اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 20 مرداد 1390 / کد مطلب: 263 / نظرات: 0

يك مسوول:


شهروندان سبزواري اهداي خون در ماه رمضان را محدود به شب هاي قدر نكنند


شهروندان سبزواري اهداي خون در ماه رمضان را محدود به شب هاي قدر نكنند
 رييس پايگاه انتقال خون سبزوار از مردم اين شهرستان براي اهداي خون در تمام روزهاي ماه مبارك رمضان دعوت و تاكيد كرد: شهروندان اهداي خون در اين ماه را محدود به شب هاي قدر نكنند. 
   دكتر 'پرستو جميلي' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ،افزود: اهداي خون در بيشتر روزهاي ماه رمضان در اين پايگاه تقريبا به نصف كاهش مي يابد و اين درحالي است كه با حجم زيادي از خوندهي در شب هاي قدر مواجه هستيم.
وي اهداي خون در روزهاي عادي ماه رمضان را به دليل كاهش خوندهي در اين ايام داراي اهميت بيشتري عنوان كرد و افزود: به ويژه با توجه به اينكه نياز بالايي به توليد روزانه برخي از فراورده هاي خوني همچون پلاكت داريم اهداي روزانه خون هم مورد نياز است.
دكتر جميلي ادامه داد: اگر هر روز ميزان اهداي خون كم باشد ما در تهيه و توليد اين نوع فرآورده هاي خوني با مشكل مواجه مي شويم.
رييس پايگاه انتقال خون سبزوار با بيان اين نكته كه حجم خون اهدا شده هيچ مشكلي براي افراد در ماه رمضان ايجاد نمي كند، اظهار داشت: بدن انسان در مجموع چهار تا پنج ليتر خون دارد كه 450 سي سي از اين ميزان خونگيري مي شود .
وي با بيان اينكه پس از اهداي خون در مدت سه تا چهار ساعت ،حجم مايعاتي كه بدن از دست داده بر مي گردد، افزود: افراد پس از خوندهي در زمان بعد از افطار ، مي توانند در همان ساعات اوليه با مصرف بيشتر مايعات جبران كنند.
اين مسوول اضافه كرد: ساخته شدن سلول هاي خوني هم شش تا هشت هفته به طول مي انجامد و حجم خون اهدا شده به ويژه در مورد اهدا كنندگان مستمر ضرري به انسان وارد نمي كند.
وي گفت: همچنين افراد قبل از اهداي خون تحت معاينات پزشكي قرار مي گيرند و ميزان غلظت خون آنها بررسي شده و از افراد كم خون ، خونگيري نمي شود.
رييس پايگاه انتقال خون سبزوار خاطر نشان كرد: اين پايگاه نياز خون و فراورده هاي خوني سه بيمارستان در سبزوار و نيز بيمارستان هاي بردسكن ، نقاب و جغتاي را تامين مي كند.
وي گفت: پايگاه انتقال خون سبزوار علاوه بر خونگيري تهيه فرآورده هاي خوني شامل گلبول قرمز فشرده شده ، خون كامل ، پلاسماي منجمد تازه ،كرايو و پلاكت را انجام مي دهد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.