اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 17 خرداد 1391 / کد مطلب: 2651 / نظرات: 0


حفاظت از محیط زیست یک تعهد ملی و وظیفه همگانی است


حفاظت از محیط زیست یک تعهد ملی و وظیفه همگانی است اخبار داورزن / تا چند سال قبل هنگام عبور از محور بین المللی تهران – مشهد که قسمتی از آن از داورزن می گذرد شاهد عبور گله های آهو از عرض جاده بودیم و یا چرای آنان را در حاشیه این محور نیز می توانستیم به وضوح ببینیم .

متاسفانه طی سالهای اخیر وضعیت شکار قوچ و آهو در این بخش بیداد می کند و می رود تا نسل این گونه های وحشی در طبیعت بخش داورزن از بین برود .

بعید نیست که با وضعیت پیش آمده طی چند سال آینده تنها ما بتوانیم این گونه های حیات وحش را در پوستر ها و یا عکسهای گرفته شده از این حیوانات به نظاره بنشینیم.

وجود گونه های کمیاب و در عین حال زیبا از آهوان و قوچ  و میش در دشت ها و مراتع و ارتفاعات بخش داورزن زیبایی خاصی به محیط زیست این منطقه داده است ولی متاسفانه فرصت طلبان و شکارچیان این گونه ها در بخش به وفور یافت می شوند که با با استفاده از اسلحه و یا موتور های کراس و تریل به شکار بی رویه این حیوانات می پردازند.

یکی از اهالی این بخش که خود از شکارچیان قدیمی بوده است می گوید : در سالهای گذشته لزومي نداشت که برای شکار فرسنگها راه را برای پیدا کردن شکار در دشت و یا کوه به دنبال آنان گشت .

وی ادامه می دهد : وجود گله های فراوان از این حیوانات فرصت مناسبی برای شکار انان پدید می آورد .

وی که نخواست نامش فاش شود ادامه داد: در سالهای نه چندان دور تعداد کسانی که دارای اسلحه بودند در سطح بخش به تعداد انگشتان دست نمی رسید ولی متاسفانه امروزه خیلی از افراد جهت تفریح و تفنن اقدام به دریافت مجوز اسلحه کرده اند که این امر علاوه بر وجود خطرات ناشی از حمل سلاح باعث به خطر افتادن  محیط زیست و زندگی  حیوانات در آن شده است   .

یکی دیگر از این شکارچیان نیز می گوید در قدیم شکار توسط موتورهای کراس و تریل بیشتر مرسوم بود که البته خطرات آن نیز بیشتر بود.

وی ادامه می دهد: تعقیب آهوان در دشتها و خسته کردن آنان برای شکار شان کاری بود که شکارچیان با موتور سیکلت انجام می دادند.

وی معتقد است  : اینگونه شکار هیچ گونه عاقبتی نداشته و افرادی که به این کار اقدام می کردند خود و یا یکی از اعضای خانواده به  آه آهو گرفتار شده و دچار مشکلی می شدند.

یکی از دوستداران محیط زیست و حیات وحش  نیز در گفتگو با خبر نگار ما می گوید : حمل سلاح هر چند با مجوز خطرات فراوانی دارد که قتل یکی از اهالی روستای کایف با این گونه اسلحه ها  گواه این مدعاست .

وی ادامه می دهد : برای چندین نفر نیز هنگام تعقیب و گریز آهوان توسط موتور سیکلت   حادثه رخ داده و  و حتی گاه منجر به مرگ آنان شده است .

وی مدعی است برخوردهای لازم و با شدت تمام با شکارچیان این گونه ای وحشی صورت نمی گیرد .

وی ادامه می دهد قانونهای مجازاتی علیه این دسته از افراد کم بوده و باید با تصویب قانونهای جدید مبارزه بیشتری با این سوداگران مرگ محیط زیست و حیات وحش صورت گیرد.

این دوستدار محیط زیست معتقد است باید کسانی که اقدام به دریافت مجوز حمل سلاح می کنند توجیه شوند که دریافت مجوز حمل سلاح  مجوز سو استفاده از محیط زیست نبوده و نباید به محیط زیست و حیات وحش به عنوان بیت المال آسیب برسانند.

رئیس حوزه قضایی داورزن نیز در گفتگو با خبرنگار ما با تایید روند شکار  گونه های وحشی حیات وحش در داورزن گفت : متاسفانه افزایش صدور مجوزهای حمل سلاح شکاری یکی از عاملهای مهم در افزایش بی رویه شکار این حیوانات شده است .

قاضی جعفر صابری در ادامه با اشاره بازنگری در جرائم شکارچیان تصریح کرد: برخورد شدیدتر با نا امن کنندگان حیات وحش می تواند راهکار موقتی در این زمینه باشد.

وی در عین حال تحقیق در مورد   درخواست کنندگان مجوز حمل سلاح از سوی مسئولان ذیربط را خاطر نشان شد و تصریح کرد: برپایی کلاسهای توجیهی برای این افراد و نشان دادن وضعیت بحرانی طبیعت و حیات وحش می تواند راهکاری مناسب برای فرهنگ سازی و استفاده صحیح از سلاح باشد.

این مسئول به تلاش شبانه روی محیط بانان  محیط زیست اشاره کرد و گفت : به رغم تلاش فراوان این عزیزان وجود برخی مشکلات از جمله نبود امکانات متناسب با وضعیت موجود مانعی مهم برای برخورد جدی با شکارچیان غیر مجاز است .

رئیس دادگاه عمومی بخش داورزن در ادامه با اشاره به 6 مورد برخورد قانونی با شکارچیان تصریح کرد:  حفاظت از محیط زیست یک تعهد ملی است و وظیفه همگانی است و باید  کسانی که به هیچ دلیلی اقدام به شکار غیر مجاز می کنند  را نسبت به کار شان توجیه کرد.

قاضی صابری وضعیت حیات وحش در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت : متاسفانه حیات وحش دارای وضعیت شکننده ای شده است و ادارات مرتبط در جهت کاهش صید و شکار و پیشگیری از آن باید نسبت به صدور مجوزهای لازم برای حمل سلاح تلاش و وتدابیر کافی اتخاذ نمایند.

وی در ادامه به صدور حکم برای یکی از شکارچیان اشاره کرد و گفت: بنا به شکایت اداره محیط زیست سبزوار و شواهد و قرائن موجود و کشف یک قبضه اسلحه به همراه 20 عددفشنگ  از یکی از شکارچیان غیر مجاز  به حکم قانون وی متحمل پرداخت 18 میلیون ریال جزای نقدی و  لغو مجوز شکار و پرورانه حمل سلاح  و محکومیت از حمل سلاح به مدت 10 سال  گردید.

وی در عین حال احکام تنبیهی شدیدتر را برای عاملان این گونه اقدامات  خواستار شد و تصریح کرد: از این به  بعد برای شکارچیان غیر مجاز حبس نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت .

  رييس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار  نیز با تقدیر از احکام صادره علیه شکارچیان غیر مجاز توسط دستگاه قضا گفت: از مسوولان به ویژه دستگاه قضایی انتظار داریم با اعمال برخورد بازدارنده تر با شکارچیان غیر مجاز در  حفظ محیط زیست و حیات وحش به ما کمک کنند.

 علی خانی اظهار داشت:  جمعیت حیات وحش ما هر روز بیش از گذشته در معرض خطر است و  کمک همه مسوولان به ویژه مسوولان دستگاه قضایی در رابطه با حفظ محیط زیست و حیات وحش  موجب می شود تا در آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

 وی با اشاره به دستگیری حدود 60 متخلف زیست محیطی و شکارچی غیر مجاز در سال گذشته در حوزه این شهرستان با ابراز تاسف اظهار داشت: هر ساله شاهد بدتر شدن وضعیت شکار غیرمجاز هستیم .

 وی افزايش سلاح هاي شكاري نزد مردم را از مهمترين عوامل تهديد كننده حيات وحش عنوان کرد و خواستار بها دادن مردم به حفظ  محیط زیست این شهرستان  شد.

 وی با بیان اینکه علاوه بر این مجموعه ای از عوامل اقتصادی و اجتماعی همچون فقر و ... ، عوامل تهدید کننده حیات وحش هستند  این عوامل را به طور کلی باعث فشار بر جمعیت حیات وحش دانست.

 وی تلف شدن اخیر یک قلاده پلنگ ایرانی  در ارتفاعات غرب سبزوار در پی زخمی شدن آن را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: این گونه جنوری در غرب سبزوار به دلیل ارتفاعات خوب آن ، موقعیت مناسبی برای زیست دارد

 وی افزود: پلنگ ایرانی جزو گونه های کلیدی و حایز اهمیت و در عین حال در معرض خطر انقراض است که باید بهای زیادی به آن داده شود.

این مسئول از قرار گرفتن منطقه ریوند در بخش داورزن به عنوان منطقه حفاظت شده خبر داد و ادامه داد: در هفته محیط زیست و جهت توجیه بیشتر کشاورزان – دامداران و افراد دارای مجوز حمل سلاح اقدام به برپایی کلاسهای توجبیهی خواهیم کرد.

شهرستان سبزوار با برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی خود که در برگیرنده اکو سیستم های کوهستانی و کویری است از تنوع جانوری و گیاهی ارزشمندی برخوردار است.

این شهرستان با 14 هزار و 245 كيلومتر مربع  مساحت در غرب استان خراسان رضوی قرار گرفته و  حدود 12 درصد مساحت این خراسان رضوی را در بر دارد .

شهرستان سبزوار دارای دو منطقه حفاظت شده شامل پناهگاه حیات وحش شیراحمد با مساحت 22 هزار و 800 هکتار ومنطقه پروند با حدود 17 هزار هکتار وسعت و نیز  دو منطقه شکار ممنوع با مجموع مساحت بیش از 90 هزار هکتار است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.