اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2218 / نظرات: 0

رییس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر سبزوار :


باید برای حفظ نسخ خطی به عنوان سرمایه های فرهنگی شهرستان اقدام شود


باید برای حفظ نسخ خطی به عنوان سرمایه های فرهنگی شهرستان اقدام شود  رییس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: نسخ خطی ارزشمند موجود در اختیار برخی شهروندان سرمایه و سپرده فرهنگی این شهرستان هستند و باید برای حفظ آنها اقدام كرد. 
   
 به گزارش ایرنا ،'عبدالحسین كارگری'  در گفت و گو با خبرنگاران ، راه اندازی بخش مخطوطات در سبزوار را برای چندمین بار پیشنهاد داد و افزود: این اقدام پشتوانه خوبی برای فرهنگ سبزوار به عنوان شهرستانی است كه از نظر فرهنگ و ادب زبانزد است.

وی اظهار داشت: از حدود هشت سال قبل در جلسات عمومی و تخصصی راه اندازی این بخش در سبزوار پیشنهاد شده و مورد استقبال و اقبال نظر هم قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه با این اقدام كتابداری و كتابخوانی در سبزوار دارای بنیان ارزشمندی خواهد شد، افزود: متاسفانه تاكنون از سوی مسوولان متولی در سبزوار و استان قدمی در این جهت برداشته نشده و یا حداقل مشهود نیست.

وی راه اندازی این بخش را برای حفظ كتب خطی سبزوار كه از غنای بالایی برخوردار است یك ضرورت دانست و افزود: می توان با فراخوان از شهروندان این كتب را شناسایی ، شناسنامه دار و از آنها میكروفیلم تهیه كرد تا امكان حفظ این منابع ارزشمند و استفاده از آن برای پژوهشگران و محققان فراهم شود.

این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینكه باید برای اینكار هر چه زودتر و پیش از از بین رفتن این نسخ اقدام شود ،افزود: با این اقدام به طور قطع نسخ خطی نایاب و مآخذی از سوی شهروندان ارائه خواهد شد كه تا كنون حتی تجدید چاپ نشده است.

وی روشن شدن ریشه و سوابق مطالعاتی و فرهنگی سبزوار، سابقه كتابداری و كتابخوانی ، فرهنگ نوشتاری ، هنر خط ، تذهیب و غیره را از دیگر مزایای شناسایی این كتب دانست.

كارگری تاكید كرد: پیش زمینه انجام این اقدام فراهم كردن زمینه ای امن برای شهروندان و دادن اطمینان خاطر به آنها برای بازگرداندن این كتب است.

وی اظهاز داشت: تنها در این صورت كتاب های خطی زیادی از تاقچه ها ،كتابخانه ها و صندوقچه های قدیمی برداشته و در اختیار مسوولان قرار می گیرد.

به اعتقاد وی كتب خطی جزو ریشه ، سرمایه و پایه كتابخانه یك فرد و سپرده های یك شهرستان هستند و باید نزد صاحبان آنها باقی بمانند.

وی خاطر نشان كرد: در صورت كسب اطمینان خاطر شهروندان از حفظ و نگهداری كتب خطی ، برخی از آنها حتی این كتب را برای نگهدری در اختیاز مخزن بخش مخطوطات نیز قرار خواهند داد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.