اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 20 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2403 / نظرات: 0


آقای رئیس جمهور:خواسته های مردم بخش داورزن را محقق سازید


اخبار داورزن /با شروع دور جدید سفرهای استانی رئیس جمهور و آغاز آن از استان خراسان رضوی مجددا بارقه های امید برای برآورده شدن خواسته های مردم بخش داورزن روشن شد .حضور رئیس جمهور در شهرستان سبزوار می تواند علاوه بر دیدار چهره به چهره وی با مردم برکاتی داشته باشد که البته این برکات در سفرهای قبلی استانی وی دیده شده است .

مع الوصف باید گفت بخش داورزن در رسیدن به خواسته های خود نسبت به دیگر مناطق و بخشها عقب مانده است

مهمترین دغدغه مردم بخش داورزن محقق نشدن بزرگترین خواسته آنان یعنی ارتقا بخش داورزن به شهرستان است که هر از گاهی عنقریب بودن اعلام آن توسط دولت در رسانه ها رخ نشان می دهد ولی هیچ گونه تغییری در این زمینه احساس نمی شود.

مردم بخش داورزن نزدیک به 10 سال انتظار ارتقا این بخش به شهرستان را دارند که متاسفانه احساسات مردم این بخش توسط گروهی به بازی گرفته می شود ومردم هم متاصل از این موضوع نمی دانند چگونه با این بحث کنار بیایند.

موضوعی که با توجه به ارتقا بخشهای جوین جغتای و خوشاب به شهرستان که قرار بود بعد از داورزن اعلام شود.

از دیگر موضوعات می توان به قرار گرفتن شهر داورزن و تعدادی از روستاهای بزرگ بخش از جمله صدخرو – مهر و ریوند در مسیر جاده بین المللی تهران – مشهد نام برد که قطعا سرمایه گذاری در بخش صنعت با توجه به برخورداری از یکی از تاثیر گذارترین عوامل در صرفه جویی اقتصادی و طرحهای صنعتی  یعنی راه و با توجه به بعد مسافت و جهت تثبیت جمعیت بخش لازم و ضروری است

عبور میلیونها مسافر و زائر ثامن الحجج (ع)از مسیر این بخش و وجود 68 اثر باستانی و 13 بقاع متبرکه می طلبد در بخش داورزن سرمایه گذاری در بخش گردشگری و ایجاد مجتمع های بین راهی تاثیر مثبت در اقتصاد و فرهنگ مردم بوجود دارد .

در عین حال باید گفت پروژه در حال کار امامزاده ریوندیکی از طرحهایی است که با توجه به واقع شدن در حاشیه محور اصلی مشکلات ناشی از خواب آلودگی رانندگان و به تبع آن واژگونی ها را مرتفع سازد و لی از این موضوع نیز نباید گذشت که احداث مجتمع خدماتی در صدخرو و یا مرمت کاروانسرای تاریخی روستای مهر که می تواند علاوه بر ایجاد یک مجتمع اقامتی و رفاهی فرصت لذت بردن مردم از دیدن آثار باستانی و تاریخی را نیز فراهم سازد را هم باید مورد توجه قرار داد.

در بخش کشاورزی با توجه به روان بودن 7 رشته رودخانه دائمی . همچنین وجود قنوات مهم از جمله قنات مزینان و مقیسه و حفر چاههای کشاورزی فرصت مغتنمی را برای مردم بوجود اورده تا با کار کشاورزی به چرخه اقتصادکمک کنند  این موضوع را نیز باید خاطر نشان کرد که محصولات این بخش از جمله فلفل و صیفی جات سبقه جهانی داشته و صادرات آن به دیگر استانها و کشورهای همجوار صورت می گیرد

ولی حفر چاههای متعدد آب در این بخش برای تامین آب شرب شهر سبزوار و ممنوعه شدن بخش در حفر چاه کشاورزی قسمتهای فراوانی از اراضی بخش را بلااستفاده کرده است .

ساماندهی سیلابها و ایجاد سد در مسیر رودخانه های دائمی داورزن – صدخرو مهر و بفره و ریوند می تواند علاوه بر آنکه باعث جلوگیری از تخریب اراضی توسط سیلابها شود پشتوانه لازم برای آب کشاورزی بخش را در فصول گرم را فراهم آورد.

تنها مصوبات سفرهای قبلی ریاست جمهوری در بخش داورزن را می توان به احداث درمان بستر که البته بیش از 20 سال از چشم انتظاری مردم برای احداث آن می گذرد ولی هنوز 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است  که با توجه به حجم ترافیک محور تهران – مشهد که از این بخش می گذرد و به نقل از آمار بیشترین واژگونی ها در بخش داورزن نیز صورت می گیرد احداث این درمان بستر امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

شهر داورزن با قرار گرفتن در ورودی استان خراسان رضوی و استان خراسان بزرگ از سمت غرب حائز اهمیت است این شهر به عنوان نماد استان خراسان باید بیشتر مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته و ورودی و خروجی های این شهر که در مسیر محور اصلی نیز واقع شده می تواند علاوه بر ایجاد چشم اندازهای زیبای شهری عاملی برای خدمات رسانی بیشترو بهتر به زائران و مسافران علی این موسی الرضا باشد و این امر اختصاص اعتبارات مناسب جهت اجرای پروژه های این شهر ازجمله توسعه معابر و یا ایجاد بوستانها و فضای سبز شهری است .

بخش داورزن به لحاظ گستردگی جغرافیایی و در عین حال قرار گرفتن روستاها در امتدادو هم و آن هم در دو قسمت شمالی و جنوبی بخش خدمات رسانی به آنان را دچار مشکل کرده است .احداث پایگاهای آتش نشانی در روستاهای مسیر جاده و روستاهای بزرگ جنوب بخش  ایجاد پاسگاههای مصوب با توجه به گستردگی و تامین بیشتر امنیت مردم بخش – تکمیل راههای روستایی و راههای دسترسی مردم جنوب بخش و به مرکز بخش تعریض و آسفالت محور دسترسی 20 روستای جنوب بخش وهمه وهمه از جمله مشکلاتی است که باید در دور چهارم سفرهای استانی ریاست جمهوری مرتفع شود.

تاسیس دانشگاه پیام نور در بخش داورزن اولین قدم در ایجاد این بخش فرهنگ پرور که زادگاه بزرگانی همچون دکتر شریعتی و شیخ حسن داورزنی و علامه بهمن آبادی است به یک مرکز فرهنگی ودانشگاهی بود که نیاز اختصاص اعتبارات خاص برای ساختمان و فضای آموزشی مناسب برای دانشجویان را می طلبد

به هر تقدیر نیاز این بخش به اشتغال زایی پایدار که عاملی مهم در ماندگاری مردم بخش و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرهای بزرگ خواهد بود باید مدنظر دولت خدمتگزار باشد تا مردم بخش داورزن بیش از پیش قدر دان خدمات دولت به این بخش باشند 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.