اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 28 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2488 / نظرات: 0


شهروندان خراسانی هشدار تب کنگو را جدی بگیرند


وبلاگ روستای مهر/ توجه به اخبار ثبت شده پیرامون درگذشت مرحوم دکتر کیخسروی از پزشکان(انترن)سبزواری محصل در دانشگاه علوم پزشکی مشهدبدلیل بیماری تب کنگو،اخبار حاکی از شیوع بیماری تب کریمه(کنگو)در سطح استان خراسان است.متاسفانه هرروزه به تعداد این بیماران افزود میشود که منابع خبری آمار مختلفی را از این بیماری میدهند.

در همین بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام تدابیر لازم از کنترل این بیماری خبر می‌دهد اما از سوی دیگر دامپزشکی خراسان‌رضوی نیز از مردم می‌خواهد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تدابیر بهداشتی را با شدت بیشتر انجام دهند.نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها و پرهیز از کشتار غیرمجاز دام را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه می باشد. با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه‌های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و درصورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت،  به همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.
 
تلاش‌هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه‌ها، سمپاشی دام‌ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد ازجمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می‌شود دام‌ها پیش از جابه‌جایی سمپاشی شده و برای حمل‌ونقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود.
بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف است.
عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له‌کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده را میتوان ذکر کرد.عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری شامل ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی مانند، کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش‌بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شست‌وشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سمپاشی دوره‌ای علیه انگل‌های خارجی دام است.

محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چندی قبل گفته بود که 6نفر در استان خراسان‌رضوی به بیماری تب کریمه مبتلا شده‌اند که 2نفر از آنها به‌دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به گفته گویا، تب کریمه ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شود، تب، سردرد، تهوع و استفراغ و درد بدن از علائم این بیماری است ولی بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه و دستگاه گوارشی می‌شود که در این وضعیت حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست بدهد.
 
بنابر گزارش‌ها، 10روز پیش یک کارگر کشتارگاه به یک کلینیک مراجعه کرده که پرستار حین تزریق سرم با خون وی تماس پیدا کرده و به بیماری مبتلا شده است، پس از آن این بیمار به بیمارستان امام‌رضای مشهد منتقل شده و یک نیروی خدماتی و یک دانشجوی پزشکی که در تماس مستقیم با بیمار بودند، به ویروس این بیماری آلوده شده‌اند. گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فرد بیمار و دانشجوی پزشکی در فاصله کوتاهی جان خود را از دست داده‌اند و افراد دیگر تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد 100نفر از افرادی را که با بیمار و دانشجوی پزشکی در تماس بوده‌اند پیدا کرده و به گفته رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای افرادی که نیاز بود اقدامات پیشگیرانه انجام و برای افرادی هم که نیاز به دارو بود دارو تجویز شده است.
 
البته ناگفته نماند سایت های خبری و منابع اطلاعاتی مختلف از آمار بحرانی دیگری خبر میدهند.
با این حال از آنجایی که گزارشاتی هم از سمت دیگر شهرهای استان خراسان رضوی درباره موارد مشکوک تب کریمه رسیده است بهتر است این ببیماری را جدی بگیریم و با اقدامات بهداشتی درست از بروز چنین بیماری جلوگیری کنیم.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.