اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 26 اسفند 1390 / کد مطلب: 1982 / نظرات: 0


15 هزار اصله نهال میوه اصلاح شده در سبزوار توزیع شد


15 هزار اصله نهال میوه اصلاح شده در سبزوار توزیع شد  معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار از توزیع 15 هزار اصله نهال میوه اصلاح شده در این شهرستان خبر داد. 
   
 به گزارش  روابط عمومی جهاد كشاورزی سبزوار، مهندس 'محمدجواد ایزدیان' با بیان اینكه این رقم نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش نشان می دهد علت افزایش تقاضای نهال را، پراكنش مناسب بارندگی های سال زراعی جاری اعلام كرد كه موجب ترغیب كشاورزان به افزایش سطح سبز باغات شده است.

وی افزود: این نهال ها اصلاح شده، پیوندی و شناسه دار و شامل انواع درختان میوه ، از نهالستان های معتبر و مورد تایید سازمان جهاد كشاورزی استان تهیه شده است.

وی گفت : نقل و انتقال نهال ها را با مشاوره كارشناسان باغبانی انجام دهند و از خرید نهال های بدون شناسه به طور جدی خودداری و بعد از كاشت نهال اقدام به سربرداری آن كنند.

وی همچنین افزود: با توجه به اصل44 قانون اساسی، مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی، در سال زراعی جاری توزیع نهال بصورت پیمانكاری به شركت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی كشاورزی واگذار شد.

مدیر جهاد كشاورزی سبزوار در بخش دیگری از سخنانش از آغاز عملیات اجرایی هرس باغات بادام دیم این شهرستان، در سطح 520 هكتار خبر داد و میزان اعتبار این طرح را 520 میلیون ریال اعلام كرد كه از محل اعتبارات خشكسالی تأمین شده است.

وی افزود: با توجه به وقوع خشكسالی های سال های اخیر، حجم زیادی از تاج درختان بادام دیم دچار آسیب های جدی ناشی از حمله بیماری ها و آفات نباتی شده است.

وی ادامه داد: عملیات حذف شاخه های خشكیده، آلوده و بیمار در اثر هجوم آفات چوبخوار بهترین راهكار عملیات به زراعی برای حفظ این باغات بشمار می آید.

این مسوول مدت زمان اجرای این طرح را 45 روز عنوان كرد و گفت: این طرح بصورت پیمانكاری به شش شركت خدمات مشاوره ای فنی مهندسی كشاورزی واگذار شده است.

وی در پایان سطح باغات بادام دیم شهرستان را بالغ بر سه هزار و 800 هكتار با میانگین تولید سالانه حدود 730 تن عنوان كرد و گفت: سبزوار رتبه دوم تولید استان را به خود اختصاص داده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.