اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 19 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2392 / نظرات: 1

از نگاه مجله اینترنتی اسرار نامه /


حضور و غیاب رسانه ای در سبزوار(2)


حضور و غیاب رسانه ای در سبزوار2 نظر به اهمیت رسانه های گروهی در پیشرفت اجتماعی و نیز رابطه متقابل این رسانه ها با موضوع توسعه پایدار هر شهر و منطقه ای ، چندی قبل در همین مجله برآن شدیم که به تحلیل و بررسی فعالیت های رسانه ای در شهرستان سبزوار بپردازیم.
این موضوع را در ابتدا با بررسی فعالیت های رسانه ای در زمینه نشریات کاغذی آغاز کردیم و به مخاطبین خود وعده دادیم در قسمت های بعدی به مطالعه و بررسی فعالیت های رسانه ای شهرستان سبزوار در زمینه وبسایت های خبری وتحلیلی نیز بپردازیم . اینکه قصد عمل به آن وعده را داریم . و برای ورود به این موضوع ، از بررسی و تحلیل مختصر فعالیت های وبسایت سبزوار آنلاین به عنوان یکی از وبسایت های خبری—تحلیلی پرمخاطب و اثرگزار  سبزوار در حدود دو سال اخیر آغاز می کنیم و در روزهای بعدی به ترتیب سایر وبسایت های خبری وتحلیلی شهرستان را نیز مد نظر قرار می دهیم.
البته در ابتدای کار به این نکته تأکید می کنیم که مطالب مطرح شده در این مقاله بیان کننده دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و ممکن است دارای کم و کاستی هایی باشد. لذا شما می توانید با نظرات ارزشمند خود به تکمیل این مبحث یاری رسانید.
1- سبزوار آنلاین : این وبسایت در طول حدود دوسال فعالیت رسانه ایش به یکی از معتبرترین پایگاه های خبری و اطلاع رسانی سبزوار تبدیل شد. سبزوارآنلاین در فعالیت خبری خود چنان حرفه ای عمل کرد که حتی می توان از آن به عنوان یک خبرگزاری محلی یاد کرد.
چنان که شاید شما مخاطبان گرامی نیز بدانید بین  ماهیت کاری خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که به شکل وبسایت های اینترنتی یا نشریات کاغدی مشاهده می شوند ، تفاوت هایی وجود دارد. و به طور کلی می توان گفت خبرگزاری ها مرجعی برای پایگاه های خبری هستند و اخبار کلی یک  منطقه جغرافیایی خاص را جمع آوری  کرده و در اختیار پایگاه های خبری قرار می دهند. مجله اسرارنامه در آینده به صورت مفصل تری به این موضوع خواهد پرداخت.
با وجود این همه موفقیت ، پایگاه خبری سبزوارآنلاین که با مدیریت رضا قدیریان خبرنگار نام آشنای سبزوار و تیم تحت مدیریت وی به خوبی توانسته بود ، درمدت دو سال از فعالیت حرفه ایش به یکی از اصلی ترین منابع خبری شهرستان تبدیل شود ، از دی ماه 90 ناگهان فعالیت خود را متوقف کرد.
هرچند این وبسایت هرگز دلیل خاصی را برای توقف فعالیت های خود ذکر نکرد ، اما برخی منابع غیررسمی ، بروز مشکلات مالی را دلیل تعطیلی سبزوارآنلاین معرفی کردند.
انتشار گزارش های دست اول ، عکس های ناب خبری ، مصاحبه های حرفه ای با شخصیت های اداری ، سیاسی و فرهنگی ، تنظیم وجمله بندی صحیح و حرفه ای متن های خبری ، استفاده از منابع معتبردر تهیه خبرها ، عدم ورود جهت دارانه به مسائل سیاسی ...از ویژگی های بارز و مثبت سبزوارآنلاین بود.
در مدت فعالیت این پایگاه خبری یا به عبارتی خبرگزاری محلی ، اغلب وبسایت های خبری و نشریات کاغذی شهرستان ، وبلاگ های روستایی و حتی وبسایت های مرتبط با ادارات و نهادهای دولتی  برای تأمین اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود از سبزوارآنلاین بهره می جستند. و کاربران وبسایت های خبری سبزوار نیز همه روزه از این پایگاه خبری بازدید می نمودند.
با حساب تمام توضیحات بالا و شناخت جایگاه و نقش اثرگذار سبزوار آنلاین در عرصه اطلاع رسانی سبزوار شاید بتوان گفت : بزرگترین غایب رسانه ای  سرزمین سربداران در ماه های پایانی سال 90 و نخستین ماه های سال 91 ، پایگاه خبری تحلیلی سبزوار آنلاین بود.
2- پایگاه خبری تحلیلی سبزوار پیام :
پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام در اواخر سال 89 راه اندازی شده است. این پایگاه خبری از بسیاری جهات ، همان ویژگی های مثبت سبزوارآنلاین را در خود جمع کرده است. و می توان آن را یکی دیگر از خبرگزاری های محلی سرزمین سربداران دانست. پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام که با مدیریت خبرنگار با سابقه با سابقه شهرستان آقای محمد مهرنیا اداره می شود ، از یک تیم خبری حرفه ای بهره مند است. این تیم در سبزوار نمایندگی روزنامه خراسان و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را نیز برعهده دارند.
روح الله مهری یکی از نویسندگان و خبرنگاران مجرب این پایگاه خبری است که مقالات وی در موضوعات مختلف اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی در آرشیو وبسایت سبزوار پیام و بسیاری از وبسایت های خبری و تحلیلی شهرستان وجود دارد.
گالری عکس های سبزوارپیام نیز یکی  دیگر از بخش های جذاب این وبسایت محلی است. این گالری که به لطف بهره مندی از هنر عکاسان همشهری آقایان محسن و رضا مهری دارای گنجینه ارزشمندی از عکس های خبری و هنری شهرستان سبزوار است ، خود می تواند به صورت مستقل یکی از بخش های مورد بازدید و صاحب مخاطب در وبسایت سبزوارپیام باشد. تنها ایراد موجود این است که بخش گالری سبزوارپیام با وجود این همه جاذبه های موجود و سوژه های خبری در محدوده شهرها و روستاهای دیار پرافتخار سربداران ، نسبت به سایر بخش ها به کندی به روز رسانی می شود.و در حال حاضر تنها حدود 32 مجموعه عکس در این گالری قرار گرفته است.
یکی از ویژگی های بارز سبزوار پیام توجه و حمایت خاص این وبسایت از مسائل ورویدادهای بخش داورزن است. این موضوع را می توان به خوبی در آرشیو خبرها و گزارش ها ، گالری عکس و دیگر بخش های وبسایت سبزوارپیام مشاهده کرد که حجم قابل توجهی از مطالب منتشر شده دراین قسمت ها به مسائل مرتبط با شهر و روستاهای بخش داورزن اختصاص پیدا کرده است.
داورزنی ها که از گذشته های دور تا به امروز همواره در عرصه های فرهنگی و سیاسی سبزوار صاحب پیشینه ای کهن و فرهنگی اصیل هستند. هم  اکنون  در زمینه رسانه ای از فعالیت های گسترده ای برخوردارند. برخورداری چندین ساله از چند وبلاگ ووبسایت روستایی از جمله وبلاگ پرمخاطب وپرتلاش روستای مهر از آن جمله است. براساس اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه حتی روستای مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی از یک نشریه داخلی برخوردار است . اما دراین رابطه اطلاعات بیشتری دردست نداریم.
وبسایت سبزوارپیام نیز که به خاطر اصالت داورزنی گردانندگانش ، پس از پوشش اخبار و رویدادهای شهر سبزوار به عنوان مرکز اصلی سیاسی و اداری و جمعیتی غرب خراسان رضوی ، طبیعتاً توجه خاصی به مسائل داورزن نشان می دهد. لیکن این توجه خاص به داورزن باعث نشده است مسائل و رویدادهای سایر شهر و بخش های دیار سربداران از توجه این وبسایت پنهان بماند.
پیش از این در مورد پایگاه سبزوارپیام مطالب متعددی دراین اسرارنامه منتشر کرده ایم. 

سبزوار پیام :با تشکر از زحمات دوستان عزیز مان در مجله اینترنتی اسرار نامه سبزوار که انصافا زحمات زیادی را متحمل می شوند ،از پیشنهادات این همکاران استفاده خواهیم کرد و انشاءا...بتوانیم ضعف های کاری خود را به مرور برطرف کنیم .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.