اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 14 ارديبهشت 1402 / کد مطلب: 14940 / نظرات: 0


درد دل جامعه کار و کارگری خراسان رضوی با استاندار / از امنیت شغلی تا معیشت


درد دل جامعه کار و کارگری خراسان رضوی با استاندار  از امنیت شغلی تا معیشت  همزمان با هفته کار و کارگر، جمعی از منتخبان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی در نشستی با استاندار به طرح مسائل و مشکلات خود پرداخته و مهم‌ترین دغدغه‌های خود را نداشتن امنیت شغلی، سختی معیشت و نبود کارگر عنوان کردند.

به گزارش ایرنا، این نشست در حالی برگزار شد که استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در خراسان رضوی آمادگی خود را برای شنیدن همه دغدغه ها و مشکلات و مسائل کارگران و کارفرمایان اعلام کرده و رسیدگی به مشکلات این قشر را لازمه تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید می دانست، لذا با روی گشاده به همه انتقادات و گلایه های جامعه تولید و کار گوش سپرد.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی به عنوان یکی از منتخبان تشکلهای جامعه کارگری در این نشست گفت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیشتر به مسائل دولت و کارفرماها می پردازد، بعضا اگر مسائلی هم در خصوص طرح استاد- شاگردی یا حذف کمیسیون مشاغل سخت و زیان آور مطرح می شود، در شرایطی است که نماینده تشکلهای کارگری در آن نشست حضور ندارد، از سوی دیگر اولویت ما سلامت کارگر و محیط کار است، شما می توانید کارفرمایان را ملزم کنید که عوامل سخت و زیان آوری کار را حذف کنند تا کارگران دچار مشکل نشوند، در این صورت دیگر نیاز به حذف قانون هم نیست و فقط اقدام عملی خود کارفرمایان را می طلبد.

علی یحیی آبادی اظهار داشت: ما در اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار، که طبق آن کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند، دچار مشکل هستیم، درست است که سازمان تامین اجتماعی کمیته های تخصصی در این زمینه دارد اما آرای اداره کار، شبه قضایی و لازم الاجرا است، اما بعضا فردی می رود رای را از اداره کار می گیرد اما یک شعبه از سازمان تامین اجتماعی آن را اجرا می کند و یک شعبه دیگر مورد را به کمیسیون تخصصی آن می دهد، که ضروری است در اجرای این قانون وحدت رویه ای بین شعب تامین اجتماعی ایجاد شود.

وی بیان کرد: هرچند بیمه بیکاری برای کارگران وجود دارد اما در خصوص شمولیت آن سخت گیری های زیادی می شود و بابت کوچکترین مسائل، بیمه بیکاری کارگر را قطع می کنند، در بحث رسیدگی به شکایات تغییر عناوین شغلی وقت زیادی را از کارگران می گیرد، براساس قانون متولی امر، اداره کار و هیاتهای تشخیص یا هیاتهای حل اختلاف هستند، زمانی که کارگران در ادامه فرآیند به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کنند، سازمان فرمی جلو آنان می گذارد و ناگزیر هستند دوباره آن مسیر را طی کنند.

پرهزینه ترین سبد زندگی یک کارگر را مسکن تشکیل می دهد، اگر ماده ۱۴۹ قانون کار به درستی اجرا و تعاونی های مسکن کارگری راه اندازی شود، مشکل مسکن کارگران حل می شود.
به گفته یحیی آبادی، پرهزینه ترین سبد زندگی یک کارگر را مسکن تشکیل می دهد، اگر ماده ۱۴۹ قانون کار به درستی اجرا و تعاونی های مسکن کارگری راه اندازی شود، مشکل مسکن کارگران حل می شود، اما بهتر است زمین برای ساخت مسکن توسط اداره راه و شهرسازی به تشکل های کارگری واگذار شود تا تشکلها موارد مربوط به آن را پیگیری کنند.

وی قشر کارگر را افرادی بسیار مظلوم دانست و گفت: مراکز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برای کارگران فقط شامل پزشکهای عمومی است و فاقد پزشکان تخصصی است، بیشتر داروها حتی ساده ترین داروهای مسکن از پوشش بیمه خارج شده اند و دانشگاه علوم پزشکی هم حتی هزینه درمان مربوط به مشمولان چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور را تقبل نمی کند.

نایب رییس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی نیز در این نشست به مشکلات کارگران بخش صنعت اشاره کرد و گفت: دغدغه کارگران شهرک صنعتی مشهد (کلات) نبود وسیله ایاب و ذهاب است، بیشتر کارگران این شهرک، ساکن شهرک مهرگان هستند که با شهرک صنعتی هفت کیلومتر فاصله دارد، کارگران ناگزیر هستند به میدان امام حسین (ع) آمده و از آنجا مسیر مورد نظر را طی کنند.

چاکرج با اشاره به فعالیت چندین هزار کارگر در شهرک صنعتی مشهد افزود: هیچ وسیله ایاب و ذهابی برای رفت و آمد کارگران بین شهرک مهرگان و شهرک صنعتی مشهد وجود ندارد لذا مهمترین درخواست کارگران این شهرک قرار دادن یک اتوبوس واحد یا ون در این مسیر یا راه اندازی خط واحد اتوبوسی از میدان امام حسین (ع) به سمت شهرک صنعتی مشهد است.


افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان منطبق با افزایش تورم نیست

رییس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست به عنوان نماینده جامعه بازنشستگان گفت: با مدیران استان تاکنون هیچ مشکلی نداشته و نداریم، مشکل اصلی کمبود منابع و اختیارات استان است، مهمترین دغدغه کارگران بازنشسته کمی حقوق و مشکلات معیشتی و درمان است، آنان به اندازه سهمی که در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی داشته و دارند، از مواهب آن برخوردار نشده اند.

علی اصغر رضایی اظهار داشت: امسال در افزایش حقوق کارگری و مستمری بازنشستگان قانون اجرا نشده است، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد کارگران و بازنشستگان را تامین کند اما این وظیفه به خوبی انجام نشده است، بازنشستگان نجیب هستند و ما هم مراقبت زیادی کرده ایم که نارضایتی بازنشستگان بستر سوء استفاده دیگران را در جامعه فراهم نکند.

پورموسی، عضو دیگر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز خواستار بیشتر شدن دیدارهای استاندار با کارگران شد و گفت: انتظار می رود هر فصل دیداری بین استاندار و تشکلهای کارگری انجام شود تا مشکلات کارگران با دقت نظر بیشتری پیگیری شود.

مهمترین دغدغه کارگران امنیت شغلی و معیشت است، خوشبختانه اصلاحاتی از سوی دولت در خصوص تبصره یک و ۲ ماده هفت قانون کار در حال انجام است تا امنیت شغلی کارگران تامین شود.
وی اظهار داشت: مهمترین دغدغه کارگران، امنیت شغلی و معیشت است، خوشبختانه اصلاحاتی از سوی دولت در خصوص تبصره یک و ۲ ماده هفت قانون کار در حال انجام است تا امنیت شغلی کارگران تامین شود. از سوی دیگر اصلاحاتی هم در ماده ۲۷ قانون کار که مرتبط با دغدغه کارفرمایان است، در حال انجام است.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی خراسان رضوی اذعان داشته اند که با کمبود کارگر مواجه هستند، در شرایطی که حقوق کارگران ماهانه هفت میلیون تومان است، در حالی که مشاغل اینترنتی درآمد بیشتری دارد، جوانان حاضر نیستند که در واحدهای تولیدی کارگری کنند، با ادامه این روند، مهار تورم و رشد تولید اتفاق نمی افتد چرا که نرخ تورم با میزان حقوق و دستمزد کارگران تطابقی ندارد.

این عضو کانون کارگران بازنشسته خراسان رضوی گفت: ۷۲ درصد از بازنشستگان ما با حقوق ماهانه پنج تا هفت میلیون تومان زندگی خود را اداره می کنند، در حالی که فرد زمانی که بازنشسته می شود هزینه های درمان و خانواده و ... وی بیشتر می شود، درصد پایین افزایش در حقوق امسال بازنشستگان به هیچ وجه کفاف هزینه های آنان را نمی دهد، بهتر است سبدهای معیشتی به بازنشستگان اختصاص یابد.

دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران کشور و عضو شورای عالی کار نیز در این نشست گفت: اگر ما در شورای عالی کار به عنوان نمایندگان کارگران به افزایش حقوق ۲۷ درصدی رضایت دادیم، بابت قولهای دولت مبنی بر مهار تورم بود که ما را دلگرم کرد، اما این میزان افزایش حقوق را منطبق با هزینه های زندگی کارگران نمی دانستیم.

کم کاری وزارتخانه ها در رسیدگی به امور کارگران

هادی ابوی با بیان اینکه جامعه کارگری تاکنون به ما نشانی غلط داده است، افزود: جامعه کارگری به ما این طور باورانده بود که طرف حساب شما فقط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در حالی که وقتی وارد قضیه شدیم، فهمیدیم که جامعه کارگری حداقل با ۱۷ وزارتخانه ارتباط مستقیم دارد که در این میان فقط مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک رفاه کارگران و سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی مشکلات قشر کارگر هستند.

وی بیان کرد: مگر کارگران نباید سرانه درمان داشته باشند، چرا دانشگاه علوم پزشکی زیربار این موضوع نمی رود؟ چندین سال است که قول احیای بیمارستان امام رضا(ع) در ورودی شهر مشهد برای قشر کارگر را داده اند اما هنوز این بیمارستان احیا نشده است.

امروزه جای عرضه و تقاضا تغییر کرده است، باید وزارتخانه ها سهم بری عادلانه را برای جامعه کارگری و کارفرمایی بازتعریف کنند.
ابوی با بیان اینکه نیاز به یک فرهنگ سازی و گفتمان جدید در حوزه کار و کارگری وجود دارد، افزود: در این بخش باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود کند، امروزه جای عرضه و تقاضا تغییر کرده است، باید وزارتخانه ها سهم‌بری عادلانه را برای جامعه کارگری و کارفرمایی بازتعریف کنند.

دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران با اشاره به معضل قراردادهای موقت کارگران با کارفرمایان گفت: بعضا در برخی معادن، قراردادهای موقت با کارگران منعقد شده و بیمه با روزهای محدود برای آنان در نظر گرفته می شود، آیا نباید وزارت صنعت، معدن و تجارت به این قضیه ورود کرده و بازرسان خود را برای بررسی موضوع به معادن اعزام کند؟

ابوی، مشکل وجود دلالان در پروسه حل مشکلات کارگران، حقوق کارگران در مشاغل سخت و زیان آور، بیمه بیکاری کارگران را از دیگر مشکلات این جامعه ذکر و بیان کرد: نمایندگان تشکل های کارگری برای حل همه این مشکلات در نشست های گفتگوی دولت و با بخش خصوصی باید حضور داشته باشند اما اغلب،آنان به این نشست ها دعوت نمی شوند و یقینا بدون حضور تشکل ها مشکلات کارگران به خوبی حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن کارگری در خراسان رضوی توفیقی نداشته است، افزود: در بخش تامین زمین و صدور مجوزهای مربوط به مسکن کارگران، مشکلاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی خراسان رضوی نیز در این نشست با اظهار درک شرایط سخت معیشتی کارگران، گفت: بخش کارفرمایی نیز مظلوم واقع شده است زیرا با کمبود کارگر ماهر مواجه بوده و به سبب توسعه مشاغل کاذب و غیرمولد، رغبت جوانان برای حضور در کارخانه ها به شدت کاهش یافته است.

عبدالله یزدانبخش اظهار داشت: ما از محیط سالم کار دفاع می کنیم و معتقدیم در جایی که فرد سلامت محیط کار را رعایت نمی کند، کارفرما نیست، امروز کارفرمایان و کارگران واقعی در استان دوشادوش یکدیگر فعالیت می کنند و کارفرمایان نیز به دنبال کارگر ماهر بوده و نمی خواهند کارگران متخصص خود را از دست بدهند.

وی مشکل مسکن کارگران را یک مساله بزرگ دانست و افزود: ۶۰ درصد از حقوق کارگران صرف پرداخت اجاره مسکن می شود لذا دولت می تواند با ساخت خانه و واگذاری آن به کارگر به صورت اجاره به شرط تملیک، زمینه خانه دار شدن آنان را فراهم کند.

استاندار خراسان رضوی: خود را مکلف به حل مسائل کارگران می دانیم

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست در پاسخ به دغدغه ها و مشکلات کارگران، با اشاره به اینکه خود را مکلف به حمایت از کارگران و رفع مشکلات آنان می داند، گفت: گره از مشکلات معیشتی و مسکن و حتی درمان کارگران به دست کارفرمایان باز می شود، به نحوی که آنان باید به روشهای مختلف، انگیزه فعالیت در عرصه تولید و کار را برای کارگران ایجاد کنند.

یعقوبعلی نظری در پاسخ به مشکلات کمبود کارگر مطرح شده از سوی کارفرمایان در استان افزود: رشد تولید و رونق کسب و کار هر واحد تولیدی در گرو فعالیت موثر و انگیزه دار بودن کارگران آن است، اگر هر کارفرمایی در ازای موفقیت در تولید و سود بیشتر، مشوق هایی برای کارگران خود در نظر گرفته و آنان را در این توفیق مشارکت دهد، انگیزه کارگر برای فعالیت در واحد افزایش می یابد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: درست است که رعایت قانون شرط است اما آنچه مقدم بر قانون است، اعتقاد، اخلاق و حق است که باید کارگر و کارفرما در زمینه اعتقادی و اخلاقی با یکدیگر توافق کنند، با این دیدگاه بسیاری از مشکلات در خراسان رضوی قابل حل است، در صورتی که تشکلهای کارگری و کارفرمایی در خصوص پیشنهاد مزبور به توافق برسند، این موضوع را در استان به آیین نامه و دستورالعمل تبدیل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی از قشر کارگری با بصیرت و با اعتقاد برخوردار است که از همین دریافتهای کم خود برای برگزاری مناسبتهای مذهبی و حفظ ارزشهای انقلاب هزینه می کنند، لذا مکلف هستیم از این کارگران به دلیل اعتقاداتشان و تحمل مشکلات و سختی های معیشت حمایت کنیم.

خراسان رضوی از قشر کارگری با بصیرت و با اعتقاد برخوردار است که از همین دریافتهای کم خود برای برگزاری مناسبتهای مذهبی و حفظ ارزشهای انقلاب هزینه می کنند، لذا مکلف هستیم از این کارگران به دلیل اعتقاداتشان و تحمل مشکلات و سختی های معیشت حمایت کنیم.
نظری در خصوص گلایه تشکلهای کارگری از برگزار نشدن نشستهای تخصصی برای مشکلات حوزه کارگری با حضور روسای تشکلها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: این شورا به سه بخش تخصصی ویژه کارفرمایان، تخصصی ویژه کارگران و به صورت عام ویژه مسائل مشترک کارفرمایان و کارگران برگزار خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: تشکلهای کارگری و کارفرمایی در خراسان رضوی نیازمند به روزرسانی و بهینه سازی هستند، لذا پیشنهاد می شود که هسته مشترک از کارفرمایان و نمایندگان تشکلهای کارگری تشکیل شود که این مهم هسته مشترک قضاوت بین کارفرما و کارگر را در حین اجرا به وجود خواهد آورد تا قبل از تسری مشکلات کارگری به عرصه اجتماعی، در همین هسته برطرف شود.

وی از تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی خواست گفت وگو با مدیران ارشد استان را برنامه ریزی کنند تا نشستها مساله محور و در راستای حل مشکلات کار و کارگری باشد، مشکلاتی که جنبه ملی دارد به طور قطع با امضای مدیران استان مورد پیگیری ویژه قرار خواهد گرفت.

نظری مسائل مربوط به حوزه بازنشستگان را نیز جدا از مساله کارگران ندانست و گفت: مسائل مربوط به بازنشستگان، عدم کفایت حقوق و مزایا و بیمه درمان آنان نیز در نشست های مشترک با تشکل ها قابل طرح و بررسی است و می توان در سطح ملی پیگیر آن بود.

وی مشکل مسکن کارگران را با توجه به هزینه های بالای زندگی یک دغدغه مهم دانست و بیان کرد: لازم است که کارفرمایان برای ساخت مسکن کارگران خود وارد عمل شوند، در این زمینه فقط ارایه فهرست کارگران نیازمند مسکن و اعلام آمادگی کارفرما برای ساخت مسکن و اعلام برخورداری از زمین در صورت داشتن آن، کافی است.

به گفته وی، مسائل مربوط به تامین ارزش افزوده زمین، صدور مجوزها و مشارکت بانکها از طریق مدیران استان پیگیری خواهد شد و کارفرمایان نباید در این زمینه دغدغه ای داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مشکل نفوذ در تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی، خودمراقبتی را شرط لازم دانست و گفت: این موضوعات و حواشی نباید شما را از مسیر اصلی منحرف کند، به هیچ وجه نباید گرفتار شایعات و مباحث حاشیه ای شوید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به جلب مشارکت کارفرمایان در ساخت مسکن کارگری گفت: تاکنون پنج نفر از کارفرمایان برای ساخت مسکن ویژه کارگران واحدهای خود در استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمدامین بابایی افزود: آغاز این گفتمان و الگوی جدید برای ساخت مسکن کارگری در سال ۱۴۰۰ با پیشقدم شدن یکی از کارفرمایان استان رقم خورد، در این راستا چهار مرحله اطلاع رسانی پیرامون این موضوع در سطح کارفرمایان استان انجام شده است.

بیمه شدگان اصلی بیمه تامین اجتماعی شاغل در خراسان رضوی ۹۹۲ هزار و ۶۹۰ نفر است، هزار و ۳۲۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان فعالیت دارند که از این تعداد هزار و ۳۳۵ تشکل کارگری و بقیه کارفرمایی است و استان از این حیث رتبه دوم کشور را دارد.
وی شمار کارگاههای زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی را ۹ هزار و ۹۴۷ کارگاه ذکر و بیان کرد: بیمه شدگان اصلی بیمه تامین اجتماعی شاغل در این کارگاهها ۹۹۲ هزار و ۶۹۰ نفر است، هزار و ۳۲۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد هزار و ۳۳۵ تشکل کارگری و بقیه کارفرمایی است و استان از این حیث رتبه دوم کشور را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار داشت: ۳۸ هیات تشخیص و ۲۱ هیات حل اختلاف در استان فعالیت دارند که پارسال ۱۶ هزار و ۷۰۷ درخواست در هیات تشخیص و پنج هزار و ۵۲۱ درخواست در هیات حل اختلاف استان بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق استاندارد باید به ازای هر ۱۰ هزار نیروی کار یک بازرس وجود داشته باشد، گفت: با وجود مشکل کمبود بازرس، پارسال ۲۴ هزار مورد بازرسی از کارگاه های سطح خراسان رضوی انجام گرفته است که ۶ هزار و ۱۰۸ مورد از این بازرسی ها مربوط به کارگاههای پرخطر بوده است.

بابایی با اشاره به کاهش حوادث ناشی از کار و حوادث منجر به فوت در خراسان رضوی بیان داشت: پارسال ۷۲۶ مورد حادثه ناشی از کار در استان رخ داد که سه درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است، همچنین شمار حوادث منجر به فوت در سال گذشته ۴۷ مورد بود که ۲۲ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب خیز بودن کارگاه های ساختمانی در خصوص بروز حوادث ناشی از کار، در پی ابلاغ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمام کشور در هفته کار و کارگر، ۲ بازرس ویژه برای هر کارگاه ساختمانی استان در نظر گرفته شد که ابلاغ این بازرسان توسط معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این هفته زده شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور ۶۶۷ گواهی ایمنی برای پیمانکاران طرف قرارداد، ارایه آموزش های ایمنی به ۱۵۹ هزار و ۳۳۶ نفر، تشکیل هیات اندیشه ورز حوزه کارگری و برگزاری ۲۷ نشست تخصصی این هیات و راه اندازی میز خدمت را از دیگر اقدامات این دستگاه در سال گذشته برشمرد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.