اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 12 خرداد 1391 / کد مطلب: 2626 / نظرات: 0


معاون فرماندار بر تسریع راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشكی سبزوار تاكید كرد


معاون فرماندار بر تسریع راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشكی سبزوار تاكید كرد  معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار خواستار تسریع در راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشكی این شهرستان در محل بنای تاریخی آرامگاه 'بقراط التولیه 'در مهلت مقرر شد.
  
 
به گزارش سبزوار پيام ' رضا مدرسی پور ' امروز در گفت و گو با ایرنا گفت: طبق قرارداد بین اداره كل میراث فرهنگی استان و سازمان نظام پزشكی سبزوار ، این سازمان تعهد دارد موزه طب و تاریخی پزشكی را تا پایان آبان امسال در محل آرامگاه راه اندازی كند كه از آن پس آرامگاه بقراط و این موزه برای عموم قابل بازدید است.

این مسوول با بیان اینكه عملیات مرمتی این آرامگاه با هزینه بالغ بر 500 میلیون ریال از سال 89 تا 90 به اتمام رسیده، افزود: پس از اخذ موافقت شورای فنی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی ، با تغییر كاربری این آرامگاه به نخستین موزه طب و تاریخ پزشكی شهرستان موافقت شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع تاكید این است كه سازمان نظام پزشكی طبق تعهد هر چه سریعتر در مدت زمان اعلام شده نسبت به تاسیس موزه طب و تاریخی پزشكی سبزوار اقدام كند.

وی همچنین با اشاره به اینكه محوطه سازی این آرامگاه برعهده شهرداری سبزوار است ،گفت: در كارگروه میراث فرهنگی سبزوار مصوب شده شهرداری در مورد ایجاد فضای سبز محوطه آرامگاه سریعتر اقدام كند.

وی اظهار داشت: آرامگاه بقراط التولیه سبزواری در سال 81 پس از طی مراحل قانونی در فهرست آثار ملی ثبت و طی صورتجلسه ای به میراث فرهنگی واگذار شد.

' حریم بنای تاریخی آرامگاه بقراط التولیه پزشك شهیر سبزواری كه در محدوده یكی از آموزشگاه های سبزوارواقع شده بود اوایل تابستان سال 89 آزاد سازی شد .

حدود آذرماه سال قبل این آرامگاه برای تبدیل به موزه طب و تاریخ پزشكی به سازمان نظام پزشكی سبزوار واگذار شد.'

رییس سازمان نظام پزشكی سبزوار هم با اظهار اینكه ما به طور كامل آمادگی ورود برای راه اندازه موزه طب و تاریخ پزشكی در مقبره بقراط را داریم ، افزود: اما این اقدام نیاز به فراهم شدن زیرساخت ها یی دارد.

دكتر 'محمود فاضل' تسریع در زمان بهره برداری از این موزه را هم بسته به فراهم شدن این زیرساخت ها عنوان كرد و ضمن تقدیر از تمام مسوولانی كه زمینه ایجاد موزه طب و تاریخ پزشكی را در این محل فراهم كردند خواستار اقدامات لازم برای فراهم شدن زیرساخت ها هم شد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد ایجاد موزه طب در مقبره بقراط التولیه از جانب سازمان نظام پزشكی سبزوار ،پیگیری های فراوان و مستمر حدود چهار ساله و اخذ موافقت های لازم از مراجع مختلف ،گفت: ما نیز مشتاق راه اندازی زودتر این موزه به منظور بهره مندی مردم هستیم.

وی ایجاد یك جذابیت گردشگری در سبزوار ، شناساندن پیشینه طبی شهرستان به مردم و تاثیر گذاری بر رشد و ارتقای شهرستان را از مزایای راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشكی برشمرد.

رییس سازمان نظام پزشكی سبزوار شماری از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در رابطه با ایجاد موزه را شامل جمع آوری مجموعه ای از مدارك در مورد طب ، جمع آوری فولكور طبی و طب سنتی مردم سبزوار و كتب ، فراخوان از پزشكان سراسر شهرستان برای واگذاری اشیاء ،عكس و كتاب های مناسب این موزه و جمع آوری تعدادی از آنها ذكر كرد.

وی هماهنگی با موزه تاریخ پزشكی كشور ، موزه های خصوصی و موزه هایی همچون آستان قدس رضوی به منظور نمایش بخشی از آثار به طور امانی و یا دائمی در موزه تاریخ پزشكی سبزوار را هم در همین مورد خاطر نشان كرد.

دكتر فاضل از فرمانداری ، شورای اسلامی شهر سبزوار ، شهرداری و میراث فرهنگی برای همكاری های انجام شده تشكر كرد.

رییس سازمان نظام پزشكی سبزوار در مورد دلایل پیشنهاد تبدیل آرامگاه بقراط التولیه به موزه طب و تاریخ پزشكی گفت: 'محمد حسن بقراط 'پزشك مشهور اواخر دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی است كه از طب سنتی و تا حدودی طب مدرن بهره مند بوده است.

وی با اشاره به نمای زیبا و سنتی مقبره بقراط افزود: این آرامگاه با توجه به مدفون بودن این پزشك سبزواری بهترین جایگاه را برای ایجاد موزه طب و تاریخ پزشكی دارد .

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار هم اظهار داشت: طبق قرارداد منعقده با سازمان نظام پزشكی شهرستان مجموعه آرامگاه بقراط تحویل آن شده و اگر زیرساخت های برای راه اندازی موزه نیاز است تامین آن برعهده این سازمان است.

'حشمت اله متین فر' همچنین با اشاره به اینكه 95 درصد از كار مرمت آرامگاه بقراط التولیه تمام و درب و پنجره های آن نصب شده افزود: در این رابطه مشكلی وجود ندارد و پنج درصد باقیمانده كار مرمتی مانعی برای راه اندازی موزه در این محل نیست.

حاج محمد تقی سبزواری ملقب به بقراط التولیه طبیب و ادیب سبزواری دوارن قاجاریه است .

وی علاوه بر طبابت در ادبیات و سرودن شعر نیز دست داشته كه از جمله آثار او می توان به 'مقصر بی گناه' ، 'شهر تاریك' و 'دزدان پاریس' و دو اثر به جا مانده از وی در زمینه پزشكی شامل 'علاج امراض' و 'حفظ صحت' اشاره كرد .

بقراط التولیه در سال 1308 هجری شمسی در زادگاهش سبزوار در گذشت، آرامگاه وی مقابل موزه مردمشناسی و نزدیكی آرامگاه اسرار واقع شده است .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.