اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 18 ارديبهشت 1402 / کد مطلب: 14949 / نظرات: 0


فرهنگ پهلوانی، مفهومی مقدس که با مرام شهید الداغی جان دوباره گرفت


فرهنگ پهلوانی مفهومی مقدس که با مرام شهید الداغی جان دوباره گرفت  فرهنگ جوانمردی و پهلوانی با الگو از سیره و شخصیت مولی‌الموحدین امام علی (ع) از دیرباز به عنوان مقیاس مهم رفتاری در میان جوانان غیرتمند ایرانی نهادینه شده بود که این روزها با رشادت و مرام شهید حمیدرضا الداغی، جانی دوباره گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرچند در فرهنگ عامه ایرانیان عنوان "پهلوان" عمدتا به افرادی تنومند، که اخلاقی نیکو داشته و ورزشکار باشند، اطلاق می شود، اما مرام جوانمردی جوانان ایرانی در سالیان متمادی، موجب شده است تا این عنوان عمق و محتوای عمیق‌تری یافته و ارزشمندتر شود.

غلامرضا تختی، حسین فهمیده، علی لندی و امروز حمیدرضا الداغی، از جمله کسانی هستند که با سجایای اخلاقی و صفات نیک انسانی خویش رنگ و بوی تازه ای به عنوان پهلوانی بخشیده و مرزهای پهلوانی را به خارج از میادین ورزشی نیز تسری داده اند.

حمیدرضا الداغی یکی از این جوانان بود که بدون داشتن قدرت خارق العاده بدنی، تنها با اتکا به فرهنگ غیرت، جوانمردی و پهلوانی خود و استعانت از روحیه شجاعت حضرت علی (ع) برای دفاع از مظلوم پای به میدان مبارزه گذاشت و در نهایت جان خود را برای احقاق حق ستمدیدگان فدا کرد.

تفتیان: مفهوم پهلوانی ارزش و گستردگی بالاتری از قهرمانی دارد چرا که بسیار هستند قهرمانان ورزشی که با وجود کسب افتخارات و عناوین متعدد، هرگز به مرزهای پهلوانی هم نزدیک نشده اند.

یکی از ملی پوشان مدال آوران رشته دو و میدانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در ورزش همواره ۲ واژه قهرمان و پهلوان کاربرد دارد، که مفهوم پهلوانی ارزش و گستردگی بیشتری دارد چرا که بسیار هستند قهرمانان ورزشی که با وجود کسب افتخارات و عناوین متعدد، هرگز به مرزهای پهلوانی نزدیک نیز نشده اند.

حسن تفتیان ادامه داد: به اعتقاد برخی، سقف موفقیت ها، مدال آوری و آن هم در عرصه ورزش است، اما پهلوانی محدود به میدان ورزش نیست و چه بسا افرادی که مدالی کسب نکرده اند و جایگاهی بالاتر از قهرمانان را دارند.

وی خاطرنشان کرد: پهلوانی در حوزه فرهنگ و ارزش های فرهنگی، مفهومی بسیار گسترده و عمیق نسبت بدانچه در معنای لغوی آن وجود دارد، یافته است و در واقع جایگاه پهلوان در موضوعات اجتماعی، تاریخی و ورزشی ایران، تصویری متمایز و شایسته دارد.

این ورزشکار ملی پوش خاطرنشان کرد: شهید الداغی نمونه بارزی از پهلوانی در نسل امروز جوانان بود که با مرام و معرفت خویش، این مفهوم را در جامعه کنونی کاربردی کرد.

کشتی باچوخه پهلوانی خراسان به نام شهید الداغی سند خورد

در کشور ما روز ۱۷ شوال، مصادف با روز نبرد علی (ع) با عمروبن عبدود را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای خوانده اند، روز و هفته ای که باید ارزش های حاکم بر آن در ورزش ما، یعنی رویدادی که وجه پهلوانی و اخلاق گرایی آن به قهرمانی و پیروزی در آن می چربد، تسری یابد.

رییس کمیته کشتی باچوخه هفته گذشته عنوان کرد: نام شهید الداغی به خاطر رشادت و روحیه جوانمردی خویش نباید در جامعه فراموش شود، یاد و خاطره چنین پهلوانانی باید نزد جامعه همیشه زنده بماند.

احمد شکفته ادامه داد: از این رو با تصمیم فدراسیون کشتی از این پس مسابقات باچوخه خراسان که در میان مردم این منطقه علاقه مندان زیادی دارد، به نام پهلوان شهید "حمیدرضا الداغی" برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از خودگذشتگی و معرفت، زاییده توانمندی عرصه خرد و روان آدمی است که گاهی نهایت قابلیت های خود را در وجود کسی به نام پهلوان، متجلی می سازد.

نام شهید الداغی به خاطر رشادت و روحیه جوانمردی خویش نباید در جامعه فراموش شود، یاد و خاطره چنین پهلوانانی باید نزد جامعه همیشه زنده بماند.

ورزش زورخانه ای تجلی فرهنگ پهلوانی

یک پیشکسوت ورزش زورخانه ای و پهلوانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در ورزش پهلوانی ادب، احترام، تعارف و عزت وجود دارد، این ورزش متعلق به ایران و ایرانی است و از جای دیگری نیامده است. همه ما وظیفه داریم خانواده و اطرافیان خود را به فعالیت در این ورزش تشویق کنیم.

سیدحسین جعفرزاده موسوی که اکنون ۹۰ سال دارد، افزود: از ۱۷ سالگی وارد این ورزش شده‌ام و در حال حاضر هر روز به طور مرتب این ورزش را در گود زورخانه دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: ورزش زورخانه‌ای قدمت و پیشینه‌ طولانی دارد و در بستر جهان بینی دینی، اسطوره‌های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفته است. این ورزش پس از ورود اسلام با آداب اسلامی عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی حضرت امام علی (ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خود ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.

این پیشکسوت ورزش زورخانه ای عنوان کرد: ترویج این رشته ورزشی موجب توسعه فرهنگ پهلوانی در جامعه می شود و چه بسیار جوانانی هستند که به دلیل خصلت های این ورزش، روحیه جوانمردی در آنان رشد کرده است.

جعفرزاده با بیان اینکه آموزش و فراگیری ورزش‌های زورخانه‌ای به عنوان برنامه‌ای جذاب‌ مورد توجه قرار گرفته و ارزش‌های آموزشی آن به تایید رسیده است، گفت: آموزش آیین ورزش‌های زورخانه‌ای و ضرورت احیا و گسترش آن موجب ایجاد پهلوانانی چون "الداغی" می شود و بر سالم سازی جسم و روح جوانان تاثیر فراوانی خواهد داشت.

ترویج ورزشی پهلوانی، موجب توسعه فرهنگ پهلوانی در جامعه می شود و چه بسیار جوانانی هستند که به دلیل خصلت های این ورزش، روحیه جوانمردی در آنان رشد کرده است.

امیدواریم این مناسبت فرهنگی بتواند بهانه خوبی برای ترویج اخلاق مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه‌ای معنوی به مردم جهان باشد. در واقع برای ترویج هر پدیده‌ای ابتدا باید به ماهیت و ریشه اصلی آن توجه کرد.

امروز آیین پهلوانی سرمایه معنوی در مقابل تهاجم وسیع عناصر فرهنگ بیگانه است و باید تلاش شود این فرهنگ در داخل کشور پایدار و محکم باقی بماند تا مرام پهلوانی در همه عرصه ها و اقشار نهادینه شود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.