اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 6 خرداد 1391 / کد مطلب: 2583 / نظرات: 0


وبلاگ اخبار داورزن /مردم سبزوار از احداث نیروگاه 500 مگاواتی مایوس شده اند


اولین بار در سال 1384 ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاو واتی شهرستان سبزوار در حوالی روستای ریوند بر زبانها جاری شد زمانی که سفرهای دور نخست سفرهای ریاست جمهوری به سبزوار انجام پذیرد که از آن زمان تا کنون چندین بار به بهانه های مختلف و در زمانهای متفاوت این نیروگاه یکی از اقدامات مسئولان شهرستان سبزوار تلقی می شد .
با گذشت بیش از 7 سال از زمان این پروژه هنوز اقدام مناسبی از سوی مسئولان و متولیان امر در این خصوص صورت نگرفت .
این نیروگاه قرار است با همکاری مسئولان شهرستان سبزوار- بانکهای عامل و سازمان توسعه برق ایران در زمینی به مساحت 40 هکتار و در حاشیه محور بین المللی تهران – مشهد و در 25 کیلومتری غرب سبزوار ساخته شود .
طی ماههای اخیر که حضور رییس جمهور و هیات همراه به این شهرستان قطعی شد نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستان نیز دست به کار شده و با انجام مصاحبه مطبوعاتی گلنگ زنی این پروژه را با حضور مسئولان ارشد کشور اعلام کردند.
این نظر زمانی به قطعیت بیشتر نزدیک شد که در روزهای نزدیک به حضور رئیس جمهور به سبزوار نصب چندین داربست و بنرهای چند متری مبنی بر کلنگ زنی و اغاز به کار این پروژه در ورودی محل احداث و حاشیه محور بین المللی عزم مسئولان سبزوار رابرای شروع به کار این پروژه نشان می داد.
اما وجود بادهای نسبتا شدید و در عین حال عدم حضور مسئولان ارشد از جمله رییس جمهور و یا وزرا برای کلنگ زنی باعث شد که تمام مقدماتی که برای کلنگ زنی انجام شده بود خود به خود برچیده شده و هیچ اتفاقی در این مکان رخ ندهد.
همچنین قراربود همزمان با 5 آذر سال 90 روز تاسیس بسیج مستضعفین کلنگ احداث نیروگاه500 مگاواتی برق سبزوار به زمین زده شود
اما این خبرها در رابطه با کلنگ زنی نیروگاه برق در مخاطبین همیشگی اخبار اقتصادی و صنعتی دیار سربداران شور و شوق خاصی ایجاد نمی کند. چرا که موضوع کلنگ زنی پروژه مذکور از آن موضوعاتی است که تا کنون حرف و حدیث هایش از فعالیت های عملی برای اجرای آن بیشتر بوده است.
نیروگاه 500 مگاواتی برق سبزوار در سالهای گذشته نیز یک مرتبه دیگر به صورت رسمی کلنگ زنی شده اما پس از آن کلنگ زنی بدون اینکه هیچ اقدام عملی صورت بگیرد مدت ها به حال خود رها شد و سرانجام در سال 90 مجدداً زمزمه های اجرای این پروژه از زبان مسئولین سبزوار در رسانه های محلی پیچید و حتی تا آنجا پیش رفت که دو تاریخ نیز برای کلنگ زنی مجدد آن اعلام شد اما کلنگ زنی ها هربار به تأخیر افتاد ودر نتیجه این بار انتشار خبرهای کلنگ زنی نیروگاه 500 مگاواتی برای بار چهارم یا پنجم ، به خودی خود هیچ اهمیت و شوق و رغبتی در جامعه صنعتی سبزوار ایجاد نمی کند.
البته وجود نیروگاه های تولید برق در نزدیکی هر شهر و منطقه ای جزء یکی از زیرساخت های مهم صنعتی آن منطقه محسوب می شود ، و لذا در سرزمین پرافتخار سربداران که در سال های اخیر حرکت خوبی را در جهت صنعتی شدن ، آغاز کرده است ، و سایر زیرساخت های ضروری برای این مهم تا حد زیادی فراهم شده است ، احداث یک نیروگاه برق می تواند تکمیل کننده این مجموعه زیرساخت ها بوده و اهمیت خاص خود را داشته باشد. لیکن این اهمیت و سودمندی به شرطی است که چنین پروژه هایی از مرحله شعار و وعده بگذرند و به عمل تبدیل شوند.
با توجه به آنچه گفته شد ، شاید بتوان معطل ماندن پروژه احداث نیروگاه 500 مگاواتی را یکی از مهمترین انتقاداتی دانست که به عملکرد مسئولین ارشد شهرستان سبزوار اعم از نمایندگان و فرماندار و روسای ادارات مربوطه و ... در سال های اخیر وارد است.
چندی قبل نیز علی بروغنی نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 500 مگاواتی برق سبزوار پس از ماه مبارك رمضان سال 90خبر داده بود
در این خصوص معاون استاندار و فرماندار شهرستان سبزوار در مصاحبه ای از كلنگ زنی نیروگاه برق سبزوار در سفر آتی هیات دولت به استان خبر داد.
قاسم شعبانی با اعلام این خبر افزود: این نیروگاه 500 مگاواتی بنا بود در آذر ماه سال گذشته كلنگ زنی شود، كه این امر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها محقق نشد.
وی از پیگیری نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و رییس اداره برق شهرستان در جلوگیری از افزایش تاخیر ایجاد شده قدردانی كرد و افزود : مجری طرح بایستی با انجام كار شبانه روزی تسریع در اجرای پروژه و بهره مندی مردم سبزوار از رفاه و آسایش بیشتر را فراهم كند.

دکتر محمد رضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوا ر در مجلس شورای اسلامی که خود یکی از جدی ترین افراد در احداث این نیروگاه عظیم سیکل ترکیبی در سبزوار بوده است و در مصاحبه های خود از این طرح به عنوان یکی از جدی ترین طرحهای زیر بنایی سبوار سخن گفته نیز با اشاره به اخذ مجوزهای لازم در این خصوص می گوید:موافقت اصولی با احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار طی نامه سازمان توسعه اعلام شده است
وی با اشاره به زمین واگذار شده در این خصوص نیز گفت : تمامی استعلام ها در خصوص بلامانع بودن واگذاری زمین توسط جهاد کشاورزی انجام شده است
وی با اشاره به مطالعات شبکه و به روز آوری این پروژه تصریح کرد: قرارداد خرید تضمینی برق تهیه و تدوین قرار داد انجام و مبادله قرار داد صورت گرفته است.
وی ادامه داد: مجوز حفر چاه برای احداث نیروگاه به میزان ۳ لیتر در ثانیه به نام شرکت آب منطقه ای صادر شده است.وهمچنین انتقال شبکه برق به محل صورت گرفته است.
مدیر عامل نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگا واتی سبزوار نیز اظهار داشت : ما توقع داریم در کوتاهترین زمان ممکن و کمترین رقم و در عین حال با یک رکورد رنی این نیروگاه را به مرحله بهره برداری برسانیم
مهندس عبدالکریم ذاکر نیا در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه تمام قرار دادها از جمله زمین با وسعت 40 هکتار با حضور مسئولان شهرستان سبزوار نهایی شده است .
وی ادامه داد: حفر یک حلقه چاه به همراه انتقال شبکه برق برای تاسیسات نیز انجام شده است .
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای طرف بانک عامل تصریح کرد: همکنون با دو بانک صنعت و معدن و بانک صادرات برای دریافت تسهیلات بانکی و استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی مذاکراتی انجام شده و 75 درصد از این تصمیمات به نتیجه رسیده است .
وی با اشاره به 500 میلیارد ریال موجودی سرمایه گذاران برای این پروژه تصریح کرد: این مبلغ برای اجرای مرحله اول طرح که بایستی 10 درصد قرارداد اولیه را دریافت نمایند کافی به نظر می رسد.
وی با اشاره به 300 میلیون یورو برآورد هزینه اجرای این پروژه عظیم در سبزوار تصریح کرد: بانکهای عامل بایستی مبلغ 220 میلیون یورو برای احداث این پروژه سرمایه گذاری نمایند .
وی با اشاره به اجرای بخش مهندسی تجهیزات و اجراeps)) خاطر نشان کرد : با اختصاص اعتبار اعلام شده این طرح ظرف 24 ماه به بهره برداری برسد.
وی تصریح کرد : وقتی پروژه ای با حضور مسئولان ارشد کشور کلنگ زنی می شود بایستی ظرف مدت مقرر و یا با یکی دو ماه تاخیر به بهره برداری برسد.
این مسئول با اشاره به پیگیری های انجام شده توسط مسئولان سبزوار برای گلنگ زنی این پروژه در ایام حضور رئیس جمهور در سبزوار تصریح کرد : شخصا موافق کلنگ زنی این پروژه در چنین ایامی که هنوز بانک عامل برای سرمایه گذاری مشخص نشده بود نبودم .
مدیر عامل نیروگاه سبزوار خاطر نشان کرد : این نیروگاه 484 مگا وات ظرفیت اسمی ان است که این پروژه در دوره ساخت نزدیک به 500 نفر و در دوره به ره برداری 200 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار گیری خواهد شد.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.