اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 16 مرداد 1390 / کد مطلب: 245 / نظرات: 0

به بهانه روز خبرنگار/


تامين امنيت شغلي خبرنگاران دغدغه اي كه توجه بيشتر مسوولان را مي طلبد


تامين امنيت شغلي خبرنگاران دغدغه اي كه توجه بيشتر مسوولان را مي طلبد   تامين امنيت شغلي خبرنگاران دغدغه اي است كه در سالهاي اخير اين قشر را به خود مشغول كرده و لذا توجه بيشتر مسوولان در اين امر را مي طلبد و حل آن هديه اي بس بزرگ به همه دست اندركاران عرصه اطلاع رساني است . 
اين دغدغه تقريبا در همه رسانه هاي چه نوشتاري و چه ديداري وجود دارد و اكنون شمار زيادي از خبرنگاران نگران وضعيت شغلي خود هستند.
اين دغدغه ها در حالي است كه در عصر اطلاعات و ارتباطات ، خبرنگاران نقش بي بديلي در اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي مي توانند ايفا كنند.
در سالهاي اخير تلاشهاي خوبي در زمينه حمايت از خبرنگاران از جمله مسائل بيمه اي شده و در دولت خدمتگزار و عدالت محور دكتر احمدي نژاد با حمايت مادي و معنوي، اين قشر را به شغل و حرفه خود اميدوار كرده است اما آنها بيش از هر حمايت مالي به امنيت شغلي توجه دارند و اين انتظار را داشته كه در دولت دهم ، آينده حرفه روزنامه نگاري به سرانجامي برسد و اين قشر فرهيخته با خيال آسوده به ملت و كشورشان خدمت كنند.
در همن رابطه جمعي از دست اندركاران و فعالان رسانه هاي استان خراسان رضوي در آستانه روز خبرنگار مهمترين خواسته خبرنگاران را تامين امنيت شغلي و مشكلات معيشتي مي دانند.
مدير تفاسير و برنامه هاي سياسي خبري صدا و سيماي استان خراسان رضوي گفت: نقش خبرنگاران و دست اندركاران رسانه ها به دليل گستردگي از ويژگي خاصي در جامعه برخوردار است ولي با اين وجود فعالان رسانه با يك سري دغدغه هايي از جمله تامين امنيت شغلي روبرو هستند.
'محمد صادق حاتمي' افزود: روزنامه نگار و دست اندركار رسانه ها در راستاي وظايف خطير خود موارد و موضوع هايي كه در جامعه از آنها غفلت شده و يا مغفول مانده را با كنار زدن غبار از چهره شان منعكس مي كنند.
وي اضافه كرد: روزنامه نگاري از يك طرف نوعي ارتباطات و از سويي ديگر شغل و حرفه است كه داراي يك سري دغدغه هاي خاص خود است.
وي گفت: رسانه ها تنها شريك لحظه هاي زندگي مردم از طريق انعكاس پيامها و رويدادهاي مختلف خبري نيستند، بلكه منبع اطلاعاتي پايان ناپذيري هستند كه اخبار و اطلاعات را از طريق آگاهي بخشي رسانه اي در اختبار جامعه قرار مي دهند.
مدرس علوم ارتباطات دانشكده خبر مشهد افزود: رسانه هاي گروهي تاكنون نتوانستند به وظيفه خطير خود در اين بخش عمل كنند.
وي بيان كرد: نقش اجتماعي ژورناليسم و دست اندركار رسانه در جامعه ويژه و شاخص است كه براي تهيه اخبار و يا گزارشهاي خبري سعي مي كنند به عناصر خبري پاسخ داده و نياز مخاطب و جامعه در آگاهي بخشي در حيطه آن مطلب و رويداد تامين شود.
حاتمي اظهار داشت: از اين حيث حرفه خبرنگاري با كار در يك واحد توليدي تفاوت مي كند.
وي گفت: روزنامه نگار و خبرنگار بايد آگاه، باسواد و آموزش ديده و در شناخت اوضاع و احوال جامعه در كارش ابتكار عمل داشته باشد.
مسوول گروه شهرستانهاي روزنامه قدس نيز گفت: جايگاه خطير خبرنگاران و اهميت اطلاع رساني مطلوب در جامعه به درستي تبيين نشده و به همين دليل مسوولان به نحو شايسته خود را موظف به پاسخگويي به آنان نمي دانند.
'مهرداد طبسي' گفت: برخي مسوولان خبرنگاران را نه تنها به عنوان يك فرصت قبول ندارند بلكه يك تهديد تلقي مي كنند و به نوعي در صدد خنثي كردن اين تهديد هستند.
وي گفت: ضرورت اطلاع رساني شفاف و بهينه توسط مسوولان مهمترين خواسته هاي خبرنگاران است و با توجه به رسالت و وظايف خطير خبرنگاران و رسانه هاي ارتباط جمعي ، مسوولين بايد عنايت بيشتري به اين امر داشته باشند.
وي بيان كرد: خبرنگاران رسانه هاي گروهي نقش تعيين كننده و سرنوشت سازي در جامعه دارند.
وي گفت: خبرنگاران بايد با تاسي به شهيد صارمي خبرنگار شهيد خبرگزاري جمهوري اسلامي به وظيفه سنگين خود در تنوير افكار عمومي و نقد منصفانه به خوبي عمل و جامعه را به سمت رشد و تعالي هدايت كنند.
دبير قدس آنلاين نيز گفت: تامين امنيت شغلي به عنوان يكي از دغدغه هاي مهم خبرنگاران رسانه هاي ارتباط جمعي لزوم توجه بيش از پيش مسوولان را مي طلبد.
'سيد حبيب قاآني' ادامه داد: بيمه و بازنشستگي پيش از موعد خبرنگاران يكي از تنگناهاي مهمي است كه آنان را با تنگناهاي عديده اي روبرو كرده و ادارات كار و امور اجتماعي، تامين اجتماعي و فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره مسووليت اين بخش را به عهده همديگر مي اندازند.
وي گفت: با شكايت افراد حقيقي و يا حقوقي ممكن است امنيت شغلي خبرنگاران و رسانه ها دستخوش تهديد شده و به مخاطره بيفتد.
وي قانون جامع رسانه ها كه هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است را ياد آور شد و از مسوولان و از جمله نمايندگان مجلس خواست نسبت به تسريع در اين امر مهم و رفع مشكلات تامين امنيت شغلي خبرنگاران و رفع تنگناهاي مادي و معيشتي آنان عنايت بيشتري داشته باشند.
يكي ديگر از دبيران قدس آنلاين نيز مي گويد: خبرنگاران رسانه ها در شرايط فعلي بيش از اينكه دغدغه مردم و جامعه را داشته باشند و نظرات و مشكلات آنان را به جامعه انتقال بدهند، دغدغه گروههاي سياسي و دولتمردان را داشته و انتقال دهنده نظرات اين بخشها هستند.
'جعفر كوشافر' ادامه داد: رسالت روزنامه نگاري ايجاب مي كند روزنامه نگاران وابسته به بخشهاي گوناگون نباشند و به طور مستقل به وظيفه خطير خود در اطلاع رساني مناسب عمل كنند ولي ما هم اكنون در جامعه اين قبيل رسانه ها بسيار كم داريم.
وي تاكيد كرد: بايد در چارچوب قانون جامع مطبوعات حقوق دست اندركاران رسانه ها از جمله خبرنگاران به عنوان پيشتازان عرصه خبر توسط مسوولان مربوطه تامين شود به گونه اي كه خبرنگار به طور مستقيم درخواستي از مسوولين نداشته باشد و مسوولان خود به آن توجه لازم بكنند.
وي بيان كرد: خبرنگاران نبايد به هيچ اداره و يا بخشي وابسته باشند بلكه بايد با حفظ استقلال كار رسانه اي همه نقاط ضعف و قوت جامعه را بررسي و منعكس كنند.
دبير تحريريه سرويس ويژه خراسان روزنامه قدس نيز گفت: متاسفانه هنوز جايگاه خبرنگاران در جامعه ما به درستي تبيين نشده و اين مساله باعث شده كه آنها نتوانند به خوبي به وظايف خطير خود در اطلاع رساني مناسب و كامل جامه عمل بپوشانند.
'مهدي كاهاني مقدم' گفت: يكي از علل مهم اين مشكل وابستگي رسانه ها به دولت و يا بخشهاي دولتي و جناحهاي سياسي است كه كار را براي اطلاع رساني شفاف و بهينه براي دست اندركاران رسانه ها سخت مي كند.
او اضافه كرد: تامين امنيت شغلي از جمله دغدغه هاي خبرنگاران رسانه هاي ارتباط جمعي است و در برخي موارد اجحاف هاي بسياري در حق اين قشر مي شود.
وي گفت: متاسفانه امنيت شغلي خبرنگاران حتي به مراتب كمتر از امنيت شغلي كارگران شركتهاي پيمانكاري است.
وي اظهارداشت: بحث سخت و زيان آور بودن حرفه خبرنگاري از سالهاي گذشته مطرح بوده ولي مسوولان مربوطه تصميم قاطع و مناسبي براي اعمال آن در حيطه اجرا نگرفتند و خود رسانه هاي هم به خوبي نتوانستند اين امر را تبيين و لزوم عنايت مسوولين را به آن جلب كنند.
كاهاني مقدم گفت: اگر مشكلاتي براي شهروندان و قشرهاي گوناگون اتفاق بيفتند خبرنگاران آن را تا كسب نتيجه مطلوب از طريق مسوولان و يا با انعكاس اخبار و گزارشهايي پي گيري مي كنند ولي براي رفع تنگناهاي مربوط به خودشان پيگيري لازم انجام نمي دهند.
دبير صفحه اقتصادي و سياسي سرويس خراسان رضوي روزنامه خراسان گفت: مسوولان ذيربط بايد به رفع امنيت شغلي و مشكلات مادي و معيشتي به عنوان يكي از دغدغه هاي مهم خبرنگاران رسانه هاي گوناگون اعم از مكتوب و سايبري توجه مناسب داشته باشند.
'احمد حيدري' اظهار داشت: رسانه هاي مستقل نسبت به رسانه هايي كه به بخشهايي وابسته هستند بهتر مي توانند به وظايف خطير خود عمل كنند.
وي گفت: آزادانه و فعال تر عمل كردن رسانه ها نتنها هيچ گونه تهديدي براي نظام و كشور محسوب نمي شود بلكه موجب رشد و شكوفايي بخشهاي گوناگون مي شود.
وي افزود: خبرنگاري در راستاي وظايفش كه همانا بيان واقعيتها و نارسايي ها در جامعه و انتقال آن به مسوولان مي باشد ، موفق است كه در وهله نخست شناخت درستي از تنگناها داشته باشد و آنها را به طور دقيق ريشه يابي كرده باشد، در غير اين صورت خود خبرنگار تسليم مصاحبه شونده مي شود.
او گفت: رسالت اصلي خبرنگاران و رسانه هاي ارتباط جمعي بيان واقعيتها در جامعه است و مسوولان ادارات و بخشهاي گوناگون بايد به اين امر مهم توجه مناسب داشته باشند.
وي اظهار داشت: مخاطبان رسانه ها بايد بتوانند با دادن اطلاعات درست و يا منابع خام خبري به خبرنگاران و دست اندركاران ذيربط با آنها ارتباط مناسبي برقرار كنند.
حيدري گفت: رسانه ها نقش بسيار مهمي در تامين امنيت رواني و همبستگي ملي و وحدت در جامعه دارند و بايد نقش خطير آنان به خوبي در جامعه شناسانده و تبيين شود.
دبير سرويس اقتصادي روزنامه خراسان هم گفت: رسانه ها بايد با پرهيز از هر گونه افراط و تفريط در اطلاع رساني همواره روحيه نشاط و اميد را در جامعه رواج دهند.
'مهدي حسن زاده اصفهاني' اظهار داشت: متاسفانه برخي از خبرنگاران و رسانه ها به نوعي بولتن خبري ادارات تبديل شده اند و اين با ماهيت اصلي اطلاع رساني مغايرت دارد.
وي تاكيد كرد: آنان بايد در كنار نقاط قوت ، نقاط ضعف بخشهاي مختلف را هم منعكس كنند و از اين طريق به رفع اين مشكلات گام بردارند.
وي با اشاره به نامگذاري سالجاري به عنوان سال جهاد اقتصادي توسط مقام معظم رهبري گفت: رسانه ها نقش مهمي در تبيين اين امر مهم در جامعه دارند.
وي ادامه داد: خبرنگاران و رسانه هاي گروهي بايد در كنار تبيين راهكارهاي مناسب براي تحقق جهاد اقتصادي ، از مسوولان بخشهاي گوناگون اين مهم را مطالبه كنند.
رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد نيز گفت: تامين امنيت شغلي از نظر تامين امنيت و امكانات رفاهي يكي از ضروريات مهم حرفه خبرنگاري است.
'محمد كاظم دبيري' گفت: بايد اين امر مهم مورد عنايت مسوولين مربوطه و دست اندكاران رسانه هاي گروهي قرار بگيرد.
وي بيان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بخشهاي زيرمجموعه آن از جمله اين اداره به نوبه خود بر اساس وظايف ترسيم شده اقداماتي براي حمايت از خبرنگاران و پيشيباني هاي اوليه مانند بيمه خبرنگاري، صدور كارت و ساير خدمات انجام مي دهند.
او گفت: خبرنگاران در كنار وظايف خطير و مهم خود در انعكاس اخبار و رويدادهاي مختلف بايد تحول زايي را در اولويت اقداماتشان قرار دهند.
وي ادامه داد: خبرنگاران به عنوان نمايندگان افكار عمومي مطالبه و نظارت عمومي بر بخشهاي مختلف انجام مي دهند و از اين حيث پل ارتباطي بين مردم و مسوولين هستند.
وي خاطر نشان كرد: رسانه ها بايد در اين راستا فرصتها و توانمندي ها و نقاط ضعف و قوت را از ديد مسوولين و مخاطبين به طور شفاف اطلاع رساني كند و اين امر مهم در ارتقاء ساختاري و اجرايي بخشهاي گوناگون موثر خواهد بود. منبع :ايرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.