اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 15 بهمن 1390 / کد مطلب: 1734 / نظرات: 3

شهردار:


سبزوار در اجرای قانون مدیریت پسماند از برخی شهرهای استان عقب تر است


سبزوار در اجرای قانون مدیریت پسماند از برخی شهرهای استان عقب تر است  شهردار سبزوار گفت: اجرای قانون مدیریت پسماند مصوبه قانونی دارد و سبزوار نسبت به دیگر شهرهای استان در اجرای این قانون عقب تر است. 
   
  'حسین مقصودی' اظهار داشت: به استناد قانون مدیریت پسماند، مجلس شورای اسلامی در سال 83 مصوب كرد شهرداری ها ملزم به دریافت هزینه ای برای تولید و حمل زباله هستند.

وی افزود: بر همین اساس پس از تایید شورای نگهبان ، آیین نامه اجرایی مربوط در سال 84 به تصویب هیات وزیران رسید و در نهایت وزیر كشور در مهر سال 85 این قانون را لازم الاجرا بیان كرد.

وی با اشاره به ابلاغ این قانون طی نامه ای هیجدهم آبان ماه سال 85 به استاندار خراسان رضوی توسط وزیر كشور، افزود: پس از گذشت پنج سال از اجرایی شدن این قانون شهرستان های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه در سه ساله اخیر اقدام به اعمال قانون پسماند كرده و پرداخت این عوارض را تحت فیش های جداگانه و یا در فیش های عوارض نوسازی اعمال كردند.

مقصودی اظهار داشت: توسعه شهرها، ارتقای فرهنگ شهر نشینی، تغییر الگوی مصرف، تنوع در تولید و چگونگی بسته بندی محصولات و افزایش پسماندهای شهری را از نظر حجم و وزن بدنبال دارد.

وی با اشاره به اینكه سطح توقع شهروندان در ارائه خدمات از شهرداری بیشتر شده ، اظهار داشت: ارائه خدمات بهتر و تخصصی تر مستلزم صرف هزینه در بخش خدمات شهری است.

شهردار سبزوار با بیان اینكه اجرای این مصوبه هیچ ارتباطی به شورای اسلامی شهر و شهرداری سبزوار ندارد، بیان كرد: در این قانون خواسته شده كه شهروندان علاوه بر تولید زباله كمتر باید به سمت تفكیك زباله نیز حركت كنند.

شهردار سبزوار خواستار فرهنگ سازی در این رابطه شد و بیان كرد: این قانون كه باید از چند سال قبل در سبزوار اجرا می شد لازم است تبدیل به یك فرهنگ عمومی در بین شهروندان شود.

مقصودی مبلغ عوارض پسماند در سبزوار را سالانه 18 هزار و 500 تومان عنوان كرد و گفت: پرداخت فیش عوارض پسماند بر عهده مستاجر و صاحب ملك است كه از این پس بنگاه های املاك باید این مسئله را به همه مستاجران و صاحبان املاك گوشزد كنند.

مقصودی با بیان اینكه برخی روستاهای سبزوار پیشتاز در اجرای این قانون شده اند، به روستای اباری اشاره كرد و ادامه داد: مردم این روستا ماهانه یكهزار تومان فیش عوارض پسماند را پرداخت می كنند.

وی خطاب به شهروندانی كه حاضر به پرداخت این عوارض نیستند، خاطر نشان كرد: با توجه به فتوای مراجع عظام، قانونی كه توسط مجلس و هیات وزیران تصویب می شود لازم الاجراست و عدم اجرای آن از لحاظ شرعی اشكال دارد.

مقصودی با بیان اینكه ماهیانه حدود چهار میلیارد ریال برای نظافت شهری و حمل زباله توسط شهرداری هزینه می شود، گفت: اگر شهروندان این فیش ها را پرداخت كنند سالانه 15 میلیارد ریال به درآمد شهرداری افزوده می شود و این مهم می تواند كمك خوبی جهت اجرای امور عمرانی باشد.

وی از افزایش عوارض پسماند به 50 هزار تومان تا سال آینده خبر داد و افزود: شعار ما كه سبزوار را خواهیم ساخت محقق نخواهد شد مگر با همدلی و همراهی مردم و مردم همیشه ثابت كرده اند كه پشتیبان و حامی ما بوده اند و ما از این جهت قدردان مردم سبزوار هستیم.

شهردار سبزوار همچنین خاطر نشان كرد: پرداخت عوارض آتش نشانی و خدمات ایمنی هم در دستور كار شهرداری قرار گرفته و پیش بینی شده سال 91 بهای خدمات ایمنی از هفت تا 12 هزار تومان نسبت به جمعیت و متراژ منازل از شهروندان دریافت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینكه آتش نشانی سبزوار در مرحله غیر استاندارد قرار گرفته، خرید نردبان هیدرولیك آتش نشانی را ضروری دانست و گفت: خرید این نردبان برای امداد رسانی به آپارتمان های سه طبقه و بالاتر ضروری است.

وی قیمت این نردبان را 15 میلیارد ریال بیان كرد و كمبود سه ایستگاه آتش نشانی در خیابان 40 متری دوم، توحید شهر و مناطق الحاقی جدید به سبزوار و كمبود نیروی انسانی مورد نیاز را از مشكلات آتش نشانی این شهرستان عنوان كرد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


3 نظر در صف تاييد است.