشگاه میزبان در حوزه فرهنگی برشمرد.

' دكتر توكلی' دو بحث محوری سی و هشتیمن نشست شورای مدیران فرهنگی منطقه سه كشور را كرسی های آزاد اندیشی و رصد فضاهای مجازی به عنوان مسائل روز فرهنگی دانشگاه ها عنوان كرد.

مدیر فرهنگی دانشگاه حكیم سبزواری هم جذب شش هزار مخاطب به نخستین جشنواره تئاتر تك بازیگر رضوی به میزبانی این دانشگاه طی چهار روز برگزاری و همكاری در برگزاری آیین نكوداشت شاعر انقلاب حمید سبزواری را از برنامه های فرهنگی شاخص این دانشگاه برشمرد.

' سید نوراله رضوی ' در گزارشی از فعالیت های حوزه فرهنگی دانشگاه حكیم سبزواری ، راه اندازی سایت اطلاع رسانی حوزه فرهنگی با عنوان سرسنگ ، فعالیت خانه فرهنگ دانشجو و خانه هنر در داخل شهر سبزوار ، راه اندازی سایت های مرتبط با فعالیت های فرهنگی همچون سایت نكوداشت حمید سبزواری ، فعالیت حدود 30 نهاد دانشجویی ، انجمن و كانون هنری زیر نظر این حوزه با برخورداری از فضاهای فیزیكی را بیان كرد.

وی از انعقاد قرارداد انیمیشن با سیما توسط خانه هنر دانشجو و ایجاد چهار گروه انیمیشن در سطح شهرستان هم خبر داد و آن را در جهت فعالیت های كارآفرینی دانشجویی موثر دانست.

پخش سرود ویژه سبزوار و كلیپی از نخستین جشنواره تئاتر تك بازیگر رضوی در دانشگاه حكیم سبزواری از برنامه های آغاز این نشست بود.

سی و هشتمین نشست شورای مدیران فرهنگی دانشگاه های منطقه سه كشور طی روزهای یكشنبه و دوشنبه 21 و 22 خرداد با حضور مدیران دانشگاه های دولتی شمال و شمال شرق كشور در سالن كنفرانس دانشگاه حكیم سبزواری برگزار می شود .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.